ریپورتاژ آگهی

چند نکته ساده برای درمان چاقی در کودکان

دلایل چاقی و افزایش وزن در کودکان

یافتن دلیل چاق شدن کودک مهمترین گام برای آغاز سیکل درمانی کودک است. در اکثر مواد غذا خوردن زیاد و کم ورزش کردن دلیل اصلی چاق‌شدن کودک است. از دیگر دلایل چاق شدن کودک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم پخت غذا در خانه و استفاده از غذاهای بیرون (رستوران و فست فود)
  • دسترسی آسان کودک به غذاهای ناسالم
  • مصرف بیش از حد پروتئین
  • مصرف بیش از حد شکر
  • تحرک کم کودک، در خانه ماندن و به تماشای تلویزیون پرداختن (به جای بیرون رفتن و بازی کردن با بچه‌ها)

برای کمک به کودک، تمام اعضای خانواده باید مشارکت داشته باشند. کودک در خانه باید عادت‌های غذایی سالم را یاد بگیرد. در خانه باید غذاهای سالمی برای تغذیه انتخاب کنید و میزان فعالیت کودک را افزایش دهید. زمان زیادی را با کودک خود بگذرانید، با او بازی کنید، کتاب بخوانید، حرف بزنید.

برای کودک خود الگو باشید

اگر کودک شما ببیند که سبزیجات می‌خورید، فعالیت دارید و کمتر به تلویزیون نگاه می‌کنید، او نیز از شما الگو برداری می‌کند.

  • درباره غذاهای سالم و مزایای آنها با کودک خود صحبت کنید.
  • اجازه دهید در آشپزی به شما کمک کنند و غذا پختن سالم را مشاهده کنند.
  • هر روز ورزش کنید و از کودک خود بخواهید کارهایی که شما انجام می‌دهید را انجام دهد.

غذاهای سالم مصرف کنید

اگر نیاز است که برنامه غذایی خانواده را تغییر دهید، این تغییرات را باید به صورت تدریجی اعمال کنید. برای مثال سالاد را می‌توانید به وعده شام اضافه کنید. سعی کنید هر چند روز یکبار یک غذای سالم به برنامه غذایی خود و خانواده اضافه کنید.

  • غذاهای متنوع بخورید. میوه و سبزیجات متنوعی را مصرف کنید. مثل این غذاها و مکمل های پرکالری کودکان.
  • صبحانه را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشید. کودکانی که صبحانه می‌خورند خطر چاقی کمتری تهدیدشان می‌کند. به یاد داشته باشید از غذاهای سالم در وعده صبحانه استفاده کنید.
  • مصرف شکر و شیرینی را محدود کنید.
  • بیرون غذا خوردن را کاهش دهید.
  • می توانید از قرص های لاغری مجاز هم استفاده کنید. (اما زیر نظر پزشک)

مصرف چربی‌های خوب

تمام چربی‌ها باعث افزایش وزن نمی‌شوند؛ بنابراین به جای حذف تمام چربی‌ها از برنامه غذایی، به دنبال جایگزینی چربی‌های خوب در برنامه غذایی خود باشید.

  • مصرف چربی‌های ترانس برای کودک شما مضر است. غذاهای سرخ‌شده با روغن هیدروژنه برای کودک توصیه نمی‌شود.
  • برای پخت غذا از روغن زیتون، آووکادو، بادام و همچنین اسفناج استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود 10 درصد غذای روزانه کودک را چربی تشکیل دهد.
  • به جای هات‌داگ و دونات از شیر و پنیر و به جای مرغ سرخ‌شده از مرغ کبابی استفاده کنید.

منبع

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن