شربت و دمنوش

با این نوشیدنی‌ها هورمون‌های بدن را تنظیم کنید

نوسانات و تغییرات هورمونی یکی از عوامل موثر در بروز سردرد و میگرن می باشند؛ پس با خوردن مواد غذایی تازه و طبیعی، مانند میوه ها و سبزی ها، می توانید سردردهای خود را به حداقل برسانید. و همچنین، از مصرف غذاهای بسیار چرب اجتناب کنید و می توانید بجای آن میوهها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

محصولات شیرسویا و غذاهای حاوی فیبر فراوان نیز بسیار مفید هستند. برای تهیه نوشیدنی های تنظیم کننده هورمونهای بدن می توانید غلات کامل و سبوسدار، شیرسویا و مشتقات آن (ماست، پنیر و…) استفاده کنید.

مواد خوراکی محتوی کلسیم و منیزیم، مثل جوانه گندم، انواع مختلف مغزها و دانه ها، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، مثل اسفناج و کاهو نیز از موادی هستند که می توانند ترشح هورمون های بدن را متعادل کنند و سردردها را تسکین دهند.

 

مواد خوراکی که محتوی ترکیبات طبیعی ادرارآور هستند، باعث می شوند نوسانات هورمونی قبل از دوران یائسگی را تنظیم کنند مواد خوراکی مانند انگور، هندوانه، خیار، کرفس، جعفری، از این دسته هستند. تلاش کنید آب هندوانه و آب انگور را با ماده غذایی دیگری مخلوط نکنید و آن را به صورت خالص میل کنید.

توجه کنید در خوردن آب این دو میوه افراط نکنید، زیرا دارای قند فراوانی هستند و چنانچه بیش از حد مصرف شوند، امکان دارد باعث پف کردگی یا آماس شوند. آبِ میوه‌ها و سبزی‌ها زیر برای تنظیم ترشحات هورمونی و رفع سردردهای ناشی از نوسانات هورمونی مفید است:

آب سبزیجات مناسب برای تنظیم هورمون بدن

۱- دستور تهیه آب سبزیجات:

کرفس۱۲۰ گرم
اسفناج یا کلم برگ۱۰۰ گرم
آب لیموترش مقداری

 

ابتدا آب کرفس و اسفناج را توسط آبمیوه گیری گرفته و با آب لیموترش تازه مخلوط کنید تا طعم و مزه بهتری شود. معجون به دست آمده سرشار از کلسیم و آهن می باشد و برای سردردهای دوران یائسگی و یا قبل از آن بسیار مفید باشد.

شیر سویا و وانیل

 

۲- دستور تهیه آبمیوه:

شیرسویا۱۰۰ میلی لیتر
پودر وانیلکمی
دانه کنجد ۱ قاشق چایخوری
عسل کمی برای شیرین کردن

 

اول مقدار کمی وانیل را در شیرسویا حل کنید و بعد همه مواد را با هم مخلوط کنید. این خلوط خوش طعم برای صبحانه بسیار مناسب است. ایزوفلاون موجود در شیرسویا مثل هورمون استروژن طبیعی عمل می کند و باعث تنظیم ترشح این هورمون می شود.

نکته مهم: مواد غذایی که حاوی ریبوفلاوین (B2) هستند، مانند قارچ، کلم بروکلی و اسفناج برای تولید انرژی در بدن لازم می باشند و از آن جهت که کمبود انرژی در بدن  یکی از علل بروز سردرد میباشد، با مصرف این مواد از ابتلا و یا تشدید سردردها ممانعت می شود. در صورتی که قرصهای مکمل ویتامین B2 مصرف میکنید، مقدار روزانه ۴۰۰ میلیگرم از این مکمل توصیه میشود.

مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع :  zendegionline.ir

منیره نوری فرد 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن