سلامتی پوست و مو

کمبود آهن در بدن چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

کمبود آهن در بدن چه عوارضی دارد؟ همان‌طور که می‌دانید آهن از جمله عناصر بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان است که مقادیر ناکافی آن در بدن می‌تواند پیامدهایی را به همراه داشته باشد. همان‌طور که ازدیاد آهن در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود، کمبود آهن در بدن هم همراه با مشکلات و عوارضی خواهد بود که در ادامه به آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.

آهن چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی مختصر در مورد این عنصر ارزشمند داشته باشیم به جمله‌ای از ویکی پدیا دراین مورد بسنده می‌کنیم که می‌گوید: آهن جزء مواد معدنی و الکترولیت‌هایی است که برای بدن بسیار ضروری است به خصوص برای زنان ورزشکار و زنانی که در ایام عادات ماهیانه بسیار لازم و حیاتی است. این عنصر دارای اشکال مختلفی است. دو نوع آن که در بدن دارای اعمال حیاتی است دو ظرفیتی یا فرو و سه ظرفیتی یا فریتین است.

چه مقدار آهن نیاز است؟

مردان روزانه به ۸ میلی‌گرم نیاز دارند. زنان دارای ۵۰ سال سن و زنان جوان‌تر به ۱۸ میلی‌گرم نیاز دارند.

دلایل کمبود آهن در بدن

کمبود آهن در بدن ممکن است بنا به دلایل مختلف رخ دهد از جمله آن می‌توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

رژیم غذایی نادرست

استفاده از غذاهایی که فاقد مقدار کافی آهن هستند می‌تواند شانس شما برای دریافت آهن کافی را کاهش دهد و در واقع یکی از عوامل کمبود آهن در بدن باشد. همچنین مصرف برخی از غذاها با هم می‌تواند در این رابطه اثر گذار باشد. برای مثال اگر شما یک غذای گوشتی می‌خورید مصرف لبنیات مانند ماست و دوغ را به بعد از خوردن غذا موکول کنید چرا که کلسیم موجود در این محصولات، جذب آهن گوشت را کم می‌کند. نکته‌ای که در اینجا بهتر است بدانید این است که می‌توانید به جای مصرف ماست یا هر محصول لبنی دیگری همراه با غذای دارای گوشت از آب لیموی تازه یا سالاد استفاده کنید چرا که ویتامین سی موجود در این سبزیجات می‌تواند جذب این عنصر را سریع‌تر کند.

جذب نادرست

افرادی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند بدون شک کمبود آهن در بدن خود را نیز تجربه می‌کند. همچنین افرادی که دچار سندرم روده تحریک‌پذیر هستند، لوپوس و… هستند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در جذب این ماده از مواد غذایی بسیار ناتوان هستند.

از دست دادن خون و دفع مقدار زیادی از این ترکیب

از دست دادن خون و مقدار زیادی آهن می‌توان شامل مواردی از جمله خونریزی عادت ماهیانه در زنان، خونریزی در حین و بعد از زایمان، شیردهی، اعمال جراحی، خونریزی معده و… باشد.

چگونه کمبود آهن در بدن را تشخیص دهیم

تشخیص کمبود آهن در بدن می‌تواند توسط فاکتورهای مختلفی تعیین شود. شما خود نیز می‌توانید از علائمی که مشاهده می‌کنید پی به کمبود خود ببرید. بهتر است به پزشک خود مراجعه نموده و با دادن یک آزمایش ساده خون به مقادیر واقعی فرو و فریتین خود پی ببرید.

علائم کمبود آهن در بدن

ریزش مو

ممکن است دچار ریزش موی شدید و ناگهانی شده باشید. معمولاً در این مورد اولین کمبودی که به آن اشاره می‌شود کمبود آهن در بدن است. این کمبود باعث کم خونی و در نتیجه کم رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به موی سر و پوست می‌گردد و نتیجه آن می‌شود ریزش مو!

سر درد و سرگیجه

یکی از علائم کمبود آهن در بدن سردرد است. همان‌طور که در قسمت قبل ذکر شد کمبود این ترکیب در بدن در نهایت حمل بسیاری از موارد از جمله اکسیژن که از فاکتورهای کلیدی برای رشد سلول‌ها است را کند می‌کند. کم رسیدن اکسیژن به مغز هم باعث سردرد، سرگیجه یا خواب آلودگی می‌گردد.

دیگر علائم کمبود

خستگی

ضعف

مشکلات حافظه و تفکر

احساس سرما

سردرد یا سرگیجه

خشک و شکننده مو، پوست و ناخن

اشتیاق عجیب و غریب برای مواد فلزی، خاک، کاغذ، یا مواد غذایی نشاسته دار

گلوسیت (قرمز، زبان ملتهب)

عفونت های مکرر

تپش قلب

تنگی نفس

سندرم پاهای بی قرار

درمان کمبود آهن در بدن

درمان کمبود این ترکیب بر اساس دو رویکرد ممکن است انجام شود. یکی از رژیم غذایی یکی موارد مربوط به جراحی و برطرف نمودن عیوب

جایگزین کردن سطوح مناسب آهن

شاید بتوان کمبود آهن در بدن را به راحتی و با مصرف مناسب میوه‌ها و سبزی‌ها و غذاهای حاوی آهن و یا نهایتاً استفاده از مکمل‌های آهن برطرف نمود. اگر به کمک مصرف خوراکی، بهبودی حاصل نشد استفاده از تزریق وریدی ممکن است توصیه گردد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر کمبود آهن در بدن نتیجه مشکلات روده‌ای باشد به سادگی و با مصرف مکمل و یا تزریق آن نمی‌توان آن را برطرف نمود و نیاز به مداخلات پزشکی و جراحی وجود دارد.

مداخلات پزشکی و جراحی

بسته به علت ممکن است نیاز به مداخله و جراحی داشته باشید. این مورد مربوط به التهاب و یا پولیپ روده است که باعث خونریزی و از دست رفتن این ترکیب می‌گردد. این مورد شاید با جراحی و برطرف نمودن عیوب روده برطرف گردد.

غذاهای مفید برای کمبود آهن در بدن

غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانند سطح آهن شما را بالا ببرند. این غذاها یا میوه‌جات و به خصوص سبزیجات اگر به همراه یک ماده غذایی حاوی ویتامین C مصرف گردند قطعاً تأثیر خوبی بر سطح این عنصر شما خواهند داشت. از جمله این غذاها می‌توان به کلم بروکلی، گوشت قرمز، جگر سیاه و گوجه فرنگی اشاره نمود. تهیه یک سالاد از گوجه فرنگی، کلم به همراه دیگر سبزیجات به اضافه آبلیمو و پرتغال می‌تواند کمک خوبی برای افرادی باشند که از مشکلات این چنینی رنج می‌برند.

جمع‌بندی کمبود آهن در بدن

کمبود آهن در بدن مشکلی جدی ولی قابل حل است. قدم اول برای حل این مشکل استفاده از غذاهای حاوی این عنصر به همراه مواد حاوی ویتامین سی برای جذب بهتر است. در صورت عدم رضایت می‌توان از مکمل‌های آن طبق دستور پزشک استفاده نمود. کمبود آهن در بدن اگر برطرف نگردد می‌تواند سبب مشکلات جدی بعدی گردد. بهتر است تا با مراجعه به پزشک این مشکل را برطرف نمود و از مصرف خودسرانه آن پرهیز نمود. چرا که به همان میزان که می‌توان مفید باشد به همان میزان هم می‌تواند خطرآفرین و مسموم کننده باشد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن