تغذیه سالم

غذاهایی که فشار خون را پایین می آورند

اگر فشار خون بالا داری می توانید برخی از غذاهای طبیعی را میل کنید و به کمک این غذاها بر فشار خونی که دارید غلبه نمایید. گاهی از اوقات هم مجبور می شوید از خوردن برخی از غذاها اجتناب کنید تا فشار خونتان افزایش پیدا نکند.  فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که قلب به اجبار خون را به سمت شریان ها پمپ می کند. این نیرو فشار وارد شده بر روی رگ های خونی را بیشتر می کند. اگر چنین شرایطی کنترل نشده رها شود می تواند به آترواسکلروز، بیماری های کلیوی، سکته و نارسایی قلبی منجر شود. با اینحال خیلی از فاکتورهایی که باعث افزایش فشار خون می شوند را می توان اصلاح کرد و کنترل نمود. کنترل طبیعی فشار خون را می توان از طریق رژیم غذایی، تمرینات منظم ورزشی و ترک سیگار آغاز کرد.  در ادامه غذاهایی را با هم مرور می کنیم که خورد آن ها باعث کاهش فشار خون می شود.

 همه مواد سبز، سبزیجاتی با برگ سبز:

کاهو، اسفناج و کلم همگی نمونه های خوبی از این سبزیجات هستند و می توانند مواد مغذی و فیبر مورد نیاز بدن را فراهم کنند. اگر برایتان ممکن بود از سبزیجات تازه استفاده کنید.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی که جزوی از خانواده کلم هاست سرشار از مواد مغذی است و کالری اضافی وارد بدن نمی کند. کلم بروکلی نه تنها هزینه زیادی بر  دوش خانوار نمی گذارد بلکه موارد کاربردی زیادی دارد.

همچنین این مطلب را مطالعه کنید: ۵ نشانه‌ای که، ممکن است فشار خون بالا داشته باشید

سیب زمینی شیرین:

اگرچه سیب زمینی جزو سبزیجات نشاسته دار در نظر گرفته می شود اما سیب زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی است و کمی شیرین کننده طبیعی دارد. این ماده می تواند مقدار بالایی از پتاسیم را فراهم کند که یک ماده معدنی و الکترولیت ضروری برای پیشگیری از فشار خون بالاست.

سیب:

سیب سرشار از فیر است و می تواند برای سلامت قلب و کاهش فشار خون مفید باشد. این میوه سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها را دارد و از اسیب به رگ ها جلوگیری می کند.

 موز :

مصرف روزانه موز می تواند به خاطر سطح پتاسیمی که در خود دارد فشار خون را پایین بیاورد.

  گوجه فرنگی:

لیکوپنی که در  گوجه فرنگی یافت می شود عامل اصلی رنگ قرمز آن است و می تواند فشار را هم کاهش دهد.

پاستایی که از آرد کامل تهیه شده است:

پاستایی که با آرد کامل تهیه شده حاوی فیبرها و مواد مغذی فراوانی است. یک وعده از آن ، یک دوم پیمانه پاستای پخته شده دارد. اگرچه پاستا چربی کمی دارد اما مراقب سس هایی که به آن اضافه می کنید باشید

 جوی دو سر:

جوی و دو سر یک ماده عالی برای متعادل کردن رژیم غذایی است.

برنج قهوه ای :

همانند پاستا  برنج قهوه ای هم می تواند مواد مغذی و فیبرهای موجود در بدن را افزایش دهد و  خطر ابتلا به فشار خون بالا را کمتر نماید.

 مرغ:

سینه مرغ بدون چربی  دربرگیرنده پروتئین است. با اینحال باید از خوردن مرغ سرخ شده خودداری کنید.

ماهی:

ماهی منبع عالی از پروتئین های بدون چربی است و می تواند برای کاهش وزن عالی باشد. ماهی های چربی دار همچون ساردین و تن، دارای محتوای خوبی از اسید چرب امگا 3 هستند.

 شیر:

منبع بی نظیری از کلسیم است. این ماده علاوه بر اینکه به سلامت استخوان ها کمک می کند می تواند تاثیر مثبتی بر روی فشار خون داشته باشد.

 پنیر:

پنیر سرشار از کلسیم است و می تواند مزایای زیادی برای مراقبت از قلب داشته باشد. زمانی که پنیری را انتخاب می کنید به فکر ماده ای باشید که نمک زیادی نداشته باشد

 روغن زیتون:

روغن زیتون دربرگیرنده اسید چرب تک غیر اشباع است که به سلامت قلب کمک می کند. این ماده می تواند سطح قند خون را هم کنترل کند. اسید چرب تک غیر اشباع در روغن دانه ها و سبزیجات هم یافت می شود.

آجیل ها:

آجیل ها همچون گردو منبع غنی از چربی های سالم هستند.  نکته مهم این است که در مصرف آجیل ها زیاده روی نکنید. همه آجیل ها انرژی زیادی وارد بدن می کنند و سطح بالایی از کالری را در اختیارتان می گذارند.

دانه ها: دانه ها همچون روغن دانه ها، دربرگیرنده چربی سالمی هستند. دانه های چیا در برگیرنده اسید چرب امگا 3 هستند  و می توانند فشار خون را هم پایین بیاورند.

 اگر فشار خون بالایی دارید از خوردن مواد غذایی زیر خودداری کنید:

برای اینکه فشار خون تان را به طور طبیعی کاهش دهید، توصیه می شود در رژیم غذایی تان نمک و شکر را محدود نمایید.  از خوردن موادی که سرشار از شکر هستند خودداری کنید چون کالری زیادی دارند و به افزایش وزن منجر می شوند. افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن بالایی دارند بیشتر در معرض توسعه فشار خون بالا خواهند بود. به همین خاطر این افراد باید صرف نمک شان را کاهش دهند. برای کاهش فشار خون از خوردن مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

 حبوبات کنسروی:

همانطور که می دانید حبوبات کنسروی  نمک زیادی در خود دارند. به همین خاطر خوردن این مواد به افرادی که با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند توصیه نمی شود.

 سوپ های آماده:

اگرچه سوپ های آماده حاوی سبزیجات سالمی هستند اما سرشار از نمک اند. به همین خاطر بهتر است به جای مصرف سوپ های آماده از سوپ های خانگی استفاده کنید.

 محصولات گوجه فرنگی کنسروی :

سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و کچاپ ها سرشار از نمک هستند. اگر می خواهید جلوی افزایش فشار خون تان را بگیرید از محصولات تازه ای که در خانه تهیه کرده اید استفاده کنید.

 گوشت های بسته بندی شده یا فرآوری شده:

گوشت های فرآوری شده هم نمک زیادی دارند. پس از خوردن این مواد هم اجتناب کنید.

وعده های غذایی منجمد شده:

وعده های غذایی منجمد شده همچون پیتزای منجمد شده ، مرغ منجمد شده  و سایر موارد هم ممکن است نمک زیادی داشته باشند. اگر دوست دارید فشار خون تان را به صورت طبیعی کاهش دهید از خوردن مواد غذایی فرآوری شده خودداری کنید و از غذاهای سالم بهره ببرید.  مواد غذایی سالمی که در این مقاله بیان کردیم می تواند سطح فشار خونتان را کنترل کند.

منبع: bistromd

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن