تغذیهتغذیه سالم

مزایای بادام زمینی برای بدن چیست؟

همانطور که می دانید بادام زمینی پروفایل تغذیه ای بسیار قوی دارد. این ماده منبع عالی از پروتئین گیاهی، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. بادام زمینی به اشکال مختلفی ارائه می شود. انواع مختلفی از آن پروفایل تغذیه ای متفاوتی دارند و می توانند مزایای مختلفی برای بدن داشته باشند. بادام زمینی در کنار ارزش تغذیه ای که دارد غنی از کالری است و باید در حد اعتدال مصرف شود. در این مقاله سعی می کنید مزایای بادام زمینی را با هم مرور کنیم.

ارزش تغذیه ای:

بادام زمینی منبع خوبی از چربی های سالم، پروتئین و فیبر است. این ماده سرشار از پتاسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین B است. با اینکه کالری زیادی دارد اما کربوهیدرات موجود در آن اندک است.  ترکیبی از چربی ها، پروتئین و فیبر سالم در این ماده بدین معنی است که می تواند شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه دارد. همین امر باعث می شود بادام زمینی یک میان وعده سالم  برای افراد باشد. در ادامه سعی می کنیم مواد مغذی کلیدی که در بادام زمینی وجود دارد را با هم بررسی کنیم.

 پروتئین:

بادام زمینی منبع عالی از پروتئین گیاهی است و می تواند نیمی از نیاز روزانه بدن به پروتئین را برطرف کند. همانطور که می دانید پروتئین ماده ضروری برای ساخت و ترمیم سلول های بدن است.

چربی های سالم:

اسیدهای چرب بخش ضروری هر رژیم غذایی هستند. بیشتر چربی هایی که در بادام زمینی یافت می شود تک غیر اشباع و چند غیر اشباع هستند و می توانند به عنوان چربی سالم در نظر گرفته شوند. این نوع چربی ها می توانند سطح کلسترول خون افراد را بهبود ببخشند و خطر بیماری های قلبی، سکته و بیماری های دیگر را کاهش دهند. مقدار کمی از چربی های اشباع در بادام زمینی یافت می شود.

 فیبر رژیمی غذایی:

بادام زمینی منبع خوبی از فیبر است. به ازای هر 100 گرم از این ماده، 8.5 گرم فیبر در آن وجود دارد. فیبر یکی از مواد مغذی سالم برای قلب است. غذاهایی که غنی از فیبر هستند می توانند سطح کلسترول خون را بهبود ببخشند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، چاقی و دیابت نوع دوم را کاهش دهند.

مزایای بادام زمینی برای سلامت بدن چیست؟

مزایای بادام زمینی

خوردن بادام زمینی سه مزیت اصلی برای بدن در پی خواهد داشت:

  • پشتیبانی از سلامت قلب
  • حفظ وزن سالم بدن
  • حفظ قند خون در حالت متعادل

اجازه دهید این موارد را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

پشتیبانی از سلامت قلب:

بادام زمینی اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع سالمی دارد و می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. این نسبت از چربی های سالم باعث می شود کره بادام زمینی برای قلب بهتر از منابع چربی دیگر باشد. مطالعه انجام شده در سال 2014 نشان می دهد خوردن 48 گرم از بادام زمینی یا کره آن در روز می تواند سلامت قلب افراد دیابتی را بهبود ببخشد.

 حفظ وزن سالم:

از آنجایی که بادام زمینی سرشار از چربی ها، پروتئین، فیبر سالم است می تواند میان وعده بسیار عالی باشد. خوردن این ماده در حد اعتدال، می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند.  تحقیقات انجام شده نشان می دهد زنانی که آجیل هایی همچون بادام زمینی را مصرف می کنند کمتر از دیگران به افزایش وزن یا چاقی مبتلا می شوند.

 حفظ قند خون در حد اعتدال:

بادام زمینی برای افرادی که دیابت دارند یا در خطر ابتلا به دیابت هستند منبع غذایی بسیار خوبی است. بادام زمینی شاخص گلیسمی پایینی دارد و باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شود. بادام زمینی می تواند سطح قند خون را  کنترل کند چون کربوهیدرات بسیار کمی دارد اما پروتئین ، چربی مفید و فیبر بالایی دارد. فیبر فرآیند گوارش را کند می کند و باعث آزاد شدن انرژی به صورت ثابت می گردد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی می تواند به زنانی که چاقی دارند یا دچار دیابت هستند  کمک کند سطح قند خونشان را بیشتر از قبل مدیریت کنند.

خطرات و ملاحظات:

بادام زمینی دربرگیرنده پروتئین هایی به نام آراچین و کوناراچین هست. برخی از افراد نسبت به این پروتئین ها بسیار حساس هستند و واکنش های آلرژیک نسبت به آن نشان می دهند. برای چنین افرادی خوردن بادام زمینی می تواند بسیار خطرناک باشد و زندگیشان را تهدید کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن