تغذیهتغذیه سالمکبد و کلیه

غذاهایی که برای مبتلایان کبد چرب مفید است

تعداد زیادی از افراد با مشکل کبد چرب مواجه هستند. به طور کلی ۲ نوع بیماری کبد چرب وجود دارد که به عنوان کبد چرب الکی و غیرالکلی شناخته می‌شوند. این بیماری را می‌توان در حدود یک سوم آمریکایی‌های بزرگسال یافت که در نهایت می‌تواند موجب از کار افتادن کبد شود. بنابراین یکی از روش‌های اصلی مواجه شدن با بیماری و جلوگیری از آن، داشتن برنامه غذایی سالم است. در ادامه با گیاه سلامتی همراه شوید تا بهترین مواد غذایی برای این بیماری را معرفی کنیم.

همان طور که از نام بیماری کبد چرب پیداست، فرد بیمار چربی زیادی در کبد خود دارد. در یک بدن کاملاً سالم، کبد وظیفه دفع سموم و پاکسازی را بر عهده دارد اما کبد چرب به این ارگان مهم آسیب می‌زند و اجازه نمی‌دهد به طور طبیعی وظیفه خود را در بدن انجام دهد. به طور کلی رژیم غذایی مناسب برای درمان این بیماری، شامل موارد زیر است:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات مختلف
  • مواد دارای فیبر مثل حبوبات و غلات کامل
  • مصرف مقدار بسیار کم چربی‌های ترانس، کربوهیدرات، نمک و قند
  • مصرف نکردن الکل که یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود

 

رژیم غذایی کم چربی و کم کالری، موجب می‌شود که وزن خود را کاهش دهید و خطر ابتلا به کبد چرب را به حداقل برسانید. به طور کلی اگر اضافه وزن دارید، باید سعی کنید حدود ۱۰ درصد وزن را کاهش دهید. در ادامه با غذاهای مناسب همراه ما باشید.

 

قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیر طبیعی در کبد

ri,i

بر اساس تحقیقات، مشخص شده افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که از این ماده استفاده نمی‌کنند، دچار صدمه کبدی کمتری می‌شوند. به نظر می‌رسد که کافئین میزان آنزیم‌های غیر طبیعی کبد را کاهش می‌دهد و خطر بیماری را کم می‌کند.

 

گیاهان و سبزیجات برای جلوگیری از افزایش چربی

کلم بروکلی در آزمایشاتی که بر روی موش انجام شده، از افزایش چربی و تولید آن در کبد جلوگیری کرد. مصرف سبزی‌های دیگر مثل اسفناج و کلم کالی نیز مفید است و در کاهش وزن موثر واقع می‌شود. به طور کلی گیاهان و سبزیجات، بخش مهمی از رژیم شما برای درمان کبد چرب را تشکیل می‌دهند.

 

توفو برای کاهش چربی

در تحقیقی که توسط دانشگاه ایلنویز انجام شده، این نتیجه به دست آمد که پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفو وجود دارد، ممکن است تولید چربی در کبد را کاهش دهد. علاوه بر این؛ توفو پروتئین زیادی دارد و از طرفی چربی آن کم است.

 

ماهی برای الهاب و میزان چربی

مصرف ماهی‌های مفید مانند سامون، ساردین، ماهی تن که اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی دارند، توصیه می‌شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین در تنظیم سطح چربی در کبد موثر هستند و می‌تواند التهاب آن را کاهش دهد.

 

بلغور جو دو سر برای افزایش انرژی

کربوهیدرات‌هایی که در غلات کامل (مانند جو دو سر) وجود دارند، قادر به تامین انرژی بدن شما هستند. همچنین میزان فیبر این غلات بسیار بالا است که موجب می‌شود وزن خود را تنظیم کنید.

 

گردو برای بهبود وضعیت کبد

غذاهایی که برای مبتلایان کبد چرب مفید است

آجیل‌هایی مانند گردو، منبعی غنی از امگا ۳ هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گردو، در بهبود عملکرد کبد موثر است. بنابراین سعی کنید حتماً گردو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

آووکادو برای حفاظت

آووکادو منبعی سرشار از چربی‌های سالم است که در بسیاری از رژیم‌های مفید، توصیه می‌شود. همچنین بر اساس تعدادی از تحقیقات، مواد شیمیایی موجود در آووکادو موجب حفاظت از کبد و کاهش صدمه به آن می‌شود. این ماده غذایی؛ دارای فیبر زیادی است که به کنترل وزن هم کمک می‌کند.

 

شیر و لبنیات برای کاهش صدمه

لبنیات دارای پروتئین وی (Whey) هستند که از صدمه دیدن کبد جلوگیری می‌کند و می‌تواند گزینه خوبی برای پیشگیری از بیماری‌های کبد باشد.

 

تخم آفتاب گردان برای آنتی‌اکسیدانغذاهایی که برای مبتلایان کبد چرب مفید است

در تخم آفتاب گردان می‌توان ویتامین E و آنتی‌اکسیدان یافت که بسیار برای بدن سودمند است و از صدمه دیدن کبد جلوگیری می‌کند.

 

روغن زیتون برای کنترل وزن

مصرف این روغن به جای روغن‌های معمولی توصیه می‌شود، چونکه بسیار سالم است و مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ دارد. برای پخت و پز هم گزینه بهتری نسبت به مارگارین و کره است. طبق تحقیقات، مصرف روغن زیتون موجب می‌شود که آنزیم‌ها کاهش یابند و در کنترل وزن هم بسیار موثر است.

 

سیر برای کاهش وزن

سیر

سیر فقط بدرد طعم مزه دادن به غذا نمی‌خورد، بلکه در کاهش وزن نیز موثر است و مصرف آن به افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند، توصیه می‌شود. خواصی عالی را می‌توان در سیر یافت.

 

چای سبز برای کاهش جذب چربی

داده‌هایی وجود دارد که نشان از برقراری رابطه‌ای میان مصرف چای سبز و کاهش جذب چربی‌ها دارد. البته نتایج قطعی در این مورد به دست نیامده است. برخی از محققان می‌گویند که چای سبز برای کاهش میزان چربی در کبد مفید است و قادر است عملکرد آن را نیز بهبود بخشد. لازم به ذکر است که چای سبز علاوه بر فواید احتمالی برای کبد چرب ، خواص بسیار زیادی دارد که به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

 

موادی بسیار مضر برای کبد چرب که باید حتماً از مصرف آن‌ها خودداری کنید:

شکر

الکل: الکل را می‌توان دلیل اصلی بسیاری از بیماری‌های کبد از جمله کبد چرب دانست. پس به هیچ وجه سمت نوشیدنی‌های الکلی نروید.

شکر اضافه: شکر را در حد بسیار کم مصرف کنید و از غذاهای شکردار مانند کیک و شیرینی، بپرهیزید. به این دلیل که مصرف زیاد شکر و افزایش آن در خون، در نهایت موجب تولید بیشتر چربی در کبد می‌شود.

نمک: مصرف بیش از حد نمک، مشکلات فراوانی را برای بدن شما ایجاد می‌کند. بهتر است مصرف سدیم به ۱٫۵۰۰ میلی‌گرم در روز محدود شود.

گوشت قرمز: گوشت قرمز دارای چربی اشباع است و مصرف آن چندان توصیه نمی‌شود.

 

منبع: ترجمه از Healthline

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن