نکات سلامتی

چگونه استرس مزمن می‌تواند کیفیت زندگی شما را از بین ببرد؟

استرس، این یک کلمه ترسناک است و احساس آن بدتر است، آیا این طور نیست؟ اما همه چیز استرس بد نیست. بدون آن، ما نمی توانیم انگیزه خودمان را حفظ کنیم یا انجام دهیم. سطح مشخصی از استرس به ما کمک می کند تا با محیط زیست سازگار شویم و ما را به بهتر بودن هدایت می‌کند. استرسی که باعث نگرانی است استرس مزمن است و می تواند به روش های مختلف منفی باشد.

چگونه می توانید تعیین کنید که آیا استرس شما خوب یا مزمن است؟ بیایید نگاهی بیاندازیم که چگونه استرس مزمن می‌تواند کیفیت زندگی شما را از بین ببرد و دلیل اینکه چرا شما طبیعتاً می خواهید از استرس رهایی پیدا کنید؟

پاسخ استرس

پس استرس خوب چیست؟ استرس خود ممکن است یک چیز خوب باشد، هر یک از ما به دلیل پاسخ استرس در اینجا هستیم. اجداد ما در واکنش به تهدید، یا مبارزه می‌کردند یا فرار می‌کردند، به معنای واقعی کلمه یا به صورت مفهومی، به تهدید واکنش نشان می‌دادند، و به همین دلیل غریزی یا مبارزه کردند یا با پرواز جان سالم به در بردند. این که آیا این به دلیل کمبود مواد غذایی بود یا تهدید فیزیکی، مرکز علمی برجسته موسسه فرانکلین آن را “سوخت و ساز فرا محرک” نامید.

آدرنالین و کورتیزول در بدن باعث استرس می‌شود. فشار خون، تنفس و ضربان قلب افزایش می یابد. گلوکز برای جریان انرژی به جریان خون اضافه می شود. همچنین هضم، رشد، بازتولید و عملکرد سیستم ایمنی سرکوب می شوند و یا به حالت تعلیق درمی‌آیند. جریان خون به پوست کاهش می یابد و تحمل درد افزایش می یابد.

در زمان وقوع استرس، اقداماتی که شما انجام می‌دهید در نهایت منجر به معکوس کردن بسیاری از این فرایندها خواهد شد. برای این منظور شما می توانید با حل و فصل مشکلات به راحتی با عزیزانتان در تماس باشید و یا در فعالیتهای های خود احساس رضایت کنید. شما می توانید آدرنالین را از طریق قدم زدن و یا با برخی از تلاش های آرام بخش از بین ببرید و توازن متابولیک و هورمونی خود را باز گردانید.

با این حال، زندگی امروز ما اغلب فرصتی برای پاسخ کامل و روشنی به استرس ارائه نمی دهد. در عوض، ما سعی می کنیم وانمود کنیم که در وضعیت پایدار، و درجه پایین، بدون هیچ گونه دغدغه هستیم. بسیاری از ما از نظر فیزیکی هورمون استرس را از بین نمی بریم یا زمانی را برای حل مشکلات واقعی در نظر نمی‌گیریم، ما خودمان را آرام نمی‌کنیم و یا زمان را برای پرسیدن اولویت هایمان در نظر نمی‌گیریم.

استرس مزمن باعث کشتن کیفیت زندگی شما می شود

استرس در کودکان

۱- اختلال در مغز

شما ممکن است فکر کنید که در تمام مدت کار کردن، لازم است زیر ذره‌بین باشید، اما با توجه به تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC)، استرس مزمن بر توانایی و کارآیی شما تمرکز می کند، که حتی ممکن است در خیابان شما را در معرض تصادف قرار دهد.

استرس مزمن اثرات ویران کننده ای بر حافظه و یادگیری دارد. در واقع سلولهای مغز را می کشد. UMMC گزارش می دهد که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ۸ درصد بیشتر دچار انقباض در قسمت هیپوکامپ مغز، و تاثیر در مرکز حافظه مغز می‌شوند، و در کودکان اختلال در توانایی یادگیری می‌شوند.

مؤسسه فرانکلین توضیح می دهد که در هنگام  پاسخ به استرس، هورمون استرس کورتیزول سوخت کمتر برای مغز را فراهم می کند. کورتیزول همچنین ارتباط سلول های مغزی را با به خطر انداختن عملکرد عصبی انتقال مختل می‌کند.

تمام یادگیری بستگی به استفاده از حافظه دارد. استرس بر توانایی شما برای دسترسی به حافظه تحت تاثیر قرار می‌دهد و از ایجاد امکانات جدید جلوگیری می کند.

بدتر از همه، هیپوکامپ شما در جذب کورتیزول درگیر است. و همانطور که از طریق استرس مزمن آسیب می بیند، آن را کمتر قادر به انجام این کار می کند و بیشتر دچار آسیب میشود. این همان چیزی است که مؤسسه فرانکلین از آن به عنوان یک “آبشار تخریب کننده” یاد می کند.

۲- استرس خطر ابتلا به حمله قلبی، بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد

ارتباط مستقیم بین استرس مزمن و افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، بیماری قلبی و سکته مغزی هنوز توسط محققان تایید نشده است. UMMC گزارش می دهد که استرس مزمن، باعث می‌شود که عوامل خطر این شرایط را بدتر کند.

استرس ضربان قلب و نیروی شما را افزایش می دهد، شریان ها را منقبض می کند و بر ریتم قلب تاثیر می گذارد، و باعث خون غلیظ باعث می شود. استرس فشار خون را افزایش می دهد و استرس های مزمن باعث تخریب رگهای خونی می شود،و همچنین استرس مزمن باعث التهاب می شود .

افزایش فشار خون نیز عامل خطر برای سکته مغزی است و سطح استرس می تواند تسلب شراین را افزایش دهد، که یکی دیگر از عوامل خطر سکته مغزی است.

۳- استرس سیستم ایمنی بدن شما را کاهش می‌دهد

اگر بدن شما در مقابل با یک عفونت قرار گرفت، مبارزه با عفونت نگرانی اصلی نیست، اما استرس مزمن قطعا سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و آنگاه مبارزه با عفونت برای بدن بسیار مشکل می شود. به نظر می رسد افرادی که استرس دارند بیشتر به بیماری های عفونی مبتلا می‌شوند، و وقتی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می‌شوند، علائم شدیدتری را تجربه می کنند.

استرس همچنین می تواند باعث بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن شما شود. استرس باعث التهاب در بدن می شود. سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به آسیب در دیگر نقاط بدن به دلیل استرس واکنش نشان دهد و از ترکیبات ایمنی شناخته شده به عنوان سیتوکین ها که به پاسخ التهابی کمک می کنند، واکنش نشان دهند. اما این ترکیبات می توانند در زمان تلاش برای مبارزه با عوامل ناخوشایند در بدن، به سلول های سالم نیز آسیب برسانند.

التهاب با بسیاری از بیماری ها، از جمله آسم، دیابت، بیماری های سرطان و قلب ارتباط دارد.

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) گزارش می دهد که استرس می تواند اثرات منفی در توانایی شما برای بهبودی از یک حمله قلبی را بر عهده بگیرد. و آموزش های مدیریت استرس می تواند به بهبود بخشی از حمله قلبی کمک کند.

با توجه به گزارش موسسه فرانکلین، استرس بر روی سد خون و مغز تاثیر می‌گذارد. این سد از ورود بسیاری از مواد موجود در خون به درون بافت عصبی جلوگیری می کند، مانند مواد مخدر، سموم و ویروس ها.

۴- استرس مزمن به پیری کمک می کند

همانطور که توضیح داده شد، پاسخ استرس بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی را غیرممکن می کند. فقدان جریان خون به پوست را در نظر بگیرید. این قطعا تاثیر گذار خواهد بود. بدتر، از همه استرس مزمن می تواند بر پیری مغز  تأثیر بگذارد. همه ما به خاطر افزایش سن مقداری از سلول های مغزی را از دست می دهیم. و همچنین داروهای سمی، روال زندگی تکراری، رژیم نامناسب، فقدان ورزش و از دست دادن ارتباطات اجتماعی به این امر کمک می کنند. بنابراین، استرس باعث می شود تا سموم بیشتری از سد خون و مغز عبور کرده و در نتیجه کورتیزول، هیپوکمپ، عملکرد مغز، یادگیری جدید و حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش اثربخشی اثر سد خون و مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر به اثبات رسیده است . “آبشار تخریب کننده” در مغز پیر تسریع شده است. مطالعه در سالمندان نشان داد که اندازه هیپوکامپ در افرادی که سطوح بالای کورتیزول را دارند، ۱۴ درصد کاهش یافته و این شرکت کنندگان توانایی بسیار کمی برای یادگیری جدید داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که اندازه هیپوکامپ با میزان پیشرفت بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

APA  مطالعه در مورد ارتباط بین استرس و سن زمان بندی در مقایسه با سن فیزیولوژیکی انجام دادند. زنانی که در طی چند سال مراقبت از کودکان معلول یا بیمار را انجام می دادند، ۱۰ سال از لحاظ فیزیولوژیکی سن آنها بیشتر بود. این به این دلیل است که استرس مزمن توانایی آنها را در بازسازی سلول های خونی تحت تأثیر قرار می دهد. استرس مزمن همچنین می تواند به علت ایجاد آرتروز، بیماری قلبی عروقی و پوکی استخوان به پیری کمک کند.

۵- استرس به افزایش وزن و اختلالات گوارشی کمک می کند

استرس مزمن می تواند به اختلالات مختلف گوارش کمک کند. نفخ، گرفتگی، یبوست، اسهال، ریفلاکس اسید و سندرم روده تحریک پذیر علائم شایع استرس مزمن است. همچنین استرس می تواند زخم ها و بیماری های التهابی روده را نیز بدتر کند.

کورتیزول به تجمع چربی شکم کمک می کند. خوردن کربوهیدرات های ناسالم می تواند آرامش بخش باشد، زیرا این اختلالات رفتاری و هورمونی ناشی از کاهش پاسخ استرس می باشد. متأسفانه این رفتار می تواند منجر به مشکلاتی مانند دیابت و بیماری قلبی شود.

۶- استرس مزمن بر روحیه و روابط شما تاثیر می گذارد

استرس پایدار می تواند الگوهای خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تحریک پذیری و خستگی شما شود، قادر به تمرکز و واکنش سریع نباشید. شما ممکن است قادر به استراحت و فعالیت در حالت اضطراب نباشید. افسردگی یک واکنش مشترک به استرس مزمن است. همه اینها می تواند کیفیت زندگی شما را کاهش دهد و روابط شما با دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.

استرس مزمن با احساس بی نظمی و عدم کنترل همراه است. به گفته UMMC، افراد کمالگرا احتمالا هنگام انتقال عصبی “احساس خوب” به مغز از سطح سروتونین ناشی از اختلالات استرس رنج می برند.

۷- استرس درد را افزایش می دهد

 دردهای شدید مانند سردرد، درد مفاصل و درد عضلانی با استرس مزمن مرتبط است. همچنین به نظر می رسد استرس به درد آرتریت و درد پشتی کمک می کند. استرس در کار با درد پشتی همراه است و نیز استرس باعث افزایش و شدت سردرد تنشی می شود .

۸- استرس بر عملکرد جنسی و عملکرد باروری تاثیر می گذارد

استرس مزمن باعث کاهش میل جنسی در زنان می شود و می تواند به اختلال نعوظ در مردان کمک کند. استرس مزمن با شدت سندرم قبل از قاعدگی ارتباط دارد و می تواند بر باروری زنان تاثیر بگذارد. استرس در دوران بارداری با میزان بالای زایمان زودرس و سقط جنین مرتبط است. استرس در دوران بارداری همچنین ممکن است  پس از تولد، نوزادان را تحت تاثیر استرس قرار دهد، استرس مزمن می تواند تغییرات خلق و خوی مبتنی بر هورمونی را که همراه با یائسگی است، بدتر کند.

۹- استرس مزمن روی پوست، مو و دندان شما تاثیر می گذارد

عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس و این واقعیت که جریان خون به پوست در طول پاسخ استرس کاهش می یابد می تواند تاثیر منفی روی پوست، مو و دندان ها داشته باشد. اگزما یک واکنش مشترک برای استرس است. آکنه، کهیر، پسوریازیس و روزاسه(قرمزی پوست) نیز با استرس همراه است. ریزش مو و بیماری لثه نیز به استرس ارتباط دارند.

۱۰- استرس به اعتیاد کمک می کند

تلاش برای فرار از احساسات منفی در ارتباط با استرس مزمن، بسیاری از مردم را به رفتارهای تسکین دهنده یا فعالیت هایی که به طور موقت سطح دوپامین و سروتونین را افزایش می دهند، سوق داده است. مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر، روشهای رایج برای درمان استرس است. اعتیاد به مواد غذایی، تماشای تلویزیون و بازی های ویدئویی نیز عاداتی است که ممکن است به دلیل استرس مزمن ایجاد شود. تمام این رفتارها در نهایت به بدتر شدن مشکلات می‌شود و سلامت روحی و جسمی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند.

استرس در کار


چه اقداماتی در مقابله با استرس انجام دهیم

تحقیقات زیادی نشان داده اند که مدیریت استرس و تکنیک های آرامش بخش می تواند به شما کمک کند تا بتوانید خود را با شرایط حاد تنش زا تطبیق دهید و بتوانید آنرا کنترل کنید، کارآیی بیشتری در عملکرد استرس داشته باشید و بتوانید از شرایط استرس رهایی یابید. بسیاری از استرس های مزمن با احساس ناخوشایند و عدم کنترل همراه هستند.

استرس با بیماری های قلبی در مردانی که در کارشان احساس نمی کنند که کنترل دارند ارتباط دارد . و همچنین با نقش سندرم حاد کرونر (ACS)، (علائمی است که حمله قلبی را هشدار می دهد)، ارتباط دارد. UMMC گزارش می دهد که ACS در مردان پس از کار و وقایع استرس زا رخ می دهد، این به این معنی است که تفکر و احساسات در ACS نقش مهمی ایفا می کنند، و افکار و احساسات شما چیزهایی هستند که می توانید برای کنترل آن ها یاد بگیرند، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی در محیط شما رخ می دهد.

به زندگی خود نگاهی بیندازید و مشخص کنید چه چیزی موجب استرس شما می شود. توجه به روحیه خود را بیاموزید و سعی کنید افکار و باورهایی را که ممکن است به آنها کمک کنید، شناسایی کنید. زمان را برای شرکت در فعالیت های خوشایند و چالش برانگیز، ورزش و ارتباط با دیگران فراهم کنید. در صورتی که به علت داشتن استرس مزمن نمی توانید وزن خود را مدیریت کنید سعی کنید از راه های کاهش کورتیزول، مانند گیاهان دارویی استفاده کنید.

سعی نکنید استرس را از زندگی خود حذف کنید. اولاً این غیر ممکن است زیرا در بسیاری از مسائل زندگی غیر قابل پیش بینی است. ثانیا برخی از انواع استرس مفید هستند. زیرا چالش دادن به حافظه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد در حالی که تماشای ویدیوی خشونت آمیز می تواند آن را تضعیف کند، موسسه فرانکلین گزارش می دهد. تقویت حافظه همچنین می تواند به رشد سلول های مغز کمک کند. یاد بگیرید که به طور موثر به مقابله با استرس بپردازید تا از آن اجتناب کنید.

تهیه و ترجمه: مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: draxe

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن