سلامتینکات سلامتی

تفاوت کلسترول خوب و بد را بدانید!

شاید با شنیدن نام کلسترول به یاد ضررهای آن و بیماری قلبی بیفتید اما این ماده هم نوع خوب وهم نوع بد دارد. در واقع برای عملکرد صحیح برخی بخش‌های بدن ماده‌ای ضروری است. از همین کلسترول برای تولید هورمون‌ و ویتامین D استفاده می‌شود. کبد شما برای انجام چنین وظایفی به مقدار کافی کلسترول تولید می‌کند اما همه این ماده در بدن شما، از کبد به دست نمی‌آید. کلسترول را می‌توان در گوشت و لبنیات یافت. اگر غذاهای دارای این ماده را بیش از حد مصرف کنید، سطح کلسترول بالاتر از حد مورد نیاز بدن خواهد بود. در ادامه با گیاه سلامتی همراه شوید.

LDL در مقابل HDL

در کل دو نوع از کلسترول در بدن وجود دارد: LDL یا لیپوپروتئین کم چگالی و LDH یا لیپوپروتئین پرچگالی.  خود لیپوپروتئین‌ها نیز از پروتئین و چربی ساخته شده‌اند و کلسترول درون همین لیپوپروتئین درون بدن منتقل می‌شود. HDL را به عنوان کلسترولی خوب می‌شناسند چراکه کلسترول را به سمت کبد شما می‌برد تا در نهایت از بدن دفع شود. بنابراین HDL مفید است و احتمال کمی برای رسوب آن در رگ‌ها وجود دارد.

از طرفی LDL بسیار مضر است چراکه کلسترول را به سمت رگ‌های شما می‌برد و ممکن است در دیواره آن رسوب کند. این موضوع باعث ابتلای فرد به بیماری  تصلب شرایین (Atherosclerosis) خواهد شد. همین موضوع ریسک ایجاد لخته خونی در رگ را بیشتر می‌کند و موجب گرفتگی رگ در مغز یا قلب می‌شود. بنابراین خطر حمله قلبی یا سکته هم وجود دارد. این احتمال وجود دارد که بدن فرد با مشکلات اساسی دیگری هم دچار شود.

کمی درباره آمار و ارقام بدانید

طبق آمار، ۳۱ درصد از آمریکایی‌ها دارای سطح بالای LDL هستند. شاید خیلی‌ها حتی ندانند که این مشکل را دارند، چراکه در ابتدا هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهد. تنها راه فهمیدن اینکه سطح کلسترول شما چقدر است، آزمایش خون است که با واحد میلی گرم بر دسی لیتر اندازه‌گیری می‌شود:

کلسترول در خون: این عدد شامل LDL و HDL است و همچنین ۲۰ درصد از تری‌گلیسریدها.

تریگلیسریدها: این عدد باید زیر ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد. تریگلیسیریدها در واقع نوعی از چربی هستند. اگر میزان تریگلیسیرید بالا بود. میزان LDL بالا بود و HDL در بدنتان کم بود، در خطر ابتلا به تصلب شرایین قرار دارید.

HDL: هرچه عدد آن بالاتر بود، بهتر است. این عدد حداقل باید بالاتر از ۵۵ میلی گرم بر دسی لیتر برای خانم‌ها و ۴۵ میلی گرم بر دسی لیتر برای آقایان باشد.

LDL: هرچه عدد پایین‌تر باشد، بهتر است. اگر بیماری قلبی یا عروقی ندارید، نباید عدد از ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر بالاتر رود. علاوه بر این، اگر میزان کلسترول در خون شما هم بالا نباشد، نباید عدد از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر بالاتر رود.

دلایل ابتلا به کلسترول کدامند؟

سبک زندگی تاثیر زیادی بر روی سلامت بدن دارد و عدم توجه به آن ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند:

  • چاقی و اضافه وزن
  • رژیم غذایی دارای مقدار زیادی گوشت قرمز، غذاهای پر از چربی، چربی‌های مضر ترانس و غذاهای فرآوری‌شده
  • عدم توجه به تمرینات ورزشی

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، افراد سیگاری به طور طبیعی میزان HDL کمتری دارند و به نظر می‌رسد که ترک سیگار، باعث افزایش سطح HDL می‌شود. اگر به سیگار اعتیاد دارید، درباره این موضوع با دکتر خود صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند. البته این موضوع که استرس باعث افزایش سطح LDL می‌شود هنوز به طور کامل اثبات نشده اما برخی معتقدند که استرس می‌تواند بر این مورد تاثیرگذار باشد. در برخی موارد هم مشاهده شده که سطح بالای LDL ممکن است به شکل ارثی در افراد وجود داشته باشد.

ترجمه از Healthline

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن