تغذیهتغذیه سالم

بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت کدامند؟

تغذیه صحیح برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، امری بسیار مهم است. در این شرایط، دانستن این که کدام دسته از مواد غذایی برای شما مفید هستند کمی دشوار به نظر می‌رسد و هدف اصلی هم باید کنترل کردن میزان قند بدن باشد.

در ادامه تعدادی از بهترین غذاها برای کنترل دیابت را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند برای مبتلایان به نوع ۱ و ۲ این بیماری مفید واقع شود. بنابراین همراه وبسایت گیاه سلامتی باشید.

ماهی دارای اسید چرب

ماهی

این ماهی‌ها یکی از سالم‌ترین غذاهای موجود در دنیا به شمار می‌روند. می‌توان به ماهی سالمون، ساردین و شاه ماهی اشاره کرد که همگی منشاء بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. لازم به ذکر است که این اسیدهای چرب، به سلامت قلب و عروق انسان کمک می‌کنند.

در افراد دیابتی، احتمال وقوع حملات و بیماری‌های قلبی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که این افراد از مقدار کافی ماهی در برنامه غذایی خود استفاده کنند تا از خواص بسیار عالی آن بهره‌مند شوند.

تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که به طور منظم از این ماهی‌ها استفاده می‌کنند، احتمال حمله قلبی کمتر و احتمال مرگ کمتری بر اثر بیماری قلبی دارند.

همچنین ماهی را می‌توان منبعی غنی از پروتئین باکیفیت دانست که نحوه عملکرد متابولیسم بدن شما را بهبود می‌بخشد.

 

سبزیجات

سبزیجات مختلف بسیار مفید هستند و کالری کمی دارند که آن‌ها را به گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند. علاوه بر این، سبزیجات دیر هضم می‌شوند که این موضوع، سطح قند خون شما را بالا نگه می‌دارد.

اسفناج، کلم برگ و دیگر سبزیجات، منبعی غنی از تعداد زیادی ویتامین و ماده معدنی هستند از جمله ویتامن C. تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف ویتامین C موجب کاهش سرعت بالا رفتن قند خون در دیابتی‌های نوع ۱ و تا حدودی کنترل آن می‌شود.

همچنین باید اشاره کنیم که این سبزیجات، منبع خوبی از آنتی ‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین به شمار می‌روند.

 

تخم مرغ

تخم مرغ دارای خواص بسیار زیادی است و به سلامتی بدن کمک می‌کند. در واقع شاید بتوان آن را بهترین غذایی دانست که می‌تواند چند ساعت شما را سیر نگه دارد. مصرف مداوم تخم مرغ، می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های قلبی به چندین روش شود.

تخم مرغ همچنین در بهبود حساسیت انسولین موثر است. در بدن دو نوع کلسترول مفید و مضر وجود دارد که تخم مرغ، کلسترول‌های مفید را افزایش می‌دهد. همچنین باعث تغییر در اندازه و شکل کلسترول‌های LDL مضر می‌شود.

در یک تحقیق، افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند، هر روز ۲ عدد تخم مرغ را که بخشی از برنامه پروتئینی آن‌ها بود، مصرف کردند و در نهایت پیشرفت‌هایی در کلسترول و میزان قند خون بدن آن‌ها مشاهده شد.

بد نیست بدانید که بیشتر خواص تخم مرغ در زرده آن نهفته است. پس سعی کنید حتماً زرده را هم مصرف کنید و آن را دور نریزید.

 

تخم شربتی

تخم شربتی

تخم شربتی را می‌توان ماده‌ای فوق‌العاده مفید برای افراد مبتلا به دیابت دانست زیرا به شدت فیبر بالایی دارد و از طرفی، کربوهیدرات‌ بسیار کمی در آن‌ مشاهده می‌شود.

بیشتر تخم شربتی از فیبر تشکیل شده که میزان قند خون را بالا نمی‌برد. حتی می‌توان گفت که در مواردی، این ماده مفید قادر است میزان قند خون افراد را کاهش دهد.

همچنین تخم شربتی می‌تواند در رسیدن به وزنی مناسب به شما کمک کند. به این دلیل که باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود. به علاوه، فیبرهای موجود در آن باعث می‌شوند که میزان کالری جذب شده از دیگر مواد غذایی، به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

 

زردچوبه

زردچوبه نوعی ادویه است که فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد. جزء فعال آن که به عنوان کورکومین شناخته می‌شود، قادر است سطح قند خون را پایین بیاورد و در عین حال، ریسک بیماری قلبی را کاهش دهد. در افراد دیابتی، کلیه یکی از ارگان‌هایی است که دچار بیماری می‌شود و مشکلاتی را برای فرد به وجود می‌آورد.

همچنین به نظر می‌رسد که کورکومین برای سالم ماندن کلیه افراد مبتلا به دیابت ، بسیار اثربخش باشد. برای جذب بهتر کورکومین بهتر است آن را به همراه ماده‌ای دیگر مانند فلفل سیاه استفاده کنید. و البته قبل از مصرف، مطمئن شوید که حساسیت ندارید.

 

بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین سبزیجاتی است که می‌توان در آن، مواد مغذی فراوانی یافت. یک نصف فنجان بروکلی پخته شده، شامل ۲۷ کالری و ۳ گرم کربوهیدرات قابل هضم است. همچنین می‌توان ویتامین مهمی مانند C و ماده معدنی منیزیم را در بروکلی یافت.

طبق برخی از تحقیقات، بروکلی احتمالاً در  کاهش سطح انسولین و حفاظت از سلول‌ها در فرآیند متابولیسم، تاثیرگذار است. بنابراین مصرف آن به دیابتی‌ها کاملاً توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است که بروکلی هم منبعی خوبی از لوتئین و زآگزانتین به شمار می‌رود. این آنتی‌ اکسیدان‌های مهم، در جلوگیری از بیماری‌های چشمی تاثیر دارند.

 

سیر

سیر

سیر را باید یک گیاه بسیار مفید دانست. بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سیر در کنترل قند خون و کاهش کلسترول LDL در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موثر است. همچنین احتمالاً خواصی برای کاهش فشار خون در آن نهفته است. در یک تحقیق، افرادی که فشار خون بالا داشتند، به مدت ۱۲ هفته از سیر استفاده کردند و در نهایت، نمره فشار خون آنان تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 

منبع: ترجمه از Heathline

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن