بهداشت بانوان

شش اصل مهم برای سلامتی برای خانم‌‌ها

شش اصلی که برای سلامتی خانم‌‌ها بسیار مهم هستند

متاسفانه اغلب خانم‌ها تصور می‌کنند که با وقت گذاشتن برای حفظ سلامتی خود، جلوی انجام وظایف خانوادگی و اجتماعی خود را می‌گیرند. بنابراین اغلب نسبت به سلامتی خود بی‌توجه بوده و بیش از آن به همسر و بچه و شغل خود اهمیت می‌دهند. اما باید در نظر داشت که توجه به سلامتی خود، می‌تواند زمینه را برای انجام وظایف خانوادگی و اجتماعی مساعد می‌کند.

باید در همه ابعاد به سلامت خود توجه کنید

اما برای حفظ سلامتی چه باید کرد؟ برای این منظور ابتدا باید از وجوه مختلف سلامتی آگاه باشیم. سلامتی دارای ابعاد گوناگونی است مانند سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و شغلی و سلامت معنوی.

توصیه به ورزش در طب سنتی ایرانی

مهمترین روش حفظ سلامتی در طب ایرانی، ورزش و اولین قدم برای درمان بیماری‌ها در طب ایرانی، تغییر رژیم غذایی بر اساس ویژگی‌ها و شرایط فردی است. در طب ایرانی مصرف داروها در مراحله بعدی درمان قرر می‌گیرند. بنابراین ورزش و غذا از مهمترین عوامل دستیابی به سلامتی محسوب می‌گردند.

اصول ضروری برای سلامتی زنان

  1. اصلاح رژیم غذایی

افراد باید بر اساس شرایط و مزاج خودشان به یک رژیم غذایی رو آورده و از مصرف غذاهای ناسالم و تند خوردن غذاها بپرهیزند. بنابراین باید تلاش کنید که در هنگام خوردن غذا با دور کردن افکار مزاحم و نگرانی‌ها، به این نعمت الهی و غذایی که میل می‌کنید فکر کرده و شکرگذار باشید.

 

شش اصل مهم برای سلامتی برای خانم‌‌ها

  1. تنظیم خواب

ازعوامل مهم سلامتی، خواب کافی و به موقع است. در بهترین حالت توصیه می‌شود که از حدود ساعت ۱۰ شب و تا کمی پیش از اذان صبح بخوابید. در صورتی که فرزند شیرخوار دارید که مانع از خوب خوابیدن شب می‌شود باید در حال تکان دادن او روی پاهای خود، چند نفس عمیق کشیده و به خود تلقین کنید که در حال کنترل جسم‌تان هستید. حس شما به طور ناخودآگاه به کودک‌تان منتقل می‌شود بنابراین ناراحتی و بی‌قراری بیشتر شما، سبب می‌شود که کودک‌تان هم بیشتر ناراحتی و بی‌قراری کند. نباید این کم‌خوابی را تهدیدی برای سلامت خود بدانید بلکه می‌توانید چنین موقعیتی را یک فرصت بی‌نظیر و طلایی برای سلامت معنوی خود بدانید. در صورتی که آگاهانه عمل کرده و تسلیم نیازهای جسمانی خود نشوید، مقابله با ابعاد حیوانی وجود، سبب تقویت بعد معنوی وجود انسان می‌گردد. همچنین با کمک تنفس عمیق می‌توانید کنترل جسم را به دست گرفته و به طور آگاهانه از خواسته‌های جسم بگذرید. یکی از ورزش‌هایی که باید برای تقویت وجه روانی خود باید انجام بدهید، همین است. اوقات سحر برای اختصاص وقت به روح و روان خود بهترین زمان است. در این ساعات آرام و بدون‌سر و صدا و دغدغه کودکان، می‌توان با مطالعه، نرمش، تنفس عمیق، تمرکز، عبادت و خواندن قرآن در خود حسی از نشاط و سلامتی به وجود بیاورید.

شش اصل مهم برای سلامتی برای خانم‌‌ها

  1. ورزش

باید برای خود یک برنامه ورزشی منظم تدارک ببینید تا بتوانید به تمام ابعاد سلامتی جسمی، روانی و… دست پیدا کنید زیرا ورزش به عنوان «تنها منبع تولید حرارت غریزی پس از تولد» شناخته می‌شود. این حرارتی است که تامین کننده طول عمر و انرژی شماست. ورزش را حتی اگر به مدت ۵ یا ۱۰ دقیقه باشد، ترک نکنید. بهترین ورزش‌ها برای خانم‌هایی که مشغله بسیار دارند پیاده‌روی تند، دو درجا، حرکات کششی حتی نشسته و با تمرکز و توجه به تنفس هستند. اگر بخواهید که مدت طولانی و پشت سر هم ورزش کنید، شاید نتوانید وقت کافی بیابید اما در بین کارهای روزمره خود می‌توانید ۵ دقیقه وقت آزاد پیدا کرده و همچنین می‌توانید با افزایش تدریجی این ورزش‌های ۵ دقیقه‌ای در فواصل اشتغالات خود، آن را به روزانه ۴۵ دقیقه برسانید.

 

روش‌های مناسب برای جلوگیری از سردرد میگرنی

 

  1. دوری از افسردگی و اضطراب

تمام افراد در زندگی‌شان پستی و بلندی‌هایی دارند که گاهی منجر به خارج شدن کنترل از دست‌شان می‌شود. در هنگام مواجه با سختی‌ها باید بدانید که این شرایط را یک منبع قدرت لایتناهی برای‌تان ایجاد کرده تا چیزهای زیادی آموخته و آب‌دیده شوید، بنابراین همزمان با تلاش برای درک آگاهانه موقعیت خود و انجام دادن بهترین کار ممکن، باید این مسئله را در نظر داشته باشید. تلاش کنید که هیچ‌گاه دلیل به دنیا آمدن خود را فراموش نکنید و بدانید که تمام تهدیدها، در واقع فرصتی برای رشد و تکامل شما فراهم می‌کنند. پس تلاش کنید که با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی، ترس و اضطراب خود را کنار گذاشته و در زندگی پیش بروید.

شش اصل مهم برای سلامتی برای خانم‌‌ها

 

  1. توجه به بعد معنوی وجود

در لحظات ضعف و ناامیدی به پزشک مراجعه کنید اما در نظر داشته باشید که روان و روح شما هم نیازمند پزشک معنوی است، همانطور که جسم‌تان به پزشک احتیاج دارد. پزکشان و طبیبان قدیمی علاوه بر آگاهی از علوم جسمانی، حکیم بوده و با مراحل رشد معنوی انسان آگاه بودند. امروزه هم بزرگانی هستند که حکیم معنوی محسوب شده و بهتر است برای مشکلات روحی و روانی خود به آنها مراجعه کنید.

از روش‌های مناسب برای ورزش معنوی این است که با انجام هر کاری مدام از خود بپرسید که این کار آیا در راستای تکامل شماست و یا دارای چه نقشی در رشد معنوی شماست. اگر چنین نبود بدانید که انجام آن کار هم به صلاح شما نیست.

غذاهای معنوی متعددی وجود دارند اما باید بدانید که ذهن شما به شما کمک می‌کند تا از هر فعالیتی برای روح خود غذایی تامین کنید. این مطلب نشان می‌دهد که ارزش هر عمل به نیت آن است. باید در نظر داشته باشید که علاوه بر مطالعه، کمک به دیگران و عبادت هم از غذاهای معنوی بوده و در کنار آنها، دیدار دوستان، مهمانی رفتن، آرایش کردن، نظافت منزل و پختن غذا و بازی با کودکان‌تان هم غذای معنوی روح هستند، به شرطی که با قصد و نیست مناسب این کارهارا انجام دهید.

شش اصل مهم برای سلامتی برای خانم‌‌ها

 

  1. تقویت سیستم دفعی بدن

با وجود آلودگی آب و هوای اطراف‌مان، می‌توان برای سالم ماندن از آلودگی‌ها به راه‌های ساده‌ای مانند تقویت طبیعت و سیستم دفاعی هوشمند بدن‌مان روی بیاوریم. این سیستم دفاعی مواد زائد هرچند ناچیز را به راحتی از طریق سیستم‌های دفع مثل عرق، اشک، ادرار، مدفوع، عادت ماهانه و سایر ترشحات بدن خارج می‌کند. پس باید به فعالیت درست و مناسب این سیستم‌های دفاعی بدن توجه کرد. همچنین در صورتی که دچار اختلالاتی مانند یبوست، قطع عادت ماهانه و هر اختلال دیگری در مواد دفعی شدید، با مراجعه به پزشک آن مشکل را زیر نظر داشته و درمان کنید.

شش اصل مهم برای سلامتی برای خانم‌‌ها

مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع:  ninisite.com / beytoote.com

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن