اسلایدرنکات سلامتی

هفت عادتی که سلامت تیروئید را تهدید می‌کند

این عادت‌ها سلامتی تیروئید را تهدید می‌کنند

ناتوانی تیروئید برای سلامتی انسان عواقبی جدی به دنبال داشته و عدم توانایی در کنترل آن می‌تواند کیفیت زندگی‌تان را پایین بیاورد زیرا غده تیروئید نقش مهمی در بدن انسان داشته و تمامی فعالیت‌های متابولیک، ضربان قلب، دمای بدن و وضعیت خلق و خوی شما به فعالیت تیروئید بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم به معرف هفت عادتی بپردازیم که به طور مستقیم در سلامتی تیروئید تاثیرگذار هستند.

 

تهدید سلامتی تیروئید با مصرف نوشیدنی‌های الکلی

با وجود اینکه مسئولیت فیلتر کردن و متابولیسم نوشیدنی‌های الکلی با کبد است اما به دلیل حرکت سموم آن به وسیله جریان خون، می‌تواند بر تولید هورمون‌های تیروئید اثرگذار باشد، علاوه بر اینکه مصرف الکل در پیشرفت مشکلات متابولیک نقش موثری دارد.

 

تهدید سلامتی تیروئید با کشیدن سیگار

سم‌های موجود در سیگار بر سلامت غده تیروئید تاثیر منفی می‌گذارند زیرا توتون هورمون تحریک‌کننده در تیروئید را کاهش می‌دهد. همچنین از خطرسازترین عواملی که منجر به شدت یافتن عوارض چشمی بیماری تیروئید می‌شود استعمال دخانیات است که در مدت یک سال می‌تواند آن را به اوج برساند.

 

تهدید سلامتی تیروئید با شیوه زندگی بی‌حرکت

یک زندگی به شیوه بی‌حرکت و بدون فعالیت سبب می‌شود که مشکلاتی نظیر تجمع چربی، اضافه وزن، چاقی و سایر مشکلات متابولیکی برای بردن رخ دهند. به علاوه اینکه کم‌تحرکی می‌تواند با کاهش ترشح هورمون‌های تیروئیدی سبب ابتلا به کم‌کاری تیروئید شود. این اختلال موجب می‌شود که نه تنها توانایی بدن فرد برای سوخت کالری و چربی کاهش بیابد، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، خستگی و ریزش مو را هم افزایش می‌دهد.

 

تهدید سلامتی تیروئید با رژیم های غذایی کم‌ید

از عوامل اصلی در رخ دادن مشکلات تیروئید مانند کم‌کاری تیروئید، پایین بود سطح ید در رژیم‌های غذایی است زیرا بدن برای بهینه‌سازی تولید هورمون‌های تیروئید به این ید احتیاج دارد. البته ید را می‌توانید به طور طبیعی با مصرف مواد غذایی چون نمک دریایی، ماست، لوبیا، سیب‌زمینی، نخودفرنگی، سبزیجات دریایی، بلوبری، آناناس و شکلات تامین کنید.

 

تهدید سلامتی تیروئید با مصرف گلوتن

تیروئید دارای آنزیمی شبیه به گلیادین است که از جمله پروتئین‌های خارجی برای بدن انسان به شمار می‌آید. گلوتن هم شامل گلیادین است. با مصرف گلوتن توسط کسانی که مبتلا به کم‌‌کاری تیروئید هستند، سیستم ایمنی بدن به این پروتئین خارجی و آنزیم حمله می‌کند.

گلوتن پروتئینی است موجود در جو، گندم، چاودار و سایر غلات فرآوری شده. بنابراین برای مبتلایان به اختلالات تیروئید که گلوتن هم مصرف می‌کنند، پیشنهاد می‌شود که از برنج، نان غلات و پاستا استفاده کنند.

 

تهدید سلامتی تیروئید با عدم مدیریت استرس

با توجه به اینکه سیستم غده‌های درون‌ریز، حساس به حالا روانی افراد بوده و در نتیجه این امر، استرس شدید می‌توان بر سطح هورمون تیروئید اثرگذار باشد، بسیار مهم است که بدانید چطور با کنترل استرس زندگی روزمره، خواهید توانست بر عملکرد تیروئید اثر مثبت بگذارید. استرس می‌تواند سبب تشدید بیماری‌های زمینه‌ای تیروئید باشد. برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم.

در نظر بگیرید که بیماری کم‌کاری تیروئید در خانواده‌تان وجود داشته باشد. حال بدن شما و تحت فشار استرس، شروع به ترشح کورتیزول می‌کند. اما در صورتی که کورتیزول به میزان بیش از حدی ترشح شود، منجر به اختلالات هورمون تیروئید می‌گردد. بنابراین تیروئید تحریک می‌شود که برای تولید میزان کافی از هورمون تیروئید، سخت‌تر کار کند. بنابراین در مواقعی که دچار استرس هستید، در برابر بیماری‌های خود ایمنی تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو) آسیب پذیری بیشتری دارید.

 

تهدید سلامتی تیروئید «پرکار» با مصرف بیش از حد سویا

سویا باعث عدم جذب هورمون‌های تیروئید در بدن می‌گردد بنابراین افراد مبتلا به «پرکاری تیروئید» باید از مصرف سویا و سایر مواد غذایی حاوی سویا مانند شیر سویا اجتناب کنند. البته مصرف سویا برای کسانی ه به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند مشکلی به وجود نمی‌آورد.

مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: asriran.com / beytoote.com

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن