تغذیه

جایگزین‌های گیاهی گوشت قرمز

اگر گیاهخوار هستید یا تصمیم دارید که  که مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و به جای آن از جایگرین‌های گیاهی مناسب استفاده کنید این مقاله را بخوانید، زیرا می‌توانید سبزیجات معرفی شده در این مقاله را جایگزین گوشت کنید. فرقی نمی‌کند که در کوفته ریزه باشد یا همبرگر.

گیاهان مناسب برای جایگزینی گوشت

۱- عدس

کسانی که به گوشت گوساله علاقه زیادی دارند اما باید از مصرف آن پرهیز کنند، می‌توانند عدس را جایگزین آن کنند زیرا عدس بسیار مغذی و حافظ قلب است. برای خوراکی‌هایی چون همبرگر، سوپ، تاکو (نوعی خوراک مکزیکی) و کوفته می‌توانید از عدس بهره بگیرید.

۲- قارچ

برای کسانی که تصمیم به گیاهخوار شدن دارند، آسان نیست که میل به گوشت را کنار بگذارند. برای این افراد قارچ جایگزین مناسبی است. قارچ بسیار مغذی بوده، کم‌کالری است و می‌توان از قارچ در هر دستور پختی بهره گرفت. همچنین بیشتر انواع قارچ سیرکننده و سالم بوده و می‌توانند هوس مصرف گوشت را ارضا کنند.

۳- چغندر

چغندر به دلیل دارا بودن پروتئین گیاهی، آهن، فیبر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6، کاملاً جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود. می‌توانید از این گیاه شیرین و خوشمزه در تهیه انواع مواد غذایی مانند سوپ، تاکو، همبرگرد، سالاد و غیره استفاده کنید.

۴- بروکلی

در اکثر غذاها به راحتی می‌توانید بروکلی را جایگزین گوشت کنید زیرا بروکلی منبع سرشار آهن، پروتئین، فیبر، برخی آنتی‌اکسیدان‌های قوی، منیزیم و ویتامین A است. همچنین یک فنجان بروکلی می‌تواند ۱۳۵ درصد از مقدار ویتامین C موردنیاز بدن را تامین کند. برای کسانی که به مزه و طعم آن علاقه ندارد پیشنهاد می‌شود که از بروکلی فقط در سوپ‌ها بهره بگیرند.

۵- بادمجان

بادمجان هم علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیاد ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین A، فیبر رژیمی، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و پروتئین است، کاملاً سیر کننده بوده و چه در حالت سرخ شده و چه در حالت گریل (پخته) شده، کاملاً مانند گوشت عمل می‌کند.

 

۶- گوشت گندم (سیتان)

سیتان یا همان گوشت گندم، ماده‌ای غذایی است که از پروتئین گندم تهیه شده و دارای ارزش غذایی و جذب بالا است. برای تهیه سیتان، ابتدا می‌گذارند که گندم در آب خیس بخورد، سپس خمیری را که به دست می‌آید با آب می‌شویند. این کار برای خارج شدن تمام ماده نشاسته‌ای گندم است. بعد از این کار فقط ماده چسبناک گندم موسوم به گلوتن (Gluten) باقی می‌ماند. گلوتن سرشار از پروتئین بوده و جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود. سیتان را می‌تواند جوشاند یا کباب (گریل) کرد اما برای افراد دارای حساسیت به گلوتن مناسب نیست.

۷- سیب زمینی

سیب‌زمینی با هر نوع پخت، جایگزین مناسبی برای گوشت محصوب می‌شود.  می‌توان از سیب‌زمینی سفید استفاده کرد یا سیب زمینی شیرین یا ترکیب هر دو نوع آن.

۸- لوبیا

لوبیا با وجود ارزان‌قیمت بودنش، بسیار مغذی، سیرکننده و در عین حال سالم است. این خوراکی یک منبع سرشار برای ویتامین C، اهن، منیزیم، کلسیم، فیبر و پتاسیم محسوب می‌شود. همچنین لوبیا را می‌توانید با روش‌های زیاد و متنوعی تهیه کنید تا از مصرف آن خسته نشوید.

۹- هویج

مگر می‌شود از هویج به جای گوشت استفاده کرد؟

هویج بسیار سالم است، حاوی مقادیر زیاد فیبر، ویتامین A، فیبر و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها است. راه‌های متنوعی برای استفاده از هویج در انواع سالادها و سوپ‌ها وجود دارد. همچنین می‌توان از هویج به عنوان بیکن گیاهی، همراه با تخم‌مرغ در صبحانه مصرف کرد. پس میبینید که هویج را به خوبی می‌توانید جایگزین گوشت کرد.

 

بسیار خب. دیدید که می‌توان در اکثر غذاهای حاوی گوشت، سبزیجات یاد شده را جایگزین و مصرف کرد. همچنین سبزیجات دیگری هم هستند که ارزش امتحان کردن را دارند. نکته حیرت‌انگیز این است که کاملاً می‌توان بدون گوشت زندگی کرد، اما باید از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مواد مغذی ضروری را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود وارد کنید.

مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع:seemorgh.com/ tebyan.com

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن