تغذیهخواص میوه ها

تمام مزایا و خطرات مصرف موز را بدانید

موز یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در سراسر دنیا است و دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد زیرا استفاده از این میوه، موجب کاهش خطر سرطان و آسم و همچنین کاهش فشار خون می‌شود و محققان، مزایای دیگری را به آن نسبت داده‌اند. امروزه موز در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا پرورش می‌یابد و باید این میوه را در دسته غذاهای باارزش قرار دهیم که بسیار سودمند است. طبق آماری که به دست آمده، آمریکایی‌ها موز را بیش از مجموع سیب و پرتقال، مصرف می‌کنند. با توجه به مصرف فراوان موز در دنیا، مردم یک سوال منطقی می‌پرسند که واقعاً موز چه خواصی دارد؟ آیا می‌توان روی مزایای آن حساب کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص موز و همچنین خطرات احتمالی آن برای سلامت، بپردازیم. در ادامه همراه گیاه سلامتی باشید.

حقایقی درباره این میوه که بهتر است بدانید:

موز دارای مقدار زیادی فیبر و پتاسیم است

احتمالاً در جلوگیری از آسم، سرطان، فشار خون بالا و دیابت و رفع مشکلات گوارشی تاثیر دارد

افرادی که از داروهای بتا بلاکر (مسدودکنندهٔ گیرندهٔ آدرنرژیک بتا) استفاده کرده‌اند، نباید مصرف این میوه را افزایش دهند

 

خواص درمانی موز کدامند؟

تمام مزایا و خطرات مصرف موز را بدانید

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین خواص این میوه برای سلامتی و درمان بیماری‌ها را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید که این ارتباطات، نیازمند شواهد علمی بیشتری برای اطمینان یافتن از صحیح بودن آن، هستند.

۱ – فشار خون

حفظ سدیم در سطح پایین، برای کاهش فشار خون موثر است. البته می‌توان گفت که افزایش مصرف پتاسیم نیز روی این موضوع تاثیر دارد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، بسیاری از افراد بزرگسال در آمریکا، مقدار توصیه شده‌ی پتاسیم در روز را دریافت نمی‌کنند. حتی به نظر می‌رسد که مصرف پتاسیم، ۲۰ درصد خطر مرگ به هر علتی را کاهش می‌دهد.

 

۲ – آسم

کالج سلطنتی لندن، تحقیقی بر روی ارتباط خواص این میوه و بیماری آسم انجام داد و نتیجه گرفت بچه‌هایی که هر روز یک عدد موز می‌خورند، ۳۴ دصد کمتر از دیگران خطر ابتلا به آسم دارند.

 

۳ – بهبود سرطان

مصرف موز، پرتقال و  آب پرتقال در دو سال اول زندگی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی را کاهش دهد. موز دارای مقدار زیادی ویتامین C است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موثر است و از تبدیل شدن آن‌ها به سرطان، جلوگیری می‌کند. سبزیجات م میوه‌هایی مانند موز که سرشار از فیبر هستند، خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

 

۴ – سلامت قلب

وجود فیبر، پتاسیم، ویتامین C و مواد B6 در این میوه موجب می‌شوند سلامت قلب حفظ شود. کاهش مصرف سدیم و در عین حال، افزایش مصرف پتاسیم بهترین تغییری است که یک فرد می‌تواند برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، در رژیم غذایی خود ایجاد کند.

در یک تحقیق، افرادی که ۴۰۶۹ mg (میلی گرم) پتاسیم در روز مصرف کردند، ریسک کمتری برای ابتلا و مرگ در اثر بیماری قلبی داشتند. این اختلاف در واقع ۴۹ دصد نسبت به افرادی بود که حدود ۱۰۰۰ mg (میلی لیتر) پتاسیم در روز مصرف کردند.  مصرف بالای پتاسیم با کاهش خطر سکته کردن ارتباط دارد. همچنین می‌توان گفت که باعث بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و افزایش استحکام استخوان‌های بدن می‌شود.

 

۵ – دیابت

طبق تحقیقات درباره بیماری دیابت (مرض قند)، مبتلایان به دیابت نوع ۱ که از رژیم غذایی پرفیبر بهره گرفته‌اند، قند خون کمتری دارند و مبتلایان نوع ۲ از نظر فشار خون، چربی و سظح انسولین بهبود یافته‌اند.

 

۶ – سلامت گوارشی

میوه‌هایی مانند سیب و موز برای درمان مشکل اسهال، توصیه شده‌اند. افرادی که از مشکلات شدید گوارشی رنج می‌برند، معمولاً مواد غذایی مفید را هم از دست می‌دهند، بنابراین مصرف موز می‌تواند در تامین ماده موثری مانندی پتاسیم تاثیرگذار باشد.

 

۷ – بهبود حافظه

باید اشاره کنیم که این میوه دارای تریپتوفان (نوعی آمینواسید مفید) است که در بهبود حافظه و خلق و خو، نقش دارد.

 

تمام مزایا و خطرات مصرف موز را بدانید

پتاسیم

همان طور که اشاره کردیم، موز به عنوان یک منبع اصلی پتاسیم شناخته می‌شود. این ماده نقشی اساسی در حمل و نقل مواد بین سلول‌ها و همچنین دفع مواد زاید دارد. علاوه بر این، پتاسیم نقش مهمی در انقباض ماهیچه‌ها و عملکرد سلول‌های عصبی ایفا می‌کند و در صورت کمبود آن، این بخش‌ها با مشکلاتی مواجه خواهند شد. پتاسیم باعث منظم شدن ضربان قلب می‌شود و اثرات مضر سدیم در بدن را کاهش می‌دهد. همچنین پتاسیم در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.

در یک موز متوسط می‌توان حدود ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم یافت. با اینکه مکمل‌های پتاسیمی برای فروش وجود دارند، توصیه می‌شود این ماده را از مواد غذایی طبیعی همانند موز به دست آورید تا از خواص آن به بهترین شکل بهره‌مند شوید.

 

ارزش غذایی

یک سروینگ موز، حدود ۱۲۶ گرم است. در این سروینگ ۱۱۰ کالری، ۳۰ گرم کربوهیدرات و ۱ گرم پروتئین وجود دارد. در این میوه نمی‌توان هیچ اثری از سدیم، کلسترول و چربی پیدا کرد. همچنین شامل ویتامین‌ها و مواد غذایی دیگری می‌شد که در ادامه آن‌ها را نوشته‌ایم:

  • ویتامین B6
  • منگنز
  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • فیبر غذایی
  • پروتئین
  • منیزیم
  • اسید فولیک
  • ریبوفلاوین
  • نیاسین
  • ویتامین A
  • آهن

 

موز در رژیم غذایی

موزهای تازه را می‌توان بر خلاف برخی میوه‌ها، در تمام فصول خریداری کرد. توجه کنید که این میوه را باید در دمای معمولی اتاق نگه‌داری کرد. در سال ۲۰۰۸ یک رژیم محبوب غذایی به نام  Morning Banana Diet (رژیم موزی صبح) عرضه شد که طبق آن، یک موز به همراه مقداری آب در صبحانه مصرف می‌شود، سپس یک ناهار ساده و شب هم شامی قبل از ساعت  ۸  می‌توانید موز را به روش‌های دیگری هم مصرف کنید و صبحانه‌ای خوشمزه و بسیار مقوی به همراه غلات و جو دوسر داشته باشید.

 

خطرات مصرف این میوه

بتا بلاکرها (مسدودکنندهٔ گیرندهٔ آدرنرژیک بتا) نوعی از داروها هستند که معمولاً برای بیماری‌های قلبی و عروقی تجویز می‌شوند، ممکن است سطح پتاسیم خون را بالا ببرند. بنابراین در هنگام مصرف چنین داروهایی نباید در مصرف موز زیاده‌روی کرد. به این دلیل که وجود بیش از حد پتاسیم در بدن، برای کسانی که عملکرد کلیه‌هایشان مشکل دارد، مضر است. اگر کلیه‌های شما قادر نباشند پتاسیم اضافی را از بدن خارج کنند، این موضوع ممکن است کشنده و شدیداً خطرناک باشد.

لازم به ذکر است که برخی افراد نسبت به موز حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف، علائم ناخوشایندی را تجربه کنند. از فواید فیبرهای موز نیز گفتیم اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد، می‌تواند مشکلات گوارشی خاصی را به وجود آورد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و باعث شود متوجه به مزایا و خطرات احتمالی موز شوید.

 

 

ترجمه از Medicalnewstoday

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن