تغذیهویتامین و مواد معدنی

هر آنچه باید درباره خواص ویتامین D بدانید

دریافت مقدار کافی ویتامین D برای سلامت بخش‌های مختلف بدن بسیار مهم است. ار جمله مزایای آن می‌توان به استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها اشاره کرد و حتی ممکن است در جلوگیری از بیماری‌های مانند سرطان، دیابت نوع ۱ و مالتیپل اسکلروزیس (یا همان MS) تاثیر داشته باشد. بنابراین یکی از ویتامین‌های مهمی است که باید به بدن برسد. مقدار زیادی از ویتامین را می‌توان ار نور خورشید گرفت و بخش دیگری از آن باید از طریق تغذیه دریافت شود. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر همراه گیاه سلامتی باشید.

ویتامین D نقش مهمی در بدن دارد و در بخش‌های زیر موثر است:

  • حفظ سلامت دندان و استخوان و کمک به استحکام آن
  • افزایش سلامت  و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، مغز و سیستم ایمنی
  • تنظیم کردن مقدار هورمون انسولین در بدن و تحت کنترل قرار دادن دیابت
  • بهبود عملکرد ریه‌ها

 

ویتامین D چیست؟

برخلاف نام ان که ویتامین دارد، این ماده در واقع یک پرو-هورمون است. ویتامین‌ها موادی هستند که بدن معمولاً قادر به ساخت آن‌ها نیست و باید از طریق مواد غذایی دریافت شوند. اما این موضوع ذر مورد ویتامین دی متفاوت است، چونکه وقتی پوست ما در معرض نور قرار می‌گیرد، بدن قادر به ساخت این ویتامین می‌شود. به نظر می‌رسد که ۵ الی ۱۰ دقیقه تابش نور خورشید به پوست، آن هم ۲ یا ۳ بار در هفته، باعث می‌شود بدن مقدار کافی از این ویتامین را بسازد. البته این ویتامین سریع شکسته می‎شود و ذخایر آن در بدن کاهش می‌یابند.

 

خواص و مزایای ویتامین D 

در اینجا مزایای این ویتامین برای بدن را توضیح می‌دهیم، بنابراین همراه ما باشید:

۱ – داشتن استخوان‌هایی سالم

این ویتامین برای تنظیم مقدار کلسیم در بدن و همچنین فسفر در خون، مفید است. این دو عامل، نقشی اساسی در سلامت استخوان و استجکام آن ها دارند. در واقع ویتامین D برای بازجذب کلسیم از کلیه‌ها مورد نیاز است و بدون آن، به راحتی از بدن دفع می‌شود.

کمبود این ویتامین در افراد بزرگسال، می‎تواند باعث بیماری نرمی استخوان شود. در نتیجه استحکام استخوان‌های فرد به شدت کم می‌شود و ماهیچه‌ها نیز نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. این مشکل بیشتر در زنان یائسه و مردان مسن دیده می‌شود.

 

۲ – کاهش خطر ابتلا به آنفورلانزا

در طول ۴ ماه حدود ۱۲۰۰ واحد ویتامین D به تعدادی کودک داده شد و این کار به صورت روزانه انجام شد. در انتها نتیجه گرفته شد که این ویتامین قادر است در فصل زمستان، خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

 

۳ – کاهش خطر دیابت

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که رابطه‌ای برعکس میان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و میزان ویتامین دی در بدن وجود دارد. در یک تحقیق، مشخص شد نوزادانی که روزانه حدود ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی دریافت مردند، در بزرگسالی تا ۸۰ درصد شانس کمتری برای ابتلا به دیابت نوع ۱ داشتند.

 

۴ – سلامت نوزادان

بچه‌هایی که فشار خون داشتند، ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین را مصرف کردند و پس از مدتی نتایج جالبی به دست آمد. مشخص شد که از تعدادی از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین احتمال ابتلا به آلرژی و بیماری آسم، درماتیت و اگزما کاهش می‌یابد.

 

۵ – جلوگیری از ابتلا به سرطان

ویتامین D به شدت برای تنظیم رشد سلول‌ها و همین طور ارتباطات میان سلولی، ضروری است. طبق برخی از تحقیقات، کلسیتریول (شکل فعال هورمونی از ویتامین دی) قادر است جلوی پیشرفت سرطان را بگیرد. بدین روش که از گسترش و رشد رگ‌های خونی در بخش‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود این سلول‌های سرطانی نابود شوند. این ویتامین روی بیش از ۲۰۰ ژنوم انسان تاثیر می‌گذارد، پس در کمبود ویتامین دی، بدن با مشکلاتی مواجه می‌شود.

کمبود این ویتامین همچنین به بیماری‌های قلبی، اوتیسم، مالتیپل اسکلروزیس، شدت آسم و آلزایمر مرتبط است. البته قبل از نتیجه‌گیری در این باره، لازم است شواهد بیشتری توسط دانشمندان و محققان، ارائه شود. البته می‌توان گفت که بسیاری از مزایای این ویتامین برای بدن، بخاطر اثر مثبت آن روی سیستم ایمنی بدن است.

 

ترجمه از Medicalnewstoday

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن