ویتامین و مواد معدنی

کمبود ویتامین E و راه‌های تشخیص و درمان آن

چرا ویتامین E مهم است؟

ویتامین E، ویتامین محلول در چربی می‌باشد که خواص آنتی اکسیدانی دارد که به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این ویتامین به طور طبیعی در طیف گسترده ای از مواد غذایی وجود دارد و حتی گاهی به محصولات غذایی خاص اضافه می شود تا به افزایش مصرف آن کمک شود.

به همین علت، کمبود ویتامین E در شما زمانی ایجاد می شود، که در  یک وضعیت سلامتی خاصی قرار داشته باشید. دوزهای بالای ویتامین E می تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد.

در صورت مشاهده علائم زیر احتمالاً شما کمبود ویتامین E دارید و باید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • مشکل برای پیاده روی یا راه رفتن
  • درد یا ضعف عضلانی
  • اختلالات در بینایی
  • ناتوانی عمومی بدن

پس از مشاوره با پزشک خود، و توصیه های مربوطه برای جبران کمبود  ویتامین E تلاش کنید. مصرف مکمل ها ممکن است عوارض ایجاد کنند، بنابراین بهتر است یک رژیم غذایی سالم که شامل بسیاری از مواد مغذی که حاوی ویتامین E هستند را پیش بگیرید.

ویتامین ای
شما می توانید ویتامین E را در طیف وسیعی از مواد غذایی پیدا کنید

رژیم غذایی ویتامینE

شما می توانید ویتامین E را در طیف وسیعی از مواد غذایی پیدا کنید. این غذاها شامل:

  • تخم مرغ
  • روغن های گیاهی، به خصوص روغن زیتون و آفتابگردان
  • غلات کامل
  • غلات غنی شده
  • آجیل و دانه ها، از قبیل دانه های آفتابگردان، بادام، کره بادام زمینی و بادام زمینی
  • کیوی
  • سبزیجات برگ دار
  • انبه
  • گوجه
  • سویا
  • سیب زمینی

مکمل‌ها

اگر چه مصرف مکمل ها یک راه مناسب برای اضافه کردن ویتامین ها و مواد معدنی به رژیم غذایی شما است، اما شما باید در مورد مصرف ویتامین E در قالب مکمل احتیاط کنید.

سعی کنید مکمل ویتامین را از برندهای معتبر تهیه کنید. اما چنانچه شما یک مکمل را از یک نام تجاری معتبر خریداری کنید، باز هم احتمال  آن وجود دارد که آن با دیگر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

برخی از داروهایی که ممکن است تحت تاثیر مکمل ها قرار گیرند عبارتند از:

  • ضد افزایش پلاکت خون
  • ضد انعقاد خون
  • داروهای کاهش چربی خون
  • نیاسین (B3)
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای پرتو درمانی

بعضی از مکمل ها تنها یک نوع از ویتامین E را شامل می شوند. بدن شما نیاز به انواع مختلف این ویتامین، موجود در منابع غذایی دارد. همیشه بهتر است که ویتامین مورد نیاز خود را از مواد غذایی جایگزین بجای مکمل ها دریافت کنید.

مکمل های متمرکز –  به غیر از مولتی ویتامین ها – ممکن است ویتامین E بیشتری را داشته باشند. این ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و منجر به مشکلات بیشتر شود.

شما چقدر ویتامین E نیاز  دارید؟

نیاز روزانه کودکان  :

  • سنین ۱ تا ۳: ۶ میلی گرم در روز
  • سنین ۴ تا ۸: ۷ میلی گرم در روز
  • سن ۹ تا ۱۳: ۱۱ میلی گرم در روز

بزرگسالان و کودکان ۱۴ سال و بالاتر نیاز به ۱۵ میلی گرم ویتامین E در روز دارند.

خانم‌های شیرده باید روزانه ۱۹ میلی گرم ویتامین E دریافت کنند.

مقدار ویتامین E موجود در برخی از غذا ها:

  • یک فنجان از دانه های آفتابگردان حاوی ۳۳٫۴ میلی گرم ویتامین E
  • یک فنجان بادام حاوی ۳۲٫۹۸ میلی گرم ویتامین E
  • دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی ۲٫۹ میلی گرم ویتامین E
  • یک فنجان جوانه گندم حاوی ۱۸ میلی گرم ویتامین E
  • یک عدد انبه حاوی ۳٫۰۲ میلی گرم ویتامین E
  • نیم فنجان اسفناج حاوی ۱٫۹ میلی گرم ویتامین E
  • یک فنجان کلم بروکلی حاوی ۲٫۴ میلی گرم ویتامین E
  • یک عدد کیوی حاوی ۱٫۱ میلی گرم ویتامین E
ویتامین ای
کمبود ویتامین E می تواند نتیجه یک بیماری خاص در بدن باشد

علل و عوامل خطر کمبود ویتامین E چیست؟ و چه کسانی در معرض خطر هستند؟

کمبود ویتامین E می تواند نتیجه یک بیماری خاص در بدن باشد. بسیاری از شرایط باعث می شود بدن شما قادر نباشد که به مقدار کافی چربی ها را جذب کند، از جمله مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین E.

این موارد شامل:

  • التهاب لوزالمعده مزمن
  • کلستاز (نام بیماری است که پوست دچار خارش شدید می شود وعلت آن تجمع نمک های صفراوی در بدن می باشد)
  • فیبروز سیستیک (بیماری ژنیتیکی که بر بسیاری از دستگاه ها از جمله ریه ها و گوارش تاثیر می گذارد)
  • سیروز اولیه صفراوی (بیماری توقف مزمن صفرا است)
  • بیماری کرون (بیماری التهاب روده که که باعث التهاب در دیواره های داخلی روده می شود)
  • سندرم روده کوچک (وضعیتی که به علت کوتاهی روده بدن قادر به جذب مواد نیست)

در بعضی موارد، کمبود ویتامین E ناشی از شرایط ژنتیکی نادر به نام آتاکسیا می باشد. این بیماری مبتنی بر مشکلات عصبی است. و بر کنترل و هماهنگی عضلات تاثیر می گذارد. این مشکل بیشتر در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر متوجه علائم مربوط به کمبود ویتامین E شدید، و وضعیتی را که بر توانایی بدن شما برای جذب چربی تاثیر می گذارد مشاهده نمودید، به پزشک خود مراجعه کنید.

دکتر شما بهترین روش برای کمبود ویتامین E را تعیین می کند. هرچند رژیم تغذیه ای یک درمان اولیه است، اما پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که مکمل‌هایی با دوزهای بالا یا مکمل ویتامین E محلول در آب برای شما تجویز کند. شما فقط باید مکمل ویتامین E را تحت نظارت پزشک خود دریافت کنید.

نکته آخر

هنگامی که کمبود ویتامین E برای شما تشخیص داده شد، می توانید با پزشک خود همکاری کنید و از او بخواهید تا یک برنامه درمان مناسب برای نیازهای روزانه به شما ارائه دهد. این می تواند به بازگرداندن سطوح ویتامین E شما و کاهش علائم کمک نماید.

اما اگراین کمبود درمان نشود، علائم شما ممکن است در طول زمان وخیم‌تر شود. و این مساله منجر به عوارض بیشتری در بدن شود و ممکن است زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.

تهیه و ترجمه: مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: healthline

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن