سلامتینکات سلامتی

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

خشم احساس طبیعی است و زمانی که به انسان کمک می کند از میان مشکلات و مسائل زندگی عبور کند می تواند احساس مثبتی هم باشد. با اینحال اگر چنین خشمی به مشکلات  و درگیری های فیزیکی منجر شود می تواند دردسرساز شود. کنترل خشم به شما کمک می کند گفته ها و حرکات تان را کنترل کنید. در این مقاله قصد داریم نکاتی را برای این منظور با هم مرور کنیم.

 شمارش معکوس را مدنظر قرار دهید:

زمانی که عصبانی هستید از 10 شروع به شمارش معکوس کنید.  در این شرایط ضربان قلب شما کاهش می یابد و خشم تان فروکش می کند.

 کمی نفس عمیق بکشید:

نفس کشیدن زمانی که خشمگین می شوید تسریع می شود و از عمق آن کاسته می شود. سعی کنید نفس های عمیق بکشید.

بیرون بروید و قدم بزنید:

تمرینات ورزشی همچون پیاده روی  به شما کمک می کند به اعصابتان مسلط شوید و خشمی که دارید را کنترل نمایید. پیاده روی کنید، به دوچرخه سواری بروید یا بازی گلف را انجام دهید. هر کدام از این فعالیت ها باعث کاهش خشم تان می شود.

عضلات تان را شل کنید:

شل کردن عضلات باعث می شود گروه های مختلف عضلاتی که در بدن هستند به آرامی شل شوند. زمانی که تنش موجود در عضلات کاهش می یابد می توانید بر روی خشم تان کنترل خوبی داشته باشید.

 تمرینات کششی را فراموش نکنید:

برخی از حرکات کششی یوگا به شما کمک می کنند بدن و احساسات شدیدتان را کنترل کنید. این تمرینات بسیار ساده هستند و نیاز به تجهیزات خاصی ندارند.

 از لحاظ ذهنی خودتان را آزاد کنید:

به یک اتاق آرام بروید و چشم هایتان را ببندید. فکر کنید در منظره آرامی نشسته اید. بر روی جزییات چنین صحنه هایی تمرکز کنید. رنگ آب چیست؟ کوه ها چه ارتفاعی دارند؟ پرنده ها چه می خوانند؟ این تمرین به شما کمک می کند در میانه خشم آرامش بیشتری را تجربه کنید.

 با موسیقی خودتان را آرام کنید:

اجازه دهید موسیقی شما را از شرایطی که در آن گیر افتاده اید دور کند. موسیقی دلخواهتان را باز کنید و به آن گوش جان بسپارید.

صحبت کردن را متوقف کنید:

وقتی عصبانی هستید ممکن است حرف هایی بزنید که بعدا از گفتنش پشیمان شوید. در این شرایط بهترین کار این است که مثل یک کودک لب های خود را بگیرید و به خودتان اجازه صحبت کردن ندهید. وقتی حرف نمی زنید می توانید افکارتان را یکجا جمع کنید و تصمیم بهتری بگیرید.

استراحت کنید:

به خودتان یک استراحت چند دقیقه ای بدهید. از افرادی که دور و برتان هستند دور شوید. در این زمان، می توانید رویدادها را مرور کنید و احساسات تان را به حالت عادی برگردانید.

 در دفتر خاطرات تان مطلبی بنویسید:

وقتی نمی توانید چیزی به زبان بیاورید بهتر است به نوشتن بپردازید. احساسات و پاسخ هایی که می خواستید بگویید را در دفتر یادداشت تان بنویسید. اینکار به شما کمک می کند خشم تان را بهتر از قبل کنترل کنید و آرام شوید.

با یکی از دوستان تان صحبت کنید:

گاهی از اوقات کمک گرفتن از یک دوست مطمئن و قابل اعتماد در کنترل خشم به شما کمک خواهد کرد. فردی که به او اعتماد دارید را پیدا کنید و درباره شرایط تان با او حرف بزنید.  او می تواند از منظر متفاوتی به ماجرا نگاه کند.

 لبخند بزنید:

به دنبال روشی برای خندیدن باشید. می توانید جوک بخوانید، با بچه تان بازی کنید یا کاری کنید که خنده تان بگیرد. اینکار باعث خالی شدن خشم تان می شود.

شکرگزاری را تمرین کنید:

زمانی را برای تمرکز بر روی چیزهایی که دارید صرف کنید. اگر بدانید در زندگی چه نعمت هایی دارید می توانید خشم تان را راحت تر از قبل مدیریت کنید. اینکار به شما کمک می کند به موارد مهم زندگی تان بپردازید و خودتان را از موقعیتی که در آن گیر کرده اید دور نمایید. گاهی از اوقات یادآوری نعمت های زندگی باعث می شود راحت تر با مشکلاتی که پیش رویتان قرار می گیرد دست و پنجه نرم کنید.

همانطور که مشاهده کردید روش های زیادی برای کنترل خشم وجود دارد. این شما هستید که باید احساسات تان را در این شرایط کنترل کنید و به فکر راهی برای آرام کردن خودتان باشید. روش هایی که در بالا بیان کردیم را امتحان کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن