زنان

ویار بارداری را با طب سنتی درمان کنید

درمان ویار بارداری با روش‌های طب سنتی

مشکل ویار دوران بارداری گاهی به صورت میل به موادی غیرخوراکی مانند ذغال و گِل، و گاهی هم به صورت استفراغ و تهوع بروز می‌کند. البته در تحقیقات جدید هنوز به طور کامل علت این پدیده مشخص نشده و در برخی موارد به عواملی چون استرس دوران بارداری، تغییرات هورمونی بدن و کمبود آهن و ویتامین‌ها ارتباط داده می‌شود. اما جالب است بدانید که حکمای طب سنتی ایرانی دیدگاه خاصی درباره ویار دوران بارداری دارند.

در این دیدگاه، راه دفع مواد زائد از طریق قاعدگی، در دوران بارداری بسته و برای حفاظت از جنین بسته شده و این مواد در بدن مادر جمع می‌گردند. تجمع آنها می‌تواند سبب تمایل مادر به خوراکی‌های تند و یا حتی مواد غیرخوراکی و نیز افزایش مشکلاتی چون استفراغ و تهوع گردد (خصوصاً در معده‌های ضعیف). به همین دلیل در طب سنتی ایرانی پیشنهاد می‌شود که اگر در ابتدای بارداری، استفراغ منجر به احساس ضعف یا ایجاد خطر نمی‌شود، جلوی آن را با دارو نگیرید و اجازه دهید که این مواد زائد از طریق طبیعت هوشمند از بدن دفع شود. جالب توجه است که افرادی که از قبل از بارداری برای اصلاح مزاج و پاکسازی بدن اقدام می‌کنند، کمتر دچار استفراغ شدید می‌شوند.

 

ویار بارداری را با طب سنتی درمان کنید

اولین قدم

اولین اقدام جهت پیشگیری و از بین بردن ویار دوران بارداری، کاهش مواد زائد بدن است. برای این منظور می‌توانید از «ده فرمان» طب ایرانی بهره بگیرید:

  1. در اوایل بارداری بهتر است از غذاهای مقوی و راحت‌ هضم مصرف کنید. اینها غذاهایی هستند که علاوه بر دارا بود خواص غذایی بالا، کم‌حجم و زود هضم هستند. از جمله این غذاها می‌توان به گوشت پرندگان و جوجه اشاره کرد. همچنین در نظر داشته باشید که باید غذار ا به طور کامل و ۳۲ بار جویده و بعد از آن قورت دهید.
  2. یبوست سبب تجمع مواد زاید می‌شود بنابراین شکم‌تان را روان نگه دارید. برای کسانی که به یبوست دچار می‌شوند مصرف یک وعده در روز سوپ چرب شامل بال مرغ، دال عدس، تره، گشنیز، برنج، روغن زیتون، جعفری و زردچوبه توصیه می‌شود. همچنین مصرف انجیر، آلو و غذاهای ملین هم در رفع یبوست موثر بوده و برای دفع مواد زائد و تسهیل مدفوع، شربت بنفشه، آب انار، آب جوشیده، شربت آب و عسل با لیمو یا زنجبیل، شربت گلاب وگل‌قند توصیه می‌شود.
  3. برای تحلیل و از بین رفتن مواد زائد می‌توانید به ورزش‌های معتدل، پیاده‌روی و حرکت روزانه رو بیاورید. از خواب بیش از حد و بی‌حرکتی دوری کنید. بهترین روش برای تحلیل و جلوگیری از جمع شدن مواد زائد بدن ورزش و پیاده‌روی منظم است، در صورتی که سبب ضعف فرد نشده و متناسب با توان او باشد.
  4. پرخوری نکنید. حتی در صورت گرسنگی، به جای زیاد کردن حجم غذا، دفعات غذا خوردن‌تان را زیاد کنید.
  5. به کسانی که دچار ضعف می‌شوند توصیه می‌شود که از غذاهای مانند گوشت بریان و سرخ‌شده، کباب‌ها، تخم‌مرغ، و گوشت بره یکساله بیشتر استفاده کنند.
  6. به کسانی که وزن و قوت زیادی دارند توصیه می‌شود که از غذاهایی مانند حبوبات و سبزیجات، آش با زیره کم و غذاهای گیاهی برای کم کردن بار اضافی بدن بیشتر استفاده کنند.
  7. حداقل در هفته دوبار به حمام بروید.
  8. نوشیدن مایعات را به صورت آرام و جرعه‌جرعه انجام دهید.
  9. هر زمان که نیاز داشتیدف به سرعت به دستشویی رفته، ادرار و مدفوع خود را تخلیه کرده و ادرار خود را نگه ندارید.

۱۰٫ از مصرف گوشت  پرندگان و جوجه همراه با آبغوره، آب سیب و آب انار غافل نشوید

  1. دومین قدم

    هنگامی که با استفاده از روش‌های فوق توانستید از ایجاد و انباشت مواد زائد در بدن پیشگیری کنیدف نوبت آن است که با تقویت معده خود، سبب هضم بهتر غذا شده تا مواد مغذی مورد نیاز جنین به خوبی تامین شود. برای این منظور داروی‌هایی به صورت گیاهی ترکیبی وجود دارد که تجویز آن بسته به نظر متخصص طب ایرانی است.

    1. روغن‌های مقوی مانند روغن نارگیل، مورد، مصطکی و نارگیل را روی شکم خود و در ناحیه معده بمالید.
    2. از خوراکی‌های خوش‌مزه و تقویت‌کننده کبد و معده مصرف کنید مانند: گلابی، به ، دانه انا، مویز و بادام.
    3. در شرایط مناسب روزه بگیرید و خواب کافی، مناسب و به موقع داشته باشید زیرا بار معده را کم کرده و سبب دفع مواد زائد می‌شوند.
    4. نوشیدنی‌ها و غذاها را با زنجبیل و نعناع خوشبو کنید تا به آنها میل پیدا کرده و معده‌تان تقویت شود.
    5. با انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های مناسب مثل پیاده‌روی، به بهبود اشتها و هضم غذا کمک کنید. حداقل نیم‌ساعت پیاده روی در روز و سوارکاری سبک برای کسانی که اهل سوارکاری هستند، مناسب است.
    6. بهره گرفتن از غذاهای لطیف و راحت هضم مانند برده، مرغ، جوجه و بزغاله همراه با نارنج و لیمو و نیز غذاهای ترش تا حدی که سبب انقباض شدید معده نشوند، برای معده مفید است.
    7. بیشتر از غذاهای جامد (غیرخمیری) مثل نان برشته استفاده کرده و از مصرف غذاهای چرب، مرطوب و بسیار شیرین که منجر به تضعیف و سستی معده می‌شوند اجتناب کنید.
    8. برای تقویت معده می‌توانید مربای به (بدون شیرابه)، مربای به و نان خوب پخته شده را به عنوان صبحانه صرف کنید. همچنین به طور کلی باید از ناراحتی، ترس، ناامیدی و تماشای تلویزیون در حین صرف غذا اجتناب کرده و غذا را در کنار کسی میل کنید که از دیدنش شاد می‌شوید، مثلاً همسرتان.
    9. با در نظر گرفتن مزاج‌تان و شرایط فصلی، می‌تواننید از نوشیدنی هایی چون گلاب، شربت آب‌تمبرهندی، دو انار ترش و شیرین (با هم)، شربت انار، آبغوره، دمنوش زنجبیل و عسل، شربت نعناع، سکنجبین درست شده با به، شربت لیمو و رب سیب مصرف کنید.

    ۱۰٫ به کسانی که تمایل شدید به خوردن خاک و گل دارند توصیه می‌شود که به جای آن به مصرف نشاسته ترش و نمیکی، نشاسته بریان یا سراستخوان بال مرغ بریان روی بیاورند

منبع: ninisite.com
مجله تندرستی گیاه سلامتی : ویار بارداری را با طب سنتی درمان کنید
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن