تغذیهلاغری و کاهش وزن

چاقی و درمان آن

اگر مقدار انرژی دریافتی به شکل غذا بیش از انرژی مصرف شده باشد، وزن بدن افزایش خواهد یافت . از طرف دیگر وقتی مصرف انرژی (حرارتی که در نتیجه متابولیسم بدن تولید شده، میزان کار مکانیک عضلات ، مواد غذایی که به‌وسیله ادرار و مدفوع خارج می‌شوند) بیش از انرژی دریافت شده باشد وزن کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین مفهوم واقعی چاقی آن است که:

انرژی دریافت شده از انرژی مصرف شده بیشتر باشد. نکته قابل توجه چنان‌چه به آن اشاره شده است ، به ازای هر ۹/۳ کالری اضافی ( یک گرم چربی ) که وارد بدن شود، یک گرم چربی ذخیره خواهد شد.

در مورد چاقی به‌خصوص باید متذکر شد که افزایش انرژی دریافتی فقط و فقط در ایجاد چاقی دخالت دارد و وقتی چاقی ایجاد شد، حتی اگر انرژی ورودی ومصرفی برابر باشند، باز شخص چاق خواهد ماند.

برای لاغر شدن و نقصان وزن باید کاری کرد که مصرف انرژی از دریافت انرژی بیشتر باشد.

یعنی کمتر خورد و بیشتر دوید!

اثر فعالیت عضلانی در دفع انرژی

یعنی در رابطه‌ای کار ولاغر شدن، در حدود نصف انرژی که روزانه مصرف می‌شود صرف فعالیت عضلانی و کار می‌گردد. در اشخاصی که کار عضلانی انجام می‌دهند ۳/۴ انرژی برای این منظور مصرف می‌شود. بنابراین واضح است که فعالیت عضلانی مهمترین وسیله برای مصرف انرژی بدن می‌باشد (منظور کار و حرکت و کوشش روزانه است) چاقی تنها مربوط به غذا‌ها نبوده بلکه به علل زیر نیز چاقی در افراد به وجود می‌آید.

  1. چاقی در اثر اختلال تنظیم تغذیه به علل و عوامل روحی.
  2. چاقی در اثر ضایعات هیپوتالاموس.
  3. عوامل مؤثر ژنیکی (وراثت).
  4. چاقی به علت کم‌کاری تیروئید.

درمان چاقی

درمان چاقی فقط منحصر به آن است که دریافت انرژی را از مصرف انرژی کم‌تر نماییم. برای این منظور رژیم‌های گوناگون پیشنهاد شده که مبنا‌ی همه آنها تقلیل مقدار کل انرژی دریافت شده می‌باشد و اغلب این رژیم‌های غذایی ترتیب یافته‌اند که حجم کافی داشته باشند، ولی انرژی آن‌چنانی از خود آزاد نسازند.

مواد سلولزی این خاصّیت را دارد که می‌تواندبا حجم قابل ملاحضه‌ای و با آزاد کردن انرژی کم‌تری وارد رژیم غذایی ضد چاقی شود. زیرا زیادی حجم غذا می‌تواند آدمی را فریب داده و اشتهایش را ارضاء نماید.

تاکنون داروهای مختلف برای کاهش اشتها پیشنهاد شده است. این دارو‌ها به طور عموم سمپاتومی‌متیک بوده و انقباضات گرسنگی را در راه معده – روده‌ای مهار می‌نماید. بنابراین تجویز مناسب مهار کنندگان اشتها (معده و روده) وسیله نیرومندی برای غلبه بر چاقی به شمار می‌رود و چون این راههای پیشنهادی خالی از خطر نیست لذا کم کردن غذاها، بیشتر از سایر راههای مختلف اهمیت دارد.

اگر شخص غذای کافی دریاقت نکند چون انرژی بدن او از مقدار دریافتی تجاوز خواهد کرد در نتیجه مخازن غذایی بدن او تخلیه شده و لاغری فرا می‌رسد.

در موقع فقدان مواد غذایی مواد قندی زودتر از چربی و چربی زودتر از پروتئین به مصرف سوخت و ساز بدن می‌رسد. بنابراین اگر ۲۴ تا ۴۸ ساعت مواد غذایی به بدن نرسد و کاملاً قطع شود ذخایر پروتئینی و چربی فقط ۱۳ ساعت زندگی را حفظ خواهد کرد.

پس از این نوبت به چربی‌ها رسیده که در ظرف ۵ تا ۶ هفته ذخایر چربی رو به اتمام خواهد گذاشت و پس از آن نوبت به آب شدن پروتئین‌ها و مراحل آخر زندگی را موجب می‌شود.

در زمان مبارزه با چاقی باید تا هر چه ممکن است از خوردن کربوهیدرات‌ها خودداری شود زیرا در افراد چاق و فربه، کربوهیدرات‌های مصرف شده خیلی زود و آسان تبدیل به چربی می‌شوند.

( اینجاست که گفته‌اند حرص و جوش باعث چاقی می‌شوند).

در هنگام مبارزه باچاقی باید از ویتامین c زیاد استفاده شود ( یکصد تا دویست و پنجاه میلی گرم روزانه) ، زیرا اسید اسکوربیک یا ویتامین c کمک به سوخت و ساز مواد خوراکی کرده و مانع گسترش آرتوراسکلروز می‌شود.

ویتامین c در بدن به‌طور تناوب به دو حالت اِنُل و سِتُون در می‌آید بنابراین یک عامل اکسیداسیون _احیاء و حامل هیدروژن است.

ویتامین c در ته‌گل خشکیده نسترن بیشتر از همه وجود دارد و نیز در انگور سیاه، تره‌بار، سبزی‌ها مخصوصاً جعفری، لیمو ترش، پرتغال، نخودفرنگی، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، سیب، کلم، میوه‌های بوته‌یی و برخی میوه‌های دیگر فراوان است. برای غنی ساختن خوراکی‌های ویتامین‌دار، خوب است به غذای روزانه پیازچه، شوید، و جعفری افزوده شود.

منبع :همیشه لاغر و سلامت  باشید

انتشارات حافظ نوین

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن