گیاهان دارویی

با این ۱۰ خاصیت کینوا شگفت زده شوید

کینوا چیست؟

شما برای یک بار هم که شده احتمالاً نام کینوا  (quinoa)، را شنیده‌اید. اگر شما آن را به جای برنج یا جودوسر استفاده می کنید، یا آن را درون یک شیرینی می گذارید، یا آن را در خورش مورد علاقه خود مخلوط می‌کنید، مطمئناً شما به کینوا علاقه‌مند هستید.

اغلب مردم کینوا را نوعی از غلات می‌دانند، اما در واقع کینوا یک دانه خوراکی کوچک از راسته Chenopodium quinoa یا قازایاقی است. کینوا بومی کوهای آند در کشور بولیوی می‌باشد و به خانواده چغندر شباهت دارد. کینوا زمانی رژیم غذایی اصلی مردم بولیوی بود. که وقتی کاوشگران اسپانیایی در دهه ۱۵۰۰ باعث نابودی مزرعه های کینوا در بولیوی شدند. اما مجدداً کینوا در دهه ۱۹۷۰ بازگشت و شهرت خود را در طول چند سال گذشته به دلیل تنوع و مزایای چشمگیری که برای سلامتی داشت، به دست آورد.

 

گیاه کینوا توانایی این را دارد که در شرایط آب و هوایی از چهار تا چهل درجه سانتی گراد رشد و نمو کند. گیاه کینوا معمولا مادگی آن با گرده گلهای خود بارور می‌شود، اما گرده افشانی هم به مقدار ده تا پانزده درصد انجام می‌دهد، دانه‌های آن در خوشه های بزرگ بر روی یک خوشه که شبیه ذرت خوشه‌ای است رشد می‌کنند. کینوا در مناطق خشک و نیمه خشک می‌روید و به شرایط کم آبی مقاوم است. پس از کشت، بعد از  بیست و چهار ساعت، چنانچه رطوبت کافی باشد، جوانه زدن شروع می شود و در ۳ تا ۵ روز گیاه ظاهر می شود.

خواص کینوا
دانه‌های آن در خوشه های بزرگ بر روی یک خوشه که شبیه ذرت خوشه‌ای است

خواص گیاه کینوا

۱- ویتامین ها

کینوا، دارای ویتامین های B مانند ریبوفلاوین (ویتامین B-2)، تیامین (ویتامین B-1) و اسید فولیک (ویتامین B-9) است. ویتامین B باعث می‌شود، غذاهایی که می‌خورید را به انرژی تبدیل کرده، و به تولید گلبول های قرمز کمک کند. کمبود ویتامین B ممکن است منجر به مشکلات عصبی، کم خونی، بثورات و مسائل مربوط به گوارش شود.

۲- مواد معدنی

کینوا سرشار از منبع مناسبی از مواد معدنی است. که شامل موارد ذیل می شود.

کینوا به ویژه دارای سطح بالایی از منیزیم است، که طبق گزارش مؤسسات بهداشت، برای بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی حیاتی در بدن، از جمله موارد ذیل مناسب است:

  • عملکرد ماهیچه
  • عملکرد اعصاب
  • سنتز پروتئین
  • کنترل فشار خون
  • تنظیم گلوکز خون

۳- فیبر

کینوا منبع خوبی از فیبر رژیمی است، که در هر فنجان پخته شده، حدود ۵ گرم فیبر یافت می شود. و مطالعه ای که بر روی چهار نوع کینوای مختلف صورت گرفت، مقدار سطح فیبر، بالاتر از همه در هر فنجان پخته شده نشان داده شد.

۴- جلوگیری از یبوست

بیشتر فیبر کینوا، فیبر نامحلول است. مزایای سلامتی فیبر نامحلول، به اندازه مزایای سلامتی فیبر محلول نیست، اما به افزایش حجم مدفوع کمک کرده و کمک می کند تا مواد غذایی به سرعت از طریق مسیر گوارشی حرکت کند. فیبر نامحلول باعث حفظ سلامت روده و کاهش کلسترول می شود. این ممکن است به جلوگیری و تسکین یبوست و حرکات نامنظم روده کمک کند.

خواص کینوا
کینوا منبع خوبی از فیبر رژیمی است

۵- کمک به مدیریت قند خون

کینوا منبع خوبی از کربوهیدرات ها است، اما شاخص گلیسمی پایینی (۵۳) دارد و به آرامی هضم می شود. این مسئله مهم است، زیرا غذاهایی که دارای میزان گلیسمی بالا هستند، ممکن است قند خون را افزایش دهند. یک مطالعه منتشر شده در مجله غذایی دارویی نشان داد که مواد معجزه آسای، کینوا ممکن است به مدیریت دیابت نوع ۲ و فشار خون مرتبط با آن کمک کند.

۶- پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری

پروتئین ها مسئول رشد، سلامت، نگهداری و تعمیر بدن هستند و در هر سلول زنده ای یافت می شوند. کینوا یکی از معدود مواد غذایی گیاهی است که حاوی یک پروتئین کامل است. این به این معنی است که شامل تمام آمینو اسیدهای ضروری با نسبت خوب است. یک فنجان کینوا پخته شده، دارای ۸ گرم پروتئین است – بیش از یک تخم مرغ بزرگ!

۷- آنتی اکسیدان ها

کینوا غنی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید است. یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم مواد غذایی نشان داد که کینوا “ممکن است یک منبع عالی از ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی باشد که شاید بیشتر از آن، در گندم دوروم (آرد آن بیشتر برای تهیه ماکارونی و شیرینی استفاده می‌شود) یافت می شود، “. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند و همچنین ممکن است به جلوگیری از بیماری های مزمن کمک کنند.

۸- بدون گلوتن

کینوا بدون گلوتن است، بنابراین انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ( در این بیماری پرزهای روده آسیب دیده و در جذب مواد دچار مشکل می‌شود) و هر کسی که نباید گلوتن مصرف کند، می باشد. یک مطالعه منتشر شده در یک مجله معتبر، ۱۹  نفر را با بیماری سلیاک که ۵۰ گرم کینوا را به مدت شش هفته به عنوان بخشی از رژیم غذایی بدون گلوتن مصرف کردند، مورد بررسی قرار داد. که همه شرکت کنندگان به خوبی بدون هیچ گونه عوارض گوارشی، کینوا را استفاده کردند.

۹- بهبود در سیری و هضم

مشخصات تغذیه کینوا، آن را برای هر برنامه غذایی سالم، ایده آل می سازد. کینوا بیشتر از سایر غلات چربی دارد و این به همراه شاخص گلیسمی پایین آن و محتوای پروتئین و فیبر بالا می تواند به شما کمک کند تا مدت زمان بیشتری را سیر بمانید. به علاوه، عطر و طعم فندق مانند کینوا و قابلیت کشسانی آن، لذت خوردن آن را دو چندان می کند و می توانید براحتی آن را در دستور غذایی خود بگنجانید.

خواص کینوا
کینوا در کاهش کلسترول نقش بسزایی دارد

۱۰- تاثیرات کلسترول

کینوا ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مورد غذای گیاهی برای تغذیه انسانی، نشان داد که پس از مصرف فروکتوز، کلسترول LDL به طور قابل توجهی در موشهایی که کینوا  مصرف کرده بودند، کاهش یافت.

مطالعه ای جداگانه بر روی زنان یائسه دارای اضافه وزن، که به مدت چهار هفته، ۲۵ گرم فلکس کینوا یا کورن فلکس، خورده بودند، انجام شد. زنانی که کینوا  فلکس خورده بودند، دچار کاهش کلسترول کلی بدن و کلسترول LDL و افزایش GSH (گلوتاتیون)، یک آنتی اکسیدان قوی، شدند.

تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور قطعی برخی از مزایای سلامتی کینوا را اثبات کند، اما شواهد بامروز، بسیار امیدوار کننده هستند. مشخصات تغذیه ای قابل توجه کینوا آنرا به یک سوپر غذای معجزه آسا، بحساب می آورد.

تهیه و ترجمه: مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: ge-healthahead  

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن