نکات سلامتی

تاثیر کم آبی بدن بر روی مغز

 کم آبی در بدن چه می‌کند؟

نوشیدن آب در طول روز کمک می‌کند که بدن هیدراته شود. و یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند بدن هیدراته بماند، نوشیدن جرعه جرعه آب در ساعت های مختلف در طول روز است. اگر بدن دچار کم آبی شود دچار عارضه های مختلفی بر روی عملکرد مغز می‌شود.این عارضه ها عبارتند از:

پایین آمدن عملکرد مغز:

تعادل میان آب و دیگر عناصر بدن، برای بالا بردن کارایی مغز ضروری است. این نکته که ابتدا باید آن را بدانید این است که، بعد از بیدار شدن از خواب یلافاصله آب بنوشید. زیرا در این زمان سلول های مغز نیاز دارتد که هیدراتاسیون شوند. شما در شب هفت الی نه ساعت را می‌خوابید، و چنانچه اگر بدنتان عرق هم نکند، بدنتان هنوز هم مقداری آب از دست می دهد. تنفس کردن در خواب باعث می‌شود بدن رطوبت از دست بدهد. بعد از اینکه از خواب بیدار شدید می‌توانید توسط  آب یا میوه های آبدار کم آبی بدن خود را جبران کنید.

پایین آمدن تمرکز:

سرگیجه یا خشکی شدید پوست از نشانه های کم آبی شدید بدن می‌باشد. از عوارض دیگر کم آبی دارد، کم شدن چابکی حافظه می‌باشد. در این مواقع سرعت پاسخ گویی مغز به محرک‌ها کاهش میابد. در این موقع نوشیدنی های کافئین دار ممکن است تا حدودی بتواند مغز را تحریک کند. اما نمی‌توان همه روز از این نوشیدنی ها استفاده کرد. برای این منظور باید هر چهل و پنج دقیقه یک‌بار جرعه جرعه آب بنوشید تا تمرکزتان افزایش یابد.

کاهش خلق و خوی:

به این نکته توجه داشته باشید که نوشیدن آب به مقدار کافی باعث بهبود سلامت روان می‌شود. حتماً شنیده اید که صدای آب می‌تواند خلق وخوی را بهتر کند، نوشیدن آب هم می‌تواند سموم بدن را کاهش و دفع کند، و منجر به از بین رفتن سلول های مرده و کمک به ارتقاء سلامت روان کند. نوشیدن آب به مقدار لازم باعث توازن در فرایندهای شیمیایی در بدن می شود. در نتیجه ذهن مجدداً فعال می‌شود.

تاثیر در خواب:

سعی کنید قبل از خوابیدن مقداری آب بنوشید، نوشیدن آب قبل از خواب باعث بهبود بخشیدن کیفیت خواب در شب می‌شود. علت آن، آب باعث رقیق شدن خون و بالا رفتن جریان خون می شود، که این امر باعث افزایش خون رسانی به مغز و در نتیجه اکسیژن رسانی بیشتر به مغز  می شود.

کاهش حافظه:

کم آبی می‌تواند اختلالاتی در بدن ایجاد کند؛ از جمله این اختلالات کاهش حافظه می‌باشد. برای اینکه حافظه خود را فعال نگه دارید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.  کم آبی در بدن باعث می‌ شود، که نتوان به درستی فکر کرد، در ضمن ممکن است که دچار سردرد نیز شوید.

مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: پارس نیوز

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن