تغذیهتغذیه سالمچاقی و افزایش وزن

چگونه می‌توانید وزن خود را افزایش دهید؟

بسیاری از افراد به دنبال افزایش وزن هستند اما برخی افراد از کم بودن بیش از حد وزن رنج می‌برند. معمولاً افراد لاغر از نظر سلامت، وضعیت بهتری دارند اما اگر این کمبود وزن از حالت عادی خارج شود، باید به فکر به حال و احوال خود باشید. در ادامه برای این افراد توصیه‌های مفیدی در نظر گرفته‌ایم، بنابراین با گیاه سلامتی همراه باشید.

 

۱ – تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید

هنگامی که خیلی لاغر باشید، زودتر سیر می‌شوید. راه حل مشکل این است که وعده‌های غذایی  خود را بیشتر کنید. یعنی به جای اینکه فقط ۳ وعده اصلی در روز داشته باشید، می‌توانید ۴ الی ۶ وعده را امتحان کنید.

 

چگونه می‌توانید وزن خود را افزایش دهید؟

 

۲ – غذاهایی انتخاب کنید که ارزش بالایی دارند

تنها اینکه تعداد وعده‌ها را افزایش دهید، فایده چندانی ندارد. باید در انتخاب مواد غذایی، هوشمندانه عمل کنید و آن‌هایی را مصرف کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و نیازهای بدن شما را تامین می‌کنند. منابع پروتئینی مثل مرغ و تخم‌مرغ، همچنین میوه‌ها و سبزیجات توصیه می‌شوند.

 

 

۳ – میان‌ وعده‌ مناسب مصرف کنید

حتی زمانی که به شدت لاغر هستید، باید مراقب میزان مصرف شکر و قند باشید. فکر نکنید که مصرف مقدار زیادی شیرینی به سرعت شما را چاق می‌کند زیرا این کار خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را در شما افزایش می‌دهد. این میان وعده‌ها باید سالم باشند و کالری بیشتری برای بدنتان فراهم کنند. مافین، ماست و گرانولا را می‌توان چند انتخاب مناسب دانست که باید گاهی آن‌ها را امتحان کنید. همچنین دور فست‌فود و غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم را خط بکشید!

 

چگونه می‌توانید وزن خود را افزایش دهید؟

۴ – تمرین و بدنسازی

انجام حرکات بدنسازی می‌تواند تاثیر مناسبی در ساخت ماهیچه‌ها و همچنین افزایش وزن شما داشته باشد. دقت کنید که این ورزش باید همراه با رژیم غذایی مناسب باشد، تا بتوانید نتیجه مناسب و دلخواه را بگیرید. به این نکته توجه کنید که وزن ماهیچه نسبت به چربی بیشتر است، بنابراین با ورزش‌های مختلف از جمله اروبیک و بدنسازی به سلامت خود کمک کنید. تمرین با وزنه باعث رشد سریع‌تر ماهیچه‌ها می‌شود اما این موضوع درباره ورزش اروبیک صادق نیست. به هر حال، اروبیک هم می‌تواند برای سلامت بدن و به ویژه ضربان قلب مفید باشد.

 

۵ – خوردن قبل و بعد از تمرین

درباره اهمیت تمرین صحبت کردیم اما نکته مهم دیگر، تغذیه شما در این مدت است. مصرفی مقداری کربوهیدرات، به بالا بودن انرژِ شما در هنگام تمرینکمک می‌کند و پروتئین پس از تمرین، برای ترمیم و رشد عضله موثر است. رعایت این نکته، سرعت پیشرفت شما را چند برابر می‌کند!

 

چگونه می‌توانید وزن خود را افزایش دهید؟

 

۶ – با متخصص تغذیه مشورت کنید

اگر مطمئن هستید که مشکل کمبود وزن شما از تغذیه و سبک زندگی نیست و به مسائل دیگری ربط دارد، حتماً به یک پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید و مشکل خود را مطرح کنید. معمولاً در این شرایط تیروئید فرد را چک می‌کنند تا متوجه شوند این مشکل از کجا آمده است و به درمان آن می‌پردازند. حتی ممکن است این قضیه به ترشح هورمون‌هایی خاص در بدن یا عدم تعادل آن‌ها مربوط شود. در این موارد بهتر است ابتدا به دکتر مراجعه کنید و از یک متخصص تغذیه بخواهید برنامه غذایی مناسب را در اختیار شما قرار دهد.

 

منبع: ترجمه از Mayoclinic و Wikihow

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن