بهداشت بانوان

چرا در دوران قاعدگی افزایش وزن پیدا می کنیم؟

افزایش وزن در چرخه قاعدگی یکی از حالات طبیعی برای خانم ها می باشد که بدون شک همه آن را تجربه کرده اند و می توان گفت یک مشکل فراگیر در سرتاسر جهان برای زنان است. یکی از دلایلی که زنان به این حالت دچار می شوند PMS یا سندرم پیش از قاعدگی می باشد. در این دوران تغییرات هورمونی بسیاری در بدن خانم ها رخ می دهد که یکی از عوارض آن افزایش وزن می باشد. همچنین مشکلات ، علائم و عوارض دیگری هم وجود دارد که شامل: بی خوابی، کمردرد، گرفتگی عضلات، نفخ و اضافه وزن یک بار در ماه می باشد. اما خوشبختانه تمامی این علائم موقت هستند و از بین می روند.

عواملی که در دوران پریود برای افزایش وزن موثر است

علل متعددی بر افزایش وزن بر دوران قاعدگی تاثیر می گذارند. این علائم چندان نگران کننده نیستند اما از آن جا که خانم ها همیشه به افزایش وزن حساس هستند از این موضوع بسیار ناراحت می شوند. در ادامه این متن در گیاه سلامتی تمام مواردی که باعث افزایش وزن در دوران قاعدگی می شود را بررسی خواهیم نمود.

پایین آمدن سطح منیزیم

قبل از دوران قاعدگی، میزان و سطح منیزیم در بدن به صورت ناگهان افت می کند، این حالت باعث می شود انسولین نیز کاهش پیدا کند و به همین دلیل تمایل فرد برای مصرف قند و مواد شیرین افزایش پیدا می کند. افراد برای رفع این حالت معمولا به سراغ مصرف مواد قندی و شیرینی جات می روند که همین موضوع بدون شک باعث افزایش وزن خواهد شد.

محبوس شدن آب

در زمان پریود آب بافت بدن ذخیره می شود و در واقع به دام میفتد که به حالت ورم و یا تورم نیز معروف است. این حالت به دلیل آزاد شدن هورمون ها در زمان قاعدگی و کاهش پروژسترون می باشد و باعث نفخ و تورم می شود، از این جهت است که برخی از خانم ها احساس نفخ را در این زمان تجربه می کنند .

قاعدگی و افزایش وزن
علت افزایش وزن در قاعدگی چیست؟

 همچنین مطالعه کنید: تسکین دردهای قاعدگی به روش خانگی 

میل به غذا

در این دوران معمولا میل به غذا خوردن در خانم ها افزایش پیدا می کند و دوست دارید غذای بیشتری استفاده کنید که همین موضوع می تواند زمینه ساز افزایش وزن شود زیرا در این دوران متابولیسم تغییر می کند و مغز دستور می دهد که بدن دچار کاهش قند شده در نتیجه میل به غذا بیشتر می شود و پرخوری در فرد آغاز می شود.

 یبوست

در قاعدگی هورمورن پروژسترون باعث می شود که میزان حرکت عضلات کم شود که بر روی حرکات روده بسیار تاثیرگذار است و در این حالت خانم ها دچار یبوست و مشکل در دفع می شوند و روده برای خارج کردن مواد اضافی از بدن دچار مشکل می شود و نفخ نیز ایجاد می شود. بهتر است در این دوران مصرف مواد فیبری خود را بالا ببرید تا حرکات روده افزایش پیدا کند.

پی ام اس و اضطراب

تغییرات خلق و خو در ابتدای شروع پریود بسیار شایع است این حالت که به PMS یا سندرم پیش از قاعدگی معروف هستند می تواند در هر فردی به شکلی متفاوت باشد. ممکن است از یک هفته قبل از پریود آغاز شود و تا پایان دوران آن ادامه داشته باشد. علائم آن شامل: پرخوری، نفخ ، افزایش وزن و تغییر خلق و خو می باشد. تغییر خلق و خو می تواند به صورت استرس و اضطراب بروز کند و یا به صورت خشم و عصبانیت. به طور معمول اشتها در این دوران به شدت افزایش پیدا می کند که بیشتر میل به مصرف غذاهای نمکی، شیرین یا شکلاتی است که قبل از دوران قاعدگی بروز می کند.

افسردگی و اضطراب بخش دیگری از علائم PMS است که به دلیل تغییرات سروتونین رخ می دهد، همین تغییر در حالات روحی باعث می شود اشتهای فرد نیز افزایش پیدا کند. بعضی از خانم ها دچار PMS یا PMDD شدید می باشند که نیاز است تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

سندروم تنبلی تخمدان

به طور معمول خانم ها و یا دخترانی که پریود آن ها نامنظم است و یا اضافه وزن زیادی دارند احتمال دارد به PCOS یا سندروم تنبلی تخمدان مبتلا شده باشند. در واقع نوعی عدم تعادل در تولید هورمون و یا حتی به طور کل تولید نکردن هورمون می باشد که متابولیسم فرد را کاهش می دهد و باعث افزایش وزن می شود. هر چقدر میزان چربی ها در بدن بیشتر باشد بهم خوردن تعادل استروژن در بدن بیشتر می شود.

افزایش وزن در پریودی
بررسی علت افزایش وزن پریودی

تحرک کم

خانم ها در دوران قاعدگی به دلیل احساس درد ، بد شدن خلق و خو و کوفتگی و گرفتگی عضلات تمایلی به ورزش کردن ندارند. بهتر است تا می توانید آب بنوشید و احساس نفخ و سنگینی خود را با ورزش کردن و تعریق داشتن از دست بدهید.

  همچنین مطالعه کنید: تسکین دردهای قاعدگی 

افزایش مصرف نمک

مصرف نمک زیاد می تواند منجر به اضافه وزن شود. زیرا نمک زیاد باعث تجمع و احتباس آب در بدن می شود که باید در مصرف آن دقت نمود. بهتر است از غذاها و خوراکی های کم نمک استفاده کنید، این کار باعث می شود تعادل بدن بهم نریزد.

چه افزایش وزنی در این دوران قابل قبول است؟

در این دوران معمولا وزن بین 1 تا 4 کیلو گرم افزایش پیدا می کند که طبیعی است و با اتمام دوره پریود خواهید دید که این وزن به مرور از دست می رود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

راه های زیر را برای جلوگیری از اضافه وزن در دوران قاعدگی بکار بگیرید

 

کاهش وزن پریودی
راه های جلوگیری با افزایش وزن در قاعدگی

 

مکمل های طبیعی و گیاهی

کلسیم یکی از مواد معدنی است که می تواند به درمان علائم PMS و کاهش آن کمک کند. منیزیم نیز یکی دیگر از مواد معدنی است که می تواند به متعادل سازی هورمون ها کمک نماید و از تغییرات خلق و خو جلوگیری نماید.

 ویتامین ها

ویتامین ب 6  باعث کاهش استروژن در خون و افزایش پروژسترون می شود، این ویتامین همچنین هورمون هایی که باعث افزایش وزن می شوند را می تواند متعادل کند، برای بهترین نتیجه در کاهش PMS بین 100 تا 200 میلی گرم ب6 در روز مصرف کنید.

تغییر شیوه زندگی

بهترین شیوه در آخر این می باشد که در طی ماه سبک زندگی سالمی داشته باشید تا از PMS  با شدت بالا ممانعت شود. غذاهای سالم و کم کالری را در برنامه غذایی خود برای کاهش وزن داشته باشید. مصرف نمک را محدود کنید، زیرا تشنگی را افزایش می دهد. از خوردن کافئین خودداری کنید، زیرا باعث افزایش اضطراب و اشتها می شود. الکل مصرف نکنید، زیرا باعث افزایش شدید میل به غذا شده و باعث احتباس مایعات در بدن می شود. اگر می خواهید دچار احتباس مایعات نشوید می توانید آب گرم با چند قطره لیمو میل کنید.

تمرینات ورزشی منظم داشته باشید تا هم میزان استرس شما را کاهش دهد و از اضافه وزن جلوگیری کند. به مقدار کافی پروتئین، امگا3 و سبزیجات مصرف کنید. مایعات زیاد بنوشید تا بدن شما را از مواد اضافی و سمی پاک کند. اگر نفخ زیادی دارید می توانید از ماست چکیده استفاده کنید.

استفاده از دم نوش های گیاهی دارچین، زنجبیل، چای نعناع، رازیانه، آناناس و عسل برای کاهش نفخ عالی است. لبنیات و دیگر محصولات حاوی لاکتوز مثل ماست می تواند باعث نفخ شوند و هضم آنها نیز سخت می باشد. غذاهایی مثل لوبیا، کلم و کلم بروکسل مصرف نکنید.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن