استخوان و مفاصل

چه ارتباطی بین گلوتن و آرتریت روماتوئید وجود دارد؟

همانطور که می دانید آرتریت روماتوئید یک نوع شرایط التهابی است. برخی از افرادی که با بیماری عدم تحمل گلوتن دست و پنجه نرم می کنند ممکن است بعد از خوردن مواد گلوتن دار نشانه های آرتریت شان بدتر شود.  در برخی از افراد نیز حذف کردن برخی از غذاهای خاص همچون آن هایی که باعث بروز التهاب می شود می تواند نشانه های آرتریت روماتوئید را کنترل کند. غذاهایی که ممکن است باعث بدتر شدن این بیماری شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  در افرادی که با بیماری سلیاک دست و پنجه نرم می کنند خوردن گلوتن می تواند به التهاب در بدن منجر شود. به همین خاطر اجتناب از مصرف گلوتن می تواند به افرادی که بیماری عدم تحمل این ماده را دارند کمک کند نشانه های آرتریت روماتوئیدشان را بهبود ببخشند.  در این مقاله قصد داریم به ارتباط بین گلوتن و آرتریت روماتوئید بپردازیم.

آیا گلوتن می تواند نشانه های آرتریت روماتوئید را بدتر کند؟

آرتریت روماتوئید یکی از بیماری های مزمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به بافت های خود بدن حمله می کند.  همین امر موجب بروز درد  و التهاب در مفاصل می شود و با گذشت زمان به این بخش از بدن اسیب وارد می کند. ارتباط بین رژیم غذایی و آرتریت روماتوئید به طور کامل روشن نیست. حذف برخی از غذاها  می تواند به برخی ها کمک کند نشانه های آرتریت روماتوئیدشان را مدیریت کنند.

با اینحال دانشمندان برای بررسی این موضوع باید  تحقیقات رسمی تر و با کیفیت تری انجام دهند.

در برخی از افراد خوردن گلوتن می تواند باعث بدتر شدن این نشانه ها شود و حذف گلوتن از رژیم غذایی می تواند به تسکین چنین نشانه هایی بیانجامد. این افراد ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند یا نتوانند آن را کنترل کنند. بیماری سلیاک هم به عدم تحمل شدید گلوتن گفته می شود.  این بیماری هم جزو شرایط خودایمنی در نظر گرفته می شود که از هر 100 نفر یک نفر را در سرتاسر جهان درگیر خود می کند. هم سلیاک و هم آرتریت روماتوئید  جزو شرایط خودایمنی هستند که می توانند التهابی در بدن ایجاد کنند.  در افرادی که با سلیاک دست و پنجه نرم می کنند خوردن برخی غذاهای حاوی گلوتن می تواند به نفخ و مشکلات گوارشی منجر شود. همچنین این شرایط باعث ایجاد درد، تورم و التهاب خواهد شد.  این شرایط بدین خاطر رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن گلوتن را به عنوان یک ماده خارجی مهاجم می شناسد و به اشتباه به بافت های روده حمله می کند. برخی از پروتئین های التهابی مرتبط با این فرایند می تواند وارد جریان خون شود و تغییراتی در مفاصل ایجاد نماید که حسی شبیه نشانه های آرتریت در شخص بروز می کند. به طور کلی رعایت برخی از نکته های مرتبط با رژیم غذایی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می تواند مفید باشد.

در آرتریت روماتوئید بیماری سلیاک چقدر شایع است؟

افرادی که با بیماری آرتریت روماتوئید دست و پنجه نرم می کنند ممکن است بیشتر از دیگران به سلیاک یا عدم تحمل گلوتن مبتلا باشند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد آنتی بادی های مرتبط با بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن در  افرادی که آرتریت روماتوئید دارند بیشتر دیده می شود.

با اینحال این موضوع بدین معنی نیست که هر فردی که آرتریت روماتوئید دارد باید عدم تحمل گلوتن داشته باشد.

 تست حساسیت به گلوتن:

پزشکان برای بررسی بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن از ازمایش خون استفاده می کنند. هرچقدر سطح برخی از آنتی بادی های خاص بالا باشد نشان می دهد فرد بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن دارد. اگر جواب آزمایش خون مثبت باشد فرد  می تواند با کاهش مصرف گلوتن یا قطع آن نشانه هایش را بهبود ببخشد. در برخی از شرایط پزشک از بیوپسی بافت های روده کوچک برای تایید تشخیص خود استفاده می کند.

غذاهایی که می توان خورد:

افرادی که عدم تحمل گلوتن دارند با حذف برخی از غذاها می توانند شرایطشان را بهتر کنند. این موضوع در ابتدا به نظر سخت می رسد اما با گذشت زمان راحت تر می شود.  بیشتر گروه های غذایی که در برگیرنده گلوتن نیستند عبارتنداز:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • غذاهای دریایی
  • لبنیات
  • مرغ
  • آجیل ها

غلات تنها منبع گلوتن هستند . هر چند همه غلات حاوی گلوتن نیستند. غلاتی که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند را در ادامه می بینید:

  • برنج
  • ذرت
  • ذرت خوشه ای
  • کینوا
  • جوی دو سر بدون گلوتن

افرادی که به شدت به گلوتن  حساسیت دارند باید همیشه برچسب مواد غذایی را مطالعه کنند. برچسب همه اطلاعات مورد نیاز درباره محصول را در اختیارتان قرار می دهد. افرادی که درباره این موضوع نگران هستند می توانند تنها از محصولات بدون گلوتن غنی شده استفاده کنند.

 غذاهایی که نباید خورد:

داشتن رژیم غذایی بدون گلوتن این روزها راحت تر از قبل شده است چون محصولات بدو گلوتن زیادی در اختیار افراد وجود دارد که می توانند از آن استفاده کنند. با اینحال برخی از غذاها هم هست که افراد مبتلا به چنین بیماری هایی باید از خوردن آن اجتناب کنند.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم گلوتن از غلات مختلفی به دست می آید. افرادی که به دنبال رژیم غذایی بدون گلوتن هستند باید از مواد زیر اجتناب کنند:

  • گندم
  • فارو
  • آرد نرم
  • سمولینا
  • جو
  • گندم سیاه

اگرچه  حذف این غلات می تواند به بهبود نشانه ها کمک کند اما مواد غذایی دیگری هم هست که باید از خوردنشان اجتناب گردد. برخی از منابع دیگری که ممکن است ناخواسته حاوی گلوتن باشند هم عبارتند از:

  • مالت
  • جوی دو سری که عاری از گلوتن نیست
  • برخی از سس ها
  • برخی از سوپ ها

همچنین دنبال کردن برخی از دستورالعمل های مرتبط با رژیم غذایی آرتریت روماتوئید هم می تواند مفید باشد. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد افرادی که آرتریت روماتوئید دارند بهتر است از خوردن غذاهایی که باعث التهاب می شود خودداری کنند.  این غذاها عبارتنداز:

  • غذاهای پرنمک
  • غذاهای فرآوری شده
  • روغن
  • کره
  • شکر
  • محصولات حیوانی

منبع: medicalnewstoday

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن