اسلایدرسلامتینکات سلامتی

رابطه غذا و طول عمر

امروزه دانشمندان معتقدند که اگر بتوان عوامل مرگ را دور ساخت، انسان می‌تواند عمر نامحدود داشته باشد . بخصوص موقعی که محققین توانستند در محیط آزمایشگاه با بهبود شرایط زندگی عمر حشره‌ای را به هشتاد برابر افزایش دهند. در حقیقت اگر به همان اندازه شرایط زندگی آدمی آسان و عوامل مرگ کم‌تر شود عمر آدمی که مثلاً شصت سال دارد به چهار هزار و هشتصد سال خواهد رسید.

پیری که در تعقیب جوانی بوجود می‌آید در حقیقت یک تغییرات و پیدایش کلسترول جدار عروق است که به تصلب یا سفت شدن شرایین موسوم است. این یکی از تعریف‌های پیری است، پس می‌توان چنین گفت که:

پیری عبارت است از جمع شدن کلسترول در جدار عروق.

حال اگر شرایطی بوجود آ‌ید این چربی‌ها در جدار عروق جمع نشوند، پیری و فرسودگی به تاخیر خواهد افتاد . این شرایط عبارت است از:

  1. اعتدال در صرف غذا و خودداری از پرخوری، چنانچه امیرمومنان علی علیه السلام می‌فرماید: هر که کمتر خورد رنج و آلامش کم‌تر است.
  2. رعایت آداب تغذیه به منظور جلوگیری از سوء هضم و نفخ و غیره.
  3. خودداری از هرگونه اعتیاد.
  4. مصرف ماست بیشتر از سایر غذاها برای مبارزه با میکروب ‌های سم ساز روده‌ها ( در افراد سالم و جوان).
  5. مبارزه با یبوست و تنبلی روده‌ها.
  6. جلوگیری از چربی خون در اثر مصرف نکردن روغن‌های حیوانی و غذا‌های خیلی چرب.
  7. سحر خیزی و زندگی در هوای آزاد بخصوص صبح زود.
  8. رعایت نوع غذای روزانه، چه اگر زیادتر از حد معمولی چرب باشد سازنده کلسترل ، اگر خیلی ترش باشد موجب ضعف و پیری و سستی اعصاب، اگر خیلی شور باشد باعث لاغری و کم سویی چشم و اگر خیلی شیرین باشد عامل چاقی خواهد بود.
صرف غذاهای مختلف و رنگارنگ در یک وعده غذا، اختلال هضم را در پی خواهد داشت، زیرا هر یک از آنها زمانی جداگانه برای هضم و جذب لازم دارد.

رعایت نکات فوق در سالمندان بیشتر و در زمان پیری لازم است، زیرا دوران پیری زمان ضعف و ظهور بیماری‌ها است.

افراد مسّن غالباً دچار بیماری‌هایی از قبیل فشار خون، نقرس، درد‌های مفصلی ، نارسایی شریان‌های مغدی قلب (کورنر‌ها) و مشکل شدن هضم به علت کم شدن شیره‌های هاضمه‌ای خواهند شد.

قران کریم می‌فرماید: هر که را طول عمر دادیم از خلقتش می‌کاهیم (هر چه پیری فراتر رسد، ضعف و سستی بیشتر خواهد شد).

در دوران پیری دفع کلسیم از خون بیشتر خواهد شد و خوردگی استخوان‌ها شروع می‌گردد. مخصوصاً در دوران افرادی که تحرک کم‌تری دارند. در این دوران عمر بایستی به اندازه نیاز مواد غذایی را مصرف نمود، زیرا اضافه آن بصورت چربی ذخیره شده مخاطرات زیادی بوجود می‌آید.

در این باره رسول اکرم می‌فرمایند : معده خانه بیماری‌زایی است، پرهیز و بهداشت سره داروها است و به بدن‌ها آنچه را که احتیاج دارند بدهید ( یعنی به اندازه احتیاج مصرف کنید).

مقدار کالری لازم در دوران پیری در حدود ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری است که باید بوسیله غذا‌های روزانه تأمین شود . برای تأمین این مقدار انرژی استفاده از چربی‌های نباتی، لبنیات و پروتئین توصیه می‌شود. این مقدار کالری از خوردن غذاهای ساده نیز بدست می‌آید که روش پسندیده آن ، این است که ۲۴ ساعت مثلاً یک وعده از غذای پختنی (ناهار)  و یک وعده میوه‌جات (شام) و صبحانه نیز غذای بسیار و بدون چربی استفاده شود.

شب‌ها عصب سمپاتیک کم‌تر فعالیت دارد، برعکس عصب پاراسمپاتیک بیشتر.

متابولیسم بازال یا سوخت و ساز ، ده تا بیست درصد تنزل می‌کند. لذا شبها کمتر چربی می‌سوزند و اکثر پیران هم مبتلا به زیادی چربی خون هستند . این هر دو نقص باعث عوارضی می‌شود.

افراد اظهار می‌دارند برای مبارزه با چاقی شب‌ها شام نم‌خورند، حال اینکه نخوردن شام توصیه نشده است، باید خورد اما ساده و و سالم .

در پایان خاطر نشان می‌سازد که آخرین بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، مهمترین عامل طول عمر منحصراً یک رژیم توأم با امساک و کم خوری است.

منبع : کتاب همیشه لاغر باشید

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن