خواص میوه ها

فواید و خواص کمپوت‌ها

کمپوت‌ها چه فوایدی دارند؟

بنا به توصیه متخصصان تغذیه هر فرد باید به طور توسط ۵ تا ۷ واحد میوه و سبزیجات را به طور روزانه صرف نماید. برخی افراد با گوارش میوه تازه مشکل داشته و مصرف این میزان میوه تازه برای‌شان سخت به نظر می‌رسد.

گاهی اوقات پیشنهاد می‌شود که برای این منظور از کمپوت‌ها استفاده کرد اما آیا کمپوت‌ها برای سلامتی مفید بوده و جایگزین مناسبی برای میوه تازه محسوب می‌شوند یا فاقد ویتامین‌های لازم هستند؟ در این مقاله به سوالاتی از این دست پرداخته‌ایم.

می‌دانید که کمپوت در واقع همان میوه پخته است و کودکان به مصرف کمپوت نسبت به میوه خام تازه علاقه بیشتری دارند. نکته مهم این‌جاست که کمپوت‌ها هم حاوی ویتامین بوده و نباید تصور کرد که کاملاً فاقد مواد مغذی و ویتامین هستند.

با توجه به اینکه ویتامین C در حرارت از بین می‌رود، برای جبران این مشکل، تولیدکنندگان کمپوت از اسید آسکوربیک بهره می‌گیرند. بنابراین با اضافه شدن این ماده، می‌توان گفت که کمپوت‌ها هم معمولاً به اندازه میوه تازه دارای ویتامین C هستند.

 

فواید و خواص کمپوت‌ها

علاوه بر این با استفاده از کاروتنوئیدها، وجود پیش‌سازهای ویتامین A هم در کمپوت‌ها جبران می‌شود. این ترکیبات در میوه‌های نارنجی رنگ یا قرمز رنگی مانند هلو، زردآلو، گریپ‌فروت و غیره یافت می‌شوند.

افرادی که مشکلاتی در سیستم گوارشی خود دارند کمپوت‌ها را بهتر از میوه تازه تحمل می‌کنند زیرا حرارت بالا باعث می‌شود که فیبرها بهتر و راحت‌تر جذب بدن شود.

به علاوه اینکه با استفاده از کاروتنوئیدها، وجود پیش‌سازهای ویتامین A هم در کمپوت‌ها جبران می‌شود. این ترکیبات در میوه‌های نارنجی رنگ یا قرمز رنگی مانند هلو، زردآلو، گریپ‌فروت و غیره یافت شده و برای سلامتی بسیار مفیدند. کاروتنوئیدها به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، پیری را به تعویق انداخته و سبب جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌شوند.

اصلی‌ترین مشکلی که در کمپوت‌ها وجود دارد میزان قند آن‌هاست. بنابراین بهتر است از کمپوت‌هایی مصرف کنید که روی آن‌ها عبارت «بدون قند افزوده» درج شده باشد زیرا کمپوت‌های صنعتی حاوی قند زیادی هستند. اگر روی کمپوت عبارت «بدون قند افزوده» درج شده باشد به این معناست که میزان قند آن با میزان قند میوه طبیعی یکسان است.

در هر صورت برای کسانی که نمی‌توانند به هر دلیلی، از میوه تازه بهره‌مند شوند، بهتر است که خودشان را از کمپوت هم به بهانه نداشتن ویتامین محروم نکنند. همچنین از کمپوت می‌توانید به عنوان دسر استفاده کرده و از خواص آن بهره ببرید.

مجله تندرستی گیاه سلامتی
منبع: plurielle – tebyan.net / beytoote.com

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن