گیاهان دارویی

۷ گیاه دارویی که به کاهش استرس کمک می‌کند

داروهای گیاهی از مزایای گیاهان و مواد غذایی گیاهی به عنوان دارو استفاده کرده است . به عنوان مثال، گیاهان آداپتوژن، گیاهانی هستند که تاثیر خوبی بر روی پاسخ به استرس دارند. که در ادامه به مزایای آنها می پردازیم.

همانطور که احتمالا می دانید، بدن شما آزاد سازی هورمون کورتیزول را برای واکنش به استرس انجام می‌دهد، اما افزایش سطح کورتیزول در مدت زمان طولانی و استرس مزمن می توانند بر تمام سیستم های فیزیولوژیک بدن شما، از جمله تیروئید و غدد آدرنال شما تاثیر بگذارند.

کورتیزول همچنین به عنوان هورمون پیری شناخته شده است. هنگامی که سطح کورتیزول افزایش می یابد، سیستم عصبی سمپاتیک غدد فوق کلیه را تحریک می کند. وقتی این اتفاق می افتد، ترشحات گوارش افزایش و فشار خون شما کاهش می یابد. ممکن است در زندگی عادی، این پاسخ به استرس را تجربه کنید، بدن و مغز شما به محرکهای استرس زا پاسخ می دهند،و وقتی سطوح کورتیزول شما کاهش میابد و بدن شما به حالت عادی برمی گردد.

با این حال، افرادی که پاسخ های استرس را به صورت منظم، چندین بار در روز تجربه می کنند، ممکن است یک حالت استرس پایدار را تجربه کنند، که می تواند غدد فوقانی شما را بسوزاند، و دستگاه گوارش شما را تحت فشار قرار دهد و آن را تحریک پذیرتر کند. بعضی از افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، مانند والدین جوان، دانشجویان و مراقبین اولیه مانند پرستاران و اعضای خانواده که از بستگان و بیماران مراقبت می کنند، جزء این افراد هستند.

استرس طولانی مدت و مزمن باعث خستگی آدرنال و حتی باعث مشکلات بیشتر و خطرناکتر می شود، در حالی که اکثر محققان و پزشکان بر این باورند که روشی برای کاهش استرس مزمن در لایه های مختلف وجود دارد، یک روش قدرتمند برای کاهش استرس بطور طبیعی، کاهش سطح کورتیزول در درازمدت با استفاده از گیاهان آداپتوژن است.

۷ گیاه آداپتوژن مفید برای استرس

جنسینگ مفید برای استرس

۱- جنسینگ

جینسنگ، یکی از آداپتوژن های شناخته شده است و جینسنگ آسیایی، (Panax ginseng) توسط بسیاری از افراد به عنوان قوی ترین آنها محسوب می شود. در مطالعات بر روی انسان، جینسیگ باعث آرامش ذهنی و در برخی از موارد عملکرد حافظه کاری را در جوانان بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری در مورد جینسنگ در سال ۲۰۰۳ در موش صحرایی نشان داد که جینسینگ باعث کاهش زخم معده، وزن غده فوق کلیه، سطح قند خون، تری گلیسیرید، آنزیم کراتین کیناز (آنزیمی است که به آسیب های مرتبط با استرس یا آسیب سیستم گردش خون و سایر قسمتهای بدن اشاره دارد) و کورتیکواسترول سرم (هورمون دیگری که با استرس مرتبط است) می شود. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جینسنگ دارای خواص ضد استرس قابل توجهی است و می تواند برای درمان اختلالات ناشی از استرس مورد استفاده قرار گیرد.

جالب توجه است، که مطالعات متعددی در مورد جینسینگ نشان داده است که جنسینگ در کوتاه مدت، سطوح کورتیزول را تغییر نمی دهد، بلکه بر روی سیستم های مختلف پاسخ استرس تاثیر می‌گذارد، مانند مسدود کردن هورمون ACTH در غده فوق کلیوی (هورمونی که تولید هورمونهای استروئیدی گلوکوکورتیکوئید را تحریک می کند).

یک تحقیق در سال ۱۹۸۸ نشان داد که یک عدد جینسنگ یک افزایش ۱۳۲ درصدی در ظرفیت کاری به وجود می‌آورد. ساپونین های (ماده گلیکوزیدی که از گیاهان مختلف به وجود میاد و در اثر حرکت دادن آن کف تولید می‌شود) موجود در جینسینگ ممکن است سطوح مونوآمین (انتقال دهنده عصبی) را در موشهایی که در آنها استرس بوجود می آید، و میزان نورآدرنالین و سروتونین را که بخشی از پاسخ به استرس می باشد کاهش دهد.

جینسنگ قرمز همچنین اثرات آنتی اکسیدانی دارد، و در مطالعاتی بهبود حالت خلقی و ذهنی آن نشان داده شد است، همچنین ممکن است سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حتی ممکن است به بیماران مبتلا به دیابت، به کاهش وزن آنها کمک کند.

 

معنی این تحقیقات چیست؟ برای جینسنگ، به این معنی است که برخی از نتایج ابتدایی در مورد اینکه چگونه این گیاه آداپتوژن ممکن است بر پاسخ استرس در انسان تاثیر بگذارد وجود دارد، اما برای تأیید نتایج اولیه باید تحقیق جامعی انجام شود. شواهدی از جمله گزارش افرادی که ادعا می کنند که این گیاه به استرس آنها کمک کرده است وجود دارد. اما باید تحقیقات بر سلامت عمومی متمرکز شود، و این نباید به عنوان شواهد علمی در نظر گرفته شود.

ریحان مقدس مفید برای استرس

۲- ریحان مقدس

 ریحان مقدس در هند به عنوان یک مکمل ضد پیری قوی شناخته شده است. خواص ریحان مقدس برای بیماری هایی مانند «عفونت ها، بیماری های پوستی، اختلالات کبدی، سرماخوردگی و سرفه، تب مالاریا و همچنین پادزهر برای نیش مار و عقرب گزیدگی»، مفید است.

در سال های اخیر، محققان در سراسر جهان اثرات ریحان مقدس بر بدن را بررسی کرده اند. و به طور خاص، مطالعات متعدد بر روی موش انجام شده است تا فعالیت ضد استرس آن را مشاهده کند.

یکی از دلایلی که ریحان مقدس ممکن است در بهبود پاسخ استرس مؤثر باشد حضور سه ترکیب فیتوشیمیایی است. دو مورد اول، ترکیب A و B، به عنوان ترکیبات ضد استرس شناسایی شده اند و ممکن است کورتیکوسترون خون (هورمون استرس) را کاهش دهند و باعث تغییرات مثبت در سیستم انتقال دهنده عصبی مغز ایجاد کنند.

سومین ترکیب، آلیل  glucopyronosyl-2-hydroxybenzene می باشد که در مطالعات آزمایشگاهی پنج برابر سریع قادر به کاهش پارامترهای استرس می باشد.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ریحان مقدس ممکن است به جلوگیری از عود زخم‌ها و آفت دهان ، که به نظر می رسد از طریق استرس ایجاد می شود، و  سایر انواع زخم ها مانند زخم معده کمک کند.

علاوه بر این مزایای مرتبط با استرس، ریحان مقدس به طور بالقوه می تواند به کاهش فشار خون، کاهش فعالیت تشنج، مبارزه با باکتری ها، قارچ ها، مبارزه با بیماری های ویروسی، محافظت از کبد، ترویج عملکرد سیستم ایمنی و کاهش پاسخ درد کمک کند. با این حال، بسیاری از این مزایا به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته و در دوران ابتدایی تحقیقات قرار دارند، و مطالعات ادامه دارد.

آشواگاندا مفید برای استرس

۳- آشواگاندا یا جنسینگ هندی  (Ashwagandha)

  آشواگاندا اغلب به عنوان جینسنگ هند شناخته می شود. اثرات آن بر کورتیزول، تحمل استرس و پاسخ های استرس در طی دهه ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در موش ها، به نظر می رسد عصاره ریشه اشوآگاندا افزایش پراکسیداسیون لیپید ناشی از استرس را متوقف می کند. پراکسیداسیون لیپید فرایندی است که در آن استرس اکسیداتیو می تواند در نهایت موجب آسیب سلولی در سلول های خونی شود. همچنین مطالعات در موشها نشان داد، آشواگاندا ممکن است از زخم معده مرتبط با استرس جلوگیری کند، و از افزایش وزن غده فوقانی (علائم استرس مزمن) جلوگیری کند، همچنین کمک کند تا سطح کورتیزول را تثبیت کند.

آشواگاندا فقط به کاهش استرس کمک نمی کند بلکه بررسی ها به اثرات سودمند آن در انواع مختلف تومورها (سرطانی و خوش خیم)، تقویت حافظه، بیماری های نورودنراتیو و سلامت مغز، التهاب و آرتریت اشاره می کنند.

 آشواگاندا نه تنها در حیوانات و آزمایشگاه ها، بلکه در انسان نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. یک آزمایش تصادفی دوسوکور (RCTs که به عنوان “استاندارد طلایی” تحقیق در نظر گرفته شد) در ۶۴ نفر نشان داد که “عصاره ریشه آشواگاندا به طور ایمن و موثر مقاومت فردی را نسبت به استرس بهبود می بخشد و از این طریق کیفیت زندگی خود را افزایش می دهد.” یک تحقیق دیگر در انسان کشف کرد که آشواگاندا با موفقیت سلولهای تیروئید را در “بیماران مبتلا به تیروئید زیر بالینی تنظیم کرد”

در گزارش موردی خانم ۵۷ ساله ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد نشان داد، تجویز شش ماه مکمل آشواگاندا برای درمان بیماری غیر کلاسیک هیپرپلازی آدرنال باعث تنظیم این غده شد. ترشح بیش از حد آندروژن در زنان که نشان دهنده رشد بیش از حد مو در بدن است ، و همچنین سطح کورتیزول غیر طبیعی باعث طاسی مردانه میشود. که پس از شش ماه، سطح خون هورمون های مختلف، از جمله یک نوع کورتیزول، کاهش یافته و پزشکان متوجه کاهش ریزش موی قبلی در پوست سر شده اند.

ریشه گون مفید برای استرس

۴- ریشه گون Astragalus

گون در پزشکی چینی استفاده مورد استفاده قرار میگیرد که باعث تقویت ایمنی می شود و به طور بالقوه تاثیرات استرس را از بین می برد.

یک مطالعه در ۲۰۰۵ که تاثیر ریشه های گون بر خوک ها را نشان می دهد، که در دوز ۵۰۰ میلی گرم/کیلوگرم باعث “کاهش انتشار سیتوکین التهابی و کورتیکواستروئید [هورمون استرس است] و بهبود پاسخ تکثیر لنفوسیت (نوعی گلبول سفید) می شود” التهاب بیش از حد و تکثیر لنفوسیت ها (تکثیر نوع خاصی از سلول های سفید خون) هر دو با پاسخ استرس مرتبط هستند.

ریشه گون ممکن است به طور موقت سطح کورتیزول را افزایش دهد تا بدن بتواند به انواع خاصی از استرس پاسخ مثبت دهد. این افزایش سریع موقت کورتیزول، به محض اینکه محرک استرس زا رفع شد، سطح هورمون را از بین می برد.

مطالعه دیگری بر روی حیوانات توانایی ریشه گون به عنوان یک آداپتوژن برای بهبود ایمنی و افزایش سطح آنتی اکسیدانی را نشان می دهد.

در حالی که به طور گسترده مطالعات انسانی صورت نگرفته است، مطالعه سال ۲۰۱۲ در زنان ورزشکار نشان داد که ریشه گون باعث بهبود عملکرد جسمی، کمک به بدن برای رفع رادیکال های آزاد می شود. و همچنین به بهبود استفاده از گلوکز در جریان خون و به حفاظت از کبد کمک می کند.

شیرین بیان مفید برای استرس

۵- ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان می تواند انرژی و استقامت را افزایش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و از آسیب تیموس (غده ای در بدن که جزء دستگاه های ایمنی محسوب می شود) بوسیله کورتیزول محافظت کند، اما استفاده از آن نیازمند به نظارت حرفه ای دارد زیرا ممکن است فشار خون و پتاسیم را تحت تاثیر قرار دهد.

در داوطلبان انسانی، مکمل ریشه شیرین بیان کمک کرده است تا سطوح هورمون مرتبط با استرس، از جمله کورتیزول، تنظیم شود . یکی از نتایج بالقوه این گیاه اثر سازگار آن برای جلوگیری از زخم است.

سایر مزایای ریشه شیرین بیان عبارتند از: کاهش چربی و کاهش آندروژن و تستوسترون در زنان است.

رودیولا مفید برای استرس

۶- گیاه رودیولا Rhodiola

 رودیولا روزا ( Rhodiola rosea)، یا ریشه طلایی، یک آداپتوژن قوی است که تحقیقات زیادی بر روی آن صورت گرفته است. مانند دیگر آداپتوژن ها، رودیولا مقابله بیولوژیکی در برابر استرس را فراهم می کند. در مطالعه ای نشان داد که ای گیاه در حین مصرف، به عنوان یک محرک استرس زا خفیف عمل می کند، به این ترتیب باعث می شود که ارگانیزم تقویت کننده استرس خود باشد (شبیه به کارکرد ریشه گون). این فرآیند به لحاظ فنی به عنوان “هورمسیس” شناخته شده است

یک آزمایش انسانی که در سال ۲۰۰۹ توسط دانشمندان سوئد انجام شد، اثرات رودیولا را بر افرادی که “از خستگی مرتبط با استرس رنج می بردند” بررسی کردند. آنها دریافتند که رودیولا رزیا “اثر ضد خستگی را افزایش می دهد همچنین عملکرد ذهنی، به ویژه توانایی تمرکز را افزایش می دهد، و پاسخ کورتیزول را به تحریک استرس در فرسودگی شغلی بیماران مبتلا به سندرم خستگی، کاهش می دهد. » این امر روند هورمسیس را در این زمان نشان می دهد.

جالب است بدانید که رودیولا حتی ممکن است بر پاسخ استرس حاد تاثیر بگذارد، همانطور که در سال ۲۰۱۲ در مورد افراد انسانی توضیح داده شد. مصرف رودیولا در افراد باعث کاهش کورتیزول (تست شده در بزاق) و کاهش استرس شدید ناشی از ” تمرینات فیزیکی شدید در افرادی که تحرک زیادی ندارند” می شود.

این گیاه آداپتوژن همچنین به عنوان آنتی اکسیدان در تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی عمل می کند.

این گیاه همچنین برای مشکلاتی، مانند عملکرد شغلی، از دست دادن اشتها، اختلالات خواب، تحریک پذیری، فشار خون بالا، سردرد و خستگی، مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، در مطالعه سال ۲۰۱۲ مثبت بودن نتایج  بررسی این گیاه فواید آن را نشان داد. اما همچنان نیاز به تحقیق بیشتر در مورد این گیاه است.

بررسی دیگری که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نیز نتایج قابل توجهی از تحقیقات اولیه را ذکر کرد و اشاره می کند که رودیولا به ندرت با داروها تداخل ایجاد می کند یا باعث عوارض جانبی جدی می شود؛ و این گیاه یک کاندیدا جذاب به عنوان مکمل ایمن است. این نتایج نیز در یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۱ تکرار شد.

قارچ کوردیسپس مفید برای استرس

۷- قارچ کوردیسپس Cordycep mushrooms

قارچ  کوردیسپس دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. این بدان معنا است که این قارچ  غنی از تمام مزایای غذاهای آنتی اکسیدان می باشد. این گیاه ممکن است از بهترین های گیاهان آداپتوژن نباشند، اما دارای خواص ضدافسردگی، ضد تومور و افزایش دهنده ایمنی می باشد.

کوردیسپس اثر آن بر سطوح کورتیزول و استرس اکسیداتیو مشاهده شده است. به عنوان مثال، یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ که شامل استفاده از پودر مکمل  کوردیسپس بود، نشان داد که مردان بالغ، پس از تمرین دچار استرس شده بودند، تنظیم کورتیزول در آنها بهتر شده بود و همچنین این مکمل دارای ویژگی های ضد خستگی می‌باشد.

در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد کوردیپسس به میزان کمی باعث افزایش سطح کورتیزول و تستوسترون در موش های صحرایی شد، و در مطالعه سال ۱۹۹۷   تاثیر این قارچ را بر استرس فیزیولوژیک نشان داد. این مطالعه همچنین نشان داد که رشد و گسترش یک نوع سرطان ریه شناخته شده به عنوان سرطان لوئیس پنومونیک کاهش می یابد.

آزمایش دیگر انسانی نشان داد که سطح کورتیزول در مردان و زنان در طول زمان نسبت به پلاسبو (دارونما) در افرادی که از خستگی حرکتی، نوعی از استرس رنج می برند، کمتر بود.

احتیاط

گیاهان آداپتوژنیک، برخی از مزایای باور نکردنی دارند، اما اثرات آنها به طور کلی در طولانی مدت آزمایش نشده است. توصیه می شود که مصرف آداپتوژن ها را در دوره های شش هفته ای بگنجانید و برای به حداقل رساندن عوارض آن تنها در یک دوره استفاده کنید. پیشنهاد می شود هیچ یک از آداپتوژن ها را بیشتر از ۱۲ هفته در سال استفاده نکنید.

 همیشه، قبل از شروع یک رژیم، یا مصرف مکمل جدید و یا داروهای جدید با پزشک خود مشورت کنید. این به خصوص در مورد گیاهان آداپتوژن مهم است، زیرا برخی از پزشکان بعضی از داروهای تجویزی را برای افرادی با شرایط خاص توصیه نمی کنند.

و به طور خاص، ریشه شیرین بیان هرگز نباید به جز تحت نظارت پزشک مصرف گردد، زیرا این امر می تواند بر فشار خون و پتاسیم اثر بگذارد.

تهیه و ترجمه: مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: draxe

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن