تغذیه سالم

خوراکی‌های مناسب برای افراد دیابتی

خوراکی‌های مناسب برای افراد دیابتی

در ایران بیش از ۵ میلیون نفر متلا به دیابت می‌باشند. که مهمترین آنها دیابت نوع ۲ می‌باشد، و بزرگترین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، اضافه وزن است.
خبر خوب در مورد افراد این است که، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از طریق نظارت بر مصرف مواد غذایی، داشتن فعالیت و مصرف درست داروهای تجویزی، زندگی سالمی داشته باشند.

علت ابتلا به دیابت  

دیابت زمانی بروز می‌کند که بدن نتواند انسولین به اندازه کافی تولید کند، و یا اینکه انسولین تولید شده به اندازه کافی نباشد. هنگامی که قند خون (گلوکز) از خون خارج نشود تا به سلول های مورد نیاز برسد، مقدار آن از حد متعارف در خون افزایش یافته، و به مرور زمان دیابت اتفاق می‌افتد، که ای خود می تواند منجر به عوارض متعدد نظیر نابینایی، بیماری کلیوی، نوروپاتی و آمپوتاسیون، عفونت های پوستی و بیماری قلبی شود.

غذا کمتر بخرید

بهترین روش برای کنترل قند خون کم خوردن مواد غذایی است. هنگامی که بدن در یک زمان با مقدار زیادی از مواد غذایی مواجه می شود، قادر به رفع موثر گلوکز اضافی نیست. برای جلوگیری از این مشکل، غذا هایی با حجم کمتر بخورید. و برای جلوگیری از گرسنگی و کاهش انرژی، می‌توانید از میان وعده ها، یک میان وعده سالم میل کنید.

قند و کربوهیدرات

یک تصور غلط این است که مصرف شکر باعث ایجاد دیابت می‌شود. این تصور غلطی است که افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند قند بخورند. شما می‌توانید همه چیز بخورید تا زمانی که، در حد و اندازه مناسب باشد و با سایر گزینه های غذایی هماهنگ باشد.

کربوهیدرات‌ها به دلیل تأثیر آنها بر قند خون، نگرانی اصلی افراد دیابتی هستند. می‌توان مصرف کل کربوهیدرات‌ها را با مطالعه برچسب های غذایی روی کالا پیگیری کنید. بررسی مداوم میزان قند خون بسیار مهم است، تمام کربوهیدرات‌ها قند خون را افزایش می دهند، ولی انوع کربوهیدرات در میزان سرعت بالا بردن قند خون متفاوت می‌باشند.

کربوهیدرات‌ها در سه فرم اصلی وجود دارد: قندها، نشاسته، و فیبر.

برای یافتن مقدار کالری و کربوهیدرات که باید هر روز مصرف کنید، با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اکثر افراد مبتلا به دیابت می توانند بین ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی مصرف کنند، اما این میزان می‌تواند بر اساس اندازه توده بدن و سطح فعالیت افراد متفاوت باشد.

قند‌ها در غذاها به دو دسته تقسیم می‌شوند: قندهایی که به طور طبیعی در غذا یافت می‌شوند و قندهایی که به غذاها افزوده می شوند. قندهای طبیعی شامل فروکتوز در میوه و لاکتوز در شیر می‌باشد. قندهای افزوده شده مانند ساکارز، دکستروز، شربت ذرت فروکتوز بالا، عسل، شربت افرا، و شهد آگوا، به صورت افزودنی وارد مواد غذایی می‌شوند. تمام قندهای طبیعی یا افزوده شده، قند خون را افزایش می دهند.

چی بخورم

افراد دیابتی می‌توانند رژیم غذایی خود را با غذاهای مغذی مانند دانه های کامل، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، ماهی، گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب و روغن های ضروری قلب تامین کنند. فیبر برای کمک به تاخیر در افزایش سرعت قند خون مهم است.  ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز برای این افراد لازم می‌باشد.

غذاهای پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی و غذاهای دریایی، آجیل، دانه‌‌ها، لوبیا، لبنیات کم چرب و تخم مرغ برای ساخت و بازسازی عضلات و سلول ها ضروری است. انتخاب نوع مناسب روغن‌ها از انواع مناسب روغن مانند کانولا و زیتون برای سلامت قلب شما مفید می‌باشد.

زندگی با  با انتخاب تغذیه مناسب و همراه با فعالیت بدنی برای افراد دیابتی امکان پذیر است.

تهیه و ترجمه: مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: healthline

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن