نکات سلامتی

10 ماده غذایی که برای بیماران دیابتی مضر است

 

دیابت از گروه بیماریهای متابولیک است. بیماری هایی که قند خون در آنها بالا است و در طی مدت طولانی باعث علائمی در بدن می شود. که شامل ادرار مکرر و با عجله و افزایش گرسنگی همراه است، و اگر دیابت بدون درمان باقی بماند می تواند باعث عوارض جدی شود، این عوارض شامل بیماری قلبی، بیماری نارسایی مزمن کلیه، زخم پا و آسیب دیدگی چشم ها می شود. پیشگیری و درمان دیابت شامل حفظ منظم رژیم غذایی سالم، ورزش منظم ، حفظ تعادل وزن بدن، جلوگیری از افزایش فشار خون و جلوگیری از استفاده از دخانیات می باشد. مراقبت از پا برای افراد مبتلا به بیماری بسیار مهم است مهمترین اقدام که هم دیابت نوع 1 و هم نوع 2 مفید است. اجرای برنامه های آموزشی کنترل دیابت است که میتواند در حفظ و کنترل قند خون بسیار موثر باشد. در ادامه در گیاه سلامتی لیستی از 10 مورد لیست غذاهایی که هر دیابتی باید از آن اجتناب کند آورده شده است.

1- برنج سفید

برنج سفید می تواند بر روی قند خون شما تأثیر بگذارد مطابق یک مطالعه جدید منتشر شده توسط محققان هاروارد افرادی که بیشترین مقدار برنج سفید را می خورند 27 درصد بیشتر در خطر دیابت، نسب به کسانی که کمتر برنج می خورند هستند. برنج سفید فاقد مواد مغذی مانند فیبر و منیزیم هست افرادی که مصرف برنج بالایی دارند فاقد این مواد مغذی هستند. افراد چنانچه به جای برنج سفید، برنج قهوه ای مصرف کنند این مواد مغذی را دریافت می کند.

همچنین مطالعه کنید: ویدئو: چگونه دیابت بر روی قند خون ما تاثیر میگذارد؟

2- سیب زمینی

سیب زمینی غذای خوبی مناسب افراد دیابتی نیست. به دلیل تراکم نسبتا کم مواد مغذی، مقادیر زیاد کربوهیدراتهای موجود در آن بسرعت جذب می شود. سیب زمینی از شاخص گلیسمی بالایی برخوردار است. این بدان معنی است که کربوهیدرات های موجود در آنها به سرعت در هنگام هضم به گلوکز تبدیل می شود، و می تواند باعث افزایش قند خون و انسولین شود همچنین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است یک مطالعه در سال 2005 در ژورنال انجمن رژیم غذایی آمریکا منتشر شد که تأثیر نوع پختن سیب زمینی را بر روی شاخص جی ای سیب زمینی بررسی کرد.

خوارکی‌های مفید برای فصل سرما

 

محققان دریافتند که سیب زمینی پوره شده و آب پز دارای بالاترین مقدار شاخص گلیسمی در حدود 85 تا 90 را دارا می باشند. و سیب زمینی پخته یا تنوری شده با مایکروویو دارای شاخص گلیسمی مقدار متوسط ​​که حدود 70 تا 80 می باشد را دارد. این در حالی است که سیب زمینی های قرمز آبپز شده چنانچه یک شب در یخچال نگهداری شوند و سرد میل شود، ارزش گلیسمی آن به 56 کاهش پیدا کرد. بنابراین افراد دیابتی میتوانند سیب زمینی قرمز را در سبد غذایی خود بگنجانند، و آن را بجای سیب زمینی معمولی استفاده کنند. زیرا مقدار شاخص گلیسمی کمی دارد

3- شیرینی و کیک

کیک و شیرینی برای دیابتی ها مناسب نیست ، زیرا با قند ، سدیم ، آرد سفید و مواد نگهدارنده ساخته شده اند. آنها از ترکیب قند و آرد تصفیه شده خطرناک هستند ، که باعث ایجاد قند خون می شوند، و همچنین در عملکرد صحیح انسولین اختلال ایجاد می شود.

همچنین مطالعه کنید: بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت کدامند؟

4- نوشابه و نوشیدنی انرژی زا

این نوع نوشیدنی بدترین نوع نوشیدنی برای افراد دیابتی می باشند. آنها سرشار از کالری فراوان می باشند، که منجر به افزایش وزن میشوند. افرادی که اضافه وزن و این نوشیدنی ها را مصرف میکنند، در مقایسه با افرادی که وزن ایده آل دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. قطع نوشابه و دیگر نوشیدنیهای انرژی زا قدرتمندترین راه کنترل قند خون ، کاهش وزن و سلامتی می باشند.

مواد غذایی کاهش دهنده میل جنسی

5- سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی از بدترین نوع سبزیجات نشاسته ای است در سطح قند خون تأثیر می گذارد. سیب زمینی سرخ شده در روغن زیادی سرخ میشود که منجر به افزایش وزن میشود. مصرف 85 گرم سیب زمینی سرخ شده حاوی 33 گرم کربوهیدرات و همچنین حاوی سه گرم فیبر است. بدترین حالت استفاده از سیب زمینی سرخ کردن آن است که 21 درصد احتمال دیابت را افزایش میدهند. در مقابل شکل دیگر استفاده از سیب زمینی که 14 درصد احتمال خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. شما واقعا اگر سیب زمینی دوست دارید در خانه خودتان می توانید آن را بدون روغن درست کنید.

غذاهایی که باعث چاقی شکمی می‌شوند

6- کشمش

کشمش ها حاوی یک سطح متمرکز قند هستند. قندهایی که به سرعت جذب می شوند و بطور ناگهانی سطح قند خون را افزایش می دهد و این فوق العاده برای افرادی که از دیابت رنج می برند مضر است. بنابراین بهتر است بیماران دیابت آن را محدود کنند و به میوه های کاملی که از نظر فیبر سرشار هستند روی بیاورند و همچنین میتوانند مواد معدنی و ویتامینها را از این راه تامین کنند.

کشمش و دیابت

همچنین مطالعه کنید: خوراکی‌های مناسب برای افراد دیابتی

7- نان سفید

نان سفید با آرد سفید تهیه می شود که حاوی نشاسته تصفیه شده است که یکی از غذاهای خطرناک برای افراد دیابتی است. این کربوهیدراتهای تصفیه شده، دارای شاخص قند خون بالا هستند که باعث افزایش سریع قند خون می شوند که برای افراد دیابتی مضر است. اگر دوست دارید نان بخورید می توانید نان سبوس دار میل کنید که از نان سفید گزینه بهتری است زیرا مقدار بالای فیبر نان های سبوسدار باعث می شود قند خون آرامتر افزایش یابد.

نان سفید و دیابت

8- روغن پالم

روغن پالم حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع است که سطح کلسترول خون را بالا می برد. کلسترول خون بالا یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند و با محدود کردن چربی اشباع شده می توانند به کاهش حمله قلبی یا سکته مغزی کمک کنند.
کالری روغن پالم حاوی مقدار مشابهی از چربی اشباع شده در دو چیزبرگر یا بیکن و یا دو عدد پیتزا است.

تاثیر روغن پالم بر دیابت

9- نوشیدن قهوه

قهوه حاوی کافئین است، که نشان داده است در کوتاه مدت باعث افزایش سطح گلوکز و انسولین می شود. به همین دلیل افراد دیابتی باید در مصرف قهوه محتاط باشند.
کارشناسان می گویند نوشیدن دو یا سه فنجان در روز احتمالاً خوب است. اما اگر دوران سختی را برای کنترل قند خون خود طی میکنید، ممکن است ارزش قطع قهوه را داشته باشد تا ببیند آیا تغییراتی را در کنترل قند خون ایجاد می کنید یا خیر.

تاثیر قهوه بر دیابت

10- آب میوه

افراد دیابتی باید میزان مصرف آب میوه خود را تعدیل کنند. یک لیوان آب میوه به اندازه قابل توجهی می تواند سطح قند خون را بالا ببرد. مصرف منظم آب میوه با افزایش خطر دیابت نوع 2 همراه است.
در مقایسه با میوه و سبزیجات آب میوه ها حاوی فیبر زیادی نیستند، و با قند میوه ای که باعث افزایش شدید قند خون می شود، پر شده اند.
پرتقال سیب و گلابی همه حاوی فیبر محلول هستند، اما نه وقتی که به آبمیوه تبدیل شده اند.

تاثیر آبمیوه بر دیابت

منبع

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن