نکات سلامتی

۵ نشانه‌ای که، ممکن است فشار خون بالا داشته باشید

عامل خطر خود را بشناسید

شما اگر احساس خوبی داشته باشید، ممکن است فکر کنید فشار خونتان متعادل است. اما آیا می‌دانستید که اکثر افراد مبتلا به فشار خون دچار علائم فیزیکی نمی شوند؟ پزشک خانواده، دکتر ریچارد وارد می گوید: “فشار خون بالا تا زمانی که شما به طور قابل توجهی در معرض آسیب اندام قرار نگیرید، هیچ نشانه ای ندارد .” “این اشتباه است که مردم فکر کنند” احساس خوبی دارم، بنابراین من نمی توانم فشار خون بالا  داشته باشم. “

زمانی که فشار خون گرفته شود، اعداد چه معنی دارند؟ عدد بالا – فشار خون سیستولیک – اندازه فشار خون شما را در دیواره های رگ های خونی هنگامی که قلب شما خون را پمپاژ می کند اندازه گیری می کند. عدد پایین فشار دیاستولیک، یا فشار استراحت، فشار بین ض دو ضربان قلب را نشان می‌دهد. اگر فشار خون شما ۱۲۰/۸۰ یا کمتر باشد، فشار خون شما نرمال می‌باشد. اما اگراعداد ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر – یا ۱۳۰/۸۰ در صورت داشتن دیابت – باید درمان شود.

 هر کسی می تواند فشار خون بالا داشته باشد، اما افراد خاصی نسبت به دیگران احتمال بیشتری دارند.

آیا می خواهید مقدار خطر بذیری خود را محاسبه کنید؟ در اینجا ۵ نشانه که ممکن است فشار خون بالا داشته باشید، ذکر شده است:

 ۱- شما میانسال یا بزرگ‌تر هستید

دکتر Ward می گوید: “ما شاهد فشار خون بالا در هر سنی می شویم، اما این خطر در دهه ۴۰ سرعت آن افزایش میابد.” شما نمی توانید زمان را به عقب برگردانید اما کاری که شما می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید که فشار خونتان را به طور منظم بررسی می کنید. شما می‌توانید فشارسنج‌های خانگی را خریداری کنید و از یک متخصص بهداشت حرفه ای برای نشان دادن طرز استفاده مناسب از آن کمک بخواهید. دکتر Ward همچنین می‌گوید “گروه بزرگی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا شناخته نشده اند – و خود آنها نیز آن را نمی دانند، و در نتیجه این گروه به موقع درمان نمی شوند.

افزایش فشار خون در میانسالی
خطر فشار خون در دهه ۴۰ زندگی سرعت آن افزایش میابد

۲- شما گزینه های خاصی از شیوه زندگی را انتخاب می کنید

اگر در روز اغلب مواقع می‌نشینید، سیگار می کشید و غذاهای شور می خورید، شما استعداد خوبی در فشار خون بالا دارید. انتخاب این سه شیوه زندگی می تواند شما را در خطر جدی فشار خون قرار دهند. هر هفته، سعی کنید ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشید و این زمان را هر روز در هفته انجام دهید. حتی اگر کار به شما اجازه فعالیت بدنی نمی‌هد، می توانید یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای به صورت سریع انجام دهید.رژیم غذایی نمک خود را محدود به ۲۳۰۰ میلی گرم یا کمتر در روز کنید . و برای ترک سیگار، با پزشک خود مشورت کنید.

عادت‌های نادرست باعث افزایش فشار خون می شود
عادت به مصرف غذاهای شور باعث افزایش فشار خون میشود

۳- شما چاق هستید

شاخص توده بدنی (BMI) 30 و یا بیشتر یک علامت بزرگ است که شما را در معرض خطر فشار خون بالا قرار می‌دهد. به خصوص اگر شما به شکل سیب (جمع شدن چربی در اطراف کمر) به جای شکل گلابی (جمع شدن چربی بر روی باسن و ران ها) باشید. اگر فکر می‌کنید که برای کاهش فشار خون باید ۲۰ یا ۳۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید باید بدانید که اشتباه می‌کنید، در اینجا خبر خوب این است که: حتی یک کاهش وزن ۵ کیلوگرمی می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

چاقی یکی از عوامل افزایش فشار خون می باشد
چاقی یکی از عوامل افزایش فشار خون می باشد

۴- در خانواده شما فشار خون بالا دارید

اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، خطر ابتلا به فشار خون در شما بیشتر است. آنچه که شما ممکن است متوجه آن نباشید این است که پیشینه قومی شما نیز تفاوت دارد. دکتر وارد می گوید: “آفریقایی-آمریکایی ها کمتر در خطر ابتلا به فشار خون هستند.” اگر در این گروه هستید، مهم است بدانید که ممکن است خطر ابتلا به فشار خون در شما نیز وجود داشته باشد.

سابقه خانوادگی باعث ابتلا به فشار خون می باشد
سابقه خانوادگی فشار خون بالا ، فاکتور مهم فشار خون بالا است

۵- اگر سابقه یک بیماری خاص دارید

اگر شما با بیماری خاصی از قبیل دیابت، بیماری کلیوی، کلسترول بالا یا بیماری تیروئید تشخیص داده شده‌اید. پس شما نیز در معرض فشار خون بالا قرار دارید. داروها نیز می توانند فشار خون خود را افزایش دهند، از جمله داروهای ضد افسردگی، ضد انعقاد، استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند مثل ایبوپروفن.

دیابت یکی از عوامل فشار خون بالا می باشد
برخی بیمارها و مصرف داروها باعث افزایش فشار خون می شوند

کمک به حفظ سلامتی شما

ممکن است شما قادر به کنترل هر یک از این خطرات نباشید، اما مطمئنا تعدادی از عوامل وجود دارد که می توانید در کنترل خود نگه دارید. به علاوه شما می توانید با حفظ فشار خون خود در حالت تعادل به حفظ سلامت خود کمک کنید.

  “پیام مهم این است که شما باید مدیر بهداشت خود باشید، و فشار خون خود را به صورت منظم کنترل کنید.”

تهیه و ترجمه: مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: besthealthmag

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن