سلامتینکات سلامتی

چگونه بدون عینک، بینایی را بهبود ببخشیم و از آن محافظت کنیم؟

بینایی با افزایش سن یا به خاطر مشکلاتی که در سلامتی افراد به وجود می آید به تدریج کمتر می شود. با اینحال به کمک برخی از روش های طبیعی می توان بینایی را بدون نیاز به عینک، بهبود بخشید و از آن محافظت نمود.  بینایی ضعیف همیشه نشانه پیر شدن نیست. برخی از روش های زندگی  و تداخلات طبیعی وجود دارد که به فرد کمک می کند شرایطش را بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 محافظت از بینایی:

بینایی

 استفاده از عینک آفتابی:

عینک آفتابی تنها برای زیباتر نشان  دادن شما تولید نشده است. به کمک این نوع عینک می توانید از چشم تان در برابر نور ماوراء بنفش خورشید محافظت کنید. قرار گرفتن بیش از حد چشم در برابر این نور، باعث اسیب دیدنش می شود. نور ماوراء بنفش  می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را هم افزایش دهد:

  • آب مروارید
  • سرطان چشم
  • بروز ضایعات در چشم

افرادی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد در برابر نور ماورء بنفش بیشتری اسیب پذیر هستند:

  • کشاورزان
  • ماهیگیران
  • قایق رانان
  • اسکی بازان
  • افرادی که زمان زیادی را در محیط خارج از خانه سپری می کنند.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید می تواند از بین ابرها عبور کند و حتی در زمستان هم وجود داشته باشد.

 بررسی و معاینه منظم چشم:

بر اساس گفته های متخصصان، بررسی منظم چشم تنها روشی است که به افراد اطمینان می دهد چشم هایشان کاملا سالم است. در طول این نوع معاینات، متخصص چشم تلاش می کند از قطره های خاصی که مردمک چشم را گشاد می کند استفاده نماید. اینکار به پزشک اجازه می دهد پشت چشم را ببیند و به دنبال مشکلات موجود باشد.  معاینه دقیق چشم به تشخیص شرایط  و مشکلات موجود در مراحل اولیه کمک می کند.

 کنترل کردن دیابت:

چگونه بدون عینک، بینایی را بهبود ببخشیم و از آن محافظت کنیم؟

یکی از عوارض احتمالی بروز دیابت نوع 1 و نوع 1 شرایط چشمی است که پزشکان به آن رتینوپاتی دیابتی می گویند.سطح بالای قند خون می تواند به تدریج به رگ های خونی شبکیه اسیب وارد کند و باعث متورم شدن، نشت کردن یا  مسدود شدن آن گردد.  این موضوع حتی می تواند به رشد بافت های اسکار و رگ های خونی غیر عادی جدید منجر شود.

اگر چنین شرایطی بدون درمان رها شود می تواند به اختلالات بینایی و در نهایت به کوری منجر شود. افرادی که سطح قند خونشان را کنترل نمی کنند بیشتر در معرض ابتلا به چنین شرایطی هستند. تغییرات ناگهانی در سطح قند خون می تواند به تاری دید منجر شود. حفظ قند خون در سطح متعادل و معاینه منظم چشم از بروز چنین مشکلاتی می کاهد.

 مدیریت شرایط مزمن:

در کنار دیابت، بیماری های مزمن دیگری هم می تواند سلامت و بینایی را تهدید کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش کرده که افراد بالای 65 سال که اختلالات بینایی دارند به احتمال زیاد شرایط مزمن هم خواهند داشت. این شرایط مزمن در برگیرنده موارد زیر است:

  • فشار خون بالا
  • بیماری های قلبی
  • کلسترول بالا
  • سرطان
  • بیماری های کلیوی
  • سکته
  • آرتریت
  • اسم
  • هپاتیت
  • افسردگی
  • اختلالات شنوایی
  • ام اس

دریافت درمان مناسب برای شرایط مزمن می تواند خطر توسعه عوارض ناشی از این بیماری ها را تا حد زیادی کاهش دهد و بینایی فرد را بهتر نماید.

 مصرف ویتامین ها:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد ویتامین های A، C و E همگی برای سلامت چشم خوب هستند. ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند و می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند. بهترین راه برای اینکه بدانیم ویتامین کافی دریافت می کنیم این است که رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشته باشیم که غنی از سبزیجات و میوه هاست. منابع خوب ویتامین هایی که در بالا بدان اشاره کردیم عبارتند از :

  • کلم بروکلی
  • پرتقال
  • پاپایا
  • سیب زمینی شیرین
  • اسفناج
  • هویج
  • فلفل قرمز
  • بادام
  • کره بادام زمینی
  • دانه های آفتابگردان

همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهد اسیدهای چرب امگا3 نقش بسیار مهمی در سلامت چشم و کاهش بیماری های مرتبط با پیری دارد. غذاهای غنی از اسید چرب امگا 3 در برگیرنده ماهی، آجیل ها، دانه ها و حبوبات است. برای بهبود بینایی تان می توانید از این مواد استفاده کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن