زنان

غذاهای توصیه شده در دوران بارداری

غذا‌های توصیه شده توسط دکتر خیراندیش در دوران بارداری:

  • عسل
  • انجیر ۷ عدد شبانگاه
  • استفاده از (گندم، جو، نخود) در آش یا سوپی که بدون رشته پخته شود.
  • مویز روزی ۲۱ عدد.
  • عرق و جوشانده نعناع (فرح‌بخش و گرم کننده معده).
  • خرما، روزی سه عدد بخصوص در ماه آخر باعث افزایش صبر، گرمی رحم و زایمان طبیعی می‌شود.
  • بادام درختی روزی ۱۴ عدد دانه دانه مثل آدامس میل شود.
  • انگور، سیب، به، انار، گلابی، خربزه.

رژیم غذایی دوران بارداری

برای تکمیل سلامت خود و جنین باید با برنامه مداوم و ملایم از همه غذاها و میوه‌هایی که موجود است حتی‌المقدور استفاده نماید.

  • پنج عدد انجیر و ده عدد آلوی بخارا هر شب خیس کرده و صبح میل کنید یا برگه هلو و زردآلو و آلوی بخارا از هر کدام ۵ عدد هر شب خیس کرده و صبح میل کنید.
  • هر روز یک لیوان آب سیب تازه میل کنید. اگر مادر دچار گرمی است، آب سیب و هندوانه و آب لیمو شیرین را با‌هم مخلوط و روزی سه لیوان میل کند.

از میوه‌های فصل بهار:

هر روز سیب گلاب یا سیب قندک، زردآلو، آلوی قطره طلا ، گوجه سبز، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، چاغاله بادام از هر کدام حداقل یک تا ۵ عدد میل کند.

از میوه‌های تابستانی:

انگور، انبه، آناناس، هندوانه، شاه‌توت، توت‌سیاه، گرمک، طالبی و … از هر کدام به میزان کم روزانه میل کنید.

از میوه‌های پاییزی:

خربزه، ازگیل، خرمالو، انار، زالزالک، و … به میزان روزانه کم میل کنید.

از میوه‌های فصل زمستان:

انواع مرکبات و … روزانه به‌میزان کم میل کنید.

میوه‌هایی مانند خرما در تمام فصول، هر روز حداقل ۳ عدد و از خشک بار‌ها مثل: پسته خام، فندق، بادام، کشمش، و نخودچی روزانه از هر کدام ۳ تا ۷ عدد میل کنید.

رژیم‌های غذایی مانند: رژیم انگور، رژیم انبه، رژیم سیب درختی (در این رژیم‌ها مقدار مصرف میوه نسبت به افراد عادی تا ده برابر افزایش می‌یابد و در عوض از غذاهای پختنی می‌کاهد) تحت نظر متخصص تغذیه سنتی اسلامی، مفید است.

  • هر هفته حداقل یک یا دو بار پنیر و گردو همراه صبحانه میل کنید.
  • استفاده از نان‌هایی که بدون جوش‌شیرین آماده و بر روی آن سیاه دانه و کنجد پاشیده شود.
  • سبوس برنج را آسیاب کرده، در کته برنج هر بار یک قاشق مربا‌خوری یا غذاخوری اضافه کنید.
  • هر روز در صورت امکان یک عد بلال تازه روی زغال کباب کرده و میل کنید.
  • برای افزایش نیروی حافظه، شجاعت و زیبایی کودک و مادر سه لیوان از مخلوط آب سیب، آب به و آب انگور میل کنید، اگر چند عدد مویز بی‌هسته هم اضافه‌ کنید، بهتر است.(آب میوه‌ها بسته بندی نباشد)
  • روزی یک بار به‌اندازه یک ماش کندر خوراکی میل کنید.
  • روزی سه بار، هر بار یک لیوان آب استخوان راسته گوسفند، در غذای مادر بریزید.

غذا‌های مفید در شام و ناهار

  • خوراک میگو
  • قلیله ماهی
  • آبگوشت با گوشت گوسفندی هفته‌ای یک‌بار
  • گوشت شتر هر ماه یک وعده غذایی به‌صورت کباب یا آب‌پز و یا خورشت
  • گوشت ماکیان هفته‌ای دو بار
  • مرغ خانگی، بلدرچین، تیهو، شترمرغ، اردک، غاز و مرغابی، کبک و گنجشک و امثال آن

تذکر:

خوردن سبزی همراه غذا فراموش نشود.
غذای شب سبک باشد و خوردن غذای سنگین و چرب پرهیز شود.
به خوردن صبحانه اکیداً توصیه می‌شود.

منبع: http://nooredideh.com

نسخه استاد خیر اندیش

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن