لاغری و کاهش وزن

ده فرمان لاغری

برای کسانی که می‌خواهند سلامت زندگی کنند و عمر طولانی داشته باشند رعایت نکات زیر لازم است:

  1. باید دو هفته از هر چه می‌خورند به‌کاهند تا کم کم عادت کنند.
  2. یک برنامه غذایی بنویسند و به آن رفتار نمایند. زیرا برنامه غذایی نشان می‌دهد چه غذایی کلسترل، کدام کالری و چه غذایی چرب‌تر است.
  3. باید دید چه غذایی می‌تواند حذف شود و چه چیز به‌جای آن می‌توان گذاشت.
  4. یک وعده غذا نخوردن را انتخاب نکنند، چون گرسنه می‌شوند و در وعده‌های غذایی بعدی بیشتر می‌خورند.
  5. قبول کنند که هر چه کالری غذاها کم‌تر باشد، لاغر کننده‌تر است.
  6. در این برنامه غذایی از سبوس جو دوسر، جو معمولی، سبوس برنج، الیاف میوه‌جات و سبزیجات می‌توان استفاده کرد.
  7. در تعقیب این برنامه غذایی تهیه شده از سبوس غلات باید مقداری آب نوشید تا هم حجم غذا زیاد شود، در روده‌ها توقف کم‌تری نماید و هم احساس سیری نمایند.
  8. هم‌زمان با این برنامه غذایی هر چه ممکن است ورزش نمایند.
  9. به این دستورالعمل که می‌گویند: «قبل از غذا چیزی نخورید اشتهایتان کور می‌شود» باید بی‌توجه بود. شما باید فقط آب بخورید.
  10. باید توجه داشت که به ازاء هر کیلوگرم وزن در حالت عادی برای مردان سی کالری و برای زنان بیست کالری لازم است. وزن خود را حساب کنید. از روی مقدار غذای متعادل، خود را با توجه به اینکه هر گرم مواد سفیده‌ای چهار کالری، هر گرم پروتئین نیز چهار کالری و هر گرم چربی نه کالری حرارت ایجاد می‌کند، تعیین نمایید.

سبوس یا قهرمان شادی

از سبوس جو، برنج، جو دوسر، الیاف سبزیجات و میوه‌جات می‌توان غذایی تهیه کرد که در کم کردن کلسترل نقش اساسی داشته باشد. اخیراً دانه‌های اسپرزه را نیز در کم کردن کلسترل موثر می‌دانند.

طرز کار این قهرمانان بدین قرار است که:

با دفع املاح صفراوی از روده‌ها که کبد آنها را می‌سازد، کلسترل را کم می‌کند کبد دوباره می‌خواهد مواد صفراوی بسازد. در نتیجه از سطح تری‌گریسرید‌ها کاسته و چون لیپوپروتئین کم تراکم از تری‌گلیسیرید‌ها ساخته می‌شود، سطح لیپوپروتئین کم تراکم این این عامل چسبنده عروقی خطرناک کم می‌شود ادامه این سیکل منجر به کم شدن کلسترل خواهد شد.

با هر یک از قهرمانان بالا می‌‌توان غذایی به صورت‌های مختلف، مثلاً نان و شیرینی کلوچه درست کرد.

بدین ترتیب که روغن‌نباتی مایع ۲ قاشق، سبوس‌جو دو ونیم فنجان، خلال یا مغز گردو یا مغز بادام یک ربع فنجان، شیر بدون چربی یک فنجان، دو عدد سفیده تخم مرغ و یک ربع فنجان شکر‌ سرخ همه را با هم پخته در یخچال نگهداری کرده به تدریج میل نمایند.

ما آنچه که میخوریم نیستیم ، بلکه حاصل چیزی هستیم که خورده ایم.

منبع: همیشه لاغر و سلامت باشید

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن