سلامتینکات سلامتی

با غذاهای مفید در دوران شیردهی آشنا شوید

غذاهای مفید در دوران شیردهی و شناخت آن‌ها نقش مهمی در تغذیه شیرخوار و همچنین سلامتی مادر ایفا می‌کند. اگر غذاهای مفید در دوران شیردهی مصرف نشوند بدون شک آسیب‌های زیادی را به بدن کودک شیرخوار خواهند زد. اگر شما هم دارای یک کودک شیرخوار هستید بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

دوران شیردهی

با تولد نوزاد جدید پروسه شیردهی آغاز می‌گردد. شیر انسان توسط غدد پستانی به نوزاد انتقال می‌یابد. شیر در واقع در غده‌های چربی شیر که آلوئول نامیده می‌شود ساخته شده و با مکیدن نوزاد تحریک شده و شروع به تولید شیر می‌کنند. حال پروسه تولید شیر از بدو تولد نوزاد چگونه آغاز می‌گردد؟ در جواب باید گفت که با ترشح هورمون اکسی توسین که باعث انقباضات رحم در طی فرآیند زایمان می‌گردد و این‌گونه پروسه شیردهی آغاز می‌گردد. در واقع دو هورمون اکسی توسین تحریک آغاز شیردهی را انجام داده و هورمون پرولاکتین به این فرآیند کمک می‌کند. هورمون پرولاکتین مسئول کنترل تحریک و تولید شیر است.

شیر مادر حاوی مواد مغذی بسیار

نخستین ترکیبی که با تولد نوزاد در پستان‌ها ایجاد می‌گردد، آغوز یا کلستروم است. این ترکیب برای سلامت سیستم ایمنی نوزاد بسیار ضروری است. در واقع شاید یکی از دلایلی مفید بودن زایمان طبیعی مربوط به همین ترکیب است که نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می‌آیند شاید از آن محروم باشند. کلستروم حاوی ترکیبات تغذیه مفید، آنتی بادی‌ها و اسیدهای چرب مفید است که برای رشد و تکامل نوزاد بسیار ضروری و مفید خواهد بود. ترکیبات شیر مادر با غذاهایی که زن در این دوران مصرف می‌کند ارتباط مستقیم دارد. در ادامه می‌خواهیم انواع غذاهای مفید در دوران شیردهی را به شما معرفی کنیم.

در طول شیردهی چه رژیمی نیاز است؟

شاید تصور کنید که نیاز به رژیم‌های عجیب‌وغریب یا خوردن غذاهای خاصی هست. ولی باید گفت که شما در طول شیردهی نیاز به هیچ رژیم خاصی ندارید. تنها چیزی که در این دوران باید مدنظر قرار دهید این است که یک رژیم متعادل از غذاهای مفید در دوران شیردهی داشته باشید.

آیا نیاز به ویتامین‌های شیردهی هست؟

ویتامین دی یک کلید است. داشتن مقدار کافی ویتامین دی برای سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. وجود مقادیر کافی ویتامین دی برای شما و کودکان ضروری است. اگر منزل شما مشرف به آفتاب است روزانه بخشی از روز را زیر نور مستقیم آفتاب سپری کنید. اگر شما در جایی زندگی می‌کنید که به اندازه کافی نمی‌توانید نور آفتاب را دریافت کنید و یا در زمستان بدن شما در معرض خطر کمبود ویتامین دی قرار دارد. در اینجاست متخصص شما ممکن است مصرف مکمل‌های ویتامین دی را برای شما تجویز نماید.

کلسیم برای سلامتی استخوان ضروری است

مورد دیگری که لازم است کنترل شود مقادیر کلسیم است. مقادیر کلسیم در دوران شیردهی به شدت کاهش می‌یابد. پس لازم است در دوران شیردهی از غذاهای مفید در دوران شیردهی استفاده نمایید که حاوی مقادیر کافی کلسیم باشند. فرآورده‌های شیر مانند ماست و پنیر در این رابطه می‌تواند مؤثر باشند. استفاده از مواد و یا سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کنجد هم می‌تواند در این رابطه مؤثر باشند. اگر با مصرف این مواد باز هم علائم کمبود کلسیم را در خود احساس می‌کنید لازم است که به پزشک مراجعه نموده و با دادن آزمایش خون مقدار کلسیم خود را سنجیده و در صورت لزوم نسبت به مصرف مکمل‌های کلسیم با نظر پزشک اقدام نمایید.

آیا غذاهایی وجود دارند که باید از آن‌ها اجتناب کرد؟

خبر خوب برای شما این است که غذایی وجود ندارد که لازم باشد از آن دوری کنید مگر اینکه خود نسبت به آن حساسیت داشته باشید و یا اینکه توسط پزشک معالج برای شما ممنوع اعلام شده باشد. شما می‌توانید از انواعی از غذاهای مفید در دوران شیردهی استفاده نموده و از این دوران نهایت لذت را ببرید.

آیا در حین شیردهی کالری اضافی نیاز است؟

هنگامی در حال شیردهی کودک خود هستید نیاز به ۵۰۰ کالری انرژی اضافی دارید که باید از غذاهای مفید در دوران شیردهی آن را دریافت کنید. این مقدار کالری می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله سن، شاخص توده بدنی، میزان فعالیت شما و… تغییر کند.

آیا می‌شود در حین شیردهی رژیم گرفت؟

این فکر خوبی است که در حین شیردهی وزن کم کنید. یک خبر خوب برای شما این است که چربی‌هایی که در حین بارداری در بدن شما ذخیره شده‌اند در دوران شیردهی برای ساخت شیر مصرف می‌گردد؛ بنابراین بدون اینکه متوجه باشید شما در حین شیردهی در حال کاهش وزن هستید. فقط تنها نکته‌ای که در این مورد باید رعایت کنید این است که از تمامی غذاهای مفید در دوران شیردهی استفاده نمایید.

آیا در دوران شیردهی نیاز به آب بیشتری است؟

در هنگام شیر دادن به کودک خود ممکن است احساس تشنگی نمایید. این شاید به دلیل کم آبی بدن باشد. این مهم است که در حین شیردهی بدن خود را هیدراته نگه دارید. بسته نیاز خود بهتر است که روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که بهتر است با نظر پزشک خود هر بار که کودک خود را شیر می‌دهید یک لیوان آب یا نوشیدنی غیر شیرین مصرف کنید.

من کافئین دوست دارم آیا باید مصرف کافئین را محدود کنم؟

ممکن است با خوردن هر چیزی مقداری کافئین به طور ناخواسته دریافت کنید. پس همین میزان برای بدن شما کافی است و مصرف بیش از حد قهوه که نتیجه آن بالا رفتن کافئین است ممکن است برای شما و کودکتان خطر آفرین باشد. مقدار توصیه شده در این مورد شاید متفاوت باشد ولی بهتر است که روزانه بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم قهوه مصرف نکنید. فراموش نکنید که کافئین علاوه بر قهوه در چای، نوشابه‌های کولا، شکلات و… نیز یافت گردد.

آیا رژیم گیاهخواری ممکن است تأثیر منفی داشته باشد؟

هیچ پاس مثبت و منفی برای این سؤال وجود ندارد. تا زمانی که از غذاهای مفید در دوران شیردهی استفاده می‌کنید و همچنین از تمامی گروه‌های غذایی از جمله کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید بدن شما ایمن است. نکته‌ای که در مورد رژیم گیاه‌خواری وجود دارد عدم دریافت ویتامین ب ۱۲، اسید چرب امگا ۳، کلسیم، ویتامین دی است. اگر رژیم گیاه‌خواری دارید لازم است که نسبت به مصرف مکمل‌ها زیر نظر پزشک خود اقدام نمایید.

جمع‌بندی غذاهای مفید در دوران شیردهی

این مهم است که غذاهای مفید در دوران شیردهی را مصرف کنید. نکته‌ای که از این مهم‌تر است بحث دریافت کافی و مناسب از تمامی وعده‌های غذایی است. برای مثال ویتامین دی خوب است ولی همین ویتامین اگر زیاد مصرف شود شاید ایجاد عوارض کند. پس مصرف کافی و توصیه ‌شده از غذاهای مفید در دوران شیردهی می‌تواند ضامن سلامتی شما و کودکتان باشد.

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن