سلامت کودک

این دو فاکتور مهم در افزایش رشد قد کودکان موثر است

عوامل موثر در رشد قد کودکان

رژیم غذایی مناسب و سرشار از موادمغذی، می‌تواند در کودکانی که پدر و مادر آنها بطور ژنتیکی دچار کوتاهی قد هستند یا قد متوسط یا دارند موثر باشد، و می‌تواند در این کودکان باعث رشد قد شد. اما به این نکته باید توجه کرد که نقش تغذیه در رشد قد، قبل از دوران بلوغ می‌تواند موثر باشد. و وقتی نوجوان به سن بلوغ رسید، دیگر تغذیه در  رشد قدی او تاثیر ندارد.

رژیم غذایی مناسب قبل از دوران بلوغ

بنابراین توصیه می‌شود که قبل از اینکه کودک به سن بلوغ برسد مواد غذایی حاوی کلسیم که در مواد لبنی کم چربی مانند ماست، شیر و لبنیات هستند، مصرف نمایند. مصرف انواع کلم مانند: کلم بروکلی، گل کلم، برگ کلم، دانه کنجد و محصولات کنجد مانند ارده به خاطر کلسیم و امگا ۳ فراوان در آنها، خوراکی‌های سرشار از ویتامین A یا پیش تاز ویتامین A مانند بتاکاروتنی که در هویج و انبه یافت می‌شود و منابع غذایی که سرشار از ویتامین C هستند مانند مرکبات را باید در سبد غذایی آنها بگنجانید.  و همچنین با کنترل آهن بدن کودک مطمئن شوید که کودک دچار کمبود آهن نشود زیرا کمبود آهن خود باعث می‌شود در رشد قدی کودک اختلال ایجاد شود. جمعاً منابع تغذیه ای می‌تواند در رشد قدی کودکان نقش بسزایی را ایفا کند.

خواب کافی

عموماً کم خونی در کودکان، می‌تواند در آنها مشکلاتی مانند عدم وزن گیری مناسب و رشد قدی ناکافی بوجود بی‌آورد. غیر از مشکلات تغذیه، عوامل دیگری که بر رشد قدی کودکان تاثیرگذار است، داشتن یک خواب آرام در شب است. بسیاری از بچه ها معمولاً در بعد از ظهرها دو ساعت می‌خوابند و این باعث می‌شود شب ها دیر به رخت خواب بروند، و صبح ها زود از خواب بیدار شوند. خوابیدن به این شکل برای بچه ها مناسب نیست. خواب شبانه باید طوری باشد که باعث ترشح هورمون ملاتونین یا هورمون خواب شود. هورمون ملاتونین در موقع خواب و یا در زمان فعالیت روزانه ترشح می‌ شود.

داشتن فعالیت کافی و خواب آرام در شب در کودکان دارای اهمیت بسزایی است. حتی المقدور حدود یک ساعت قبل از به رخت خواب رفتن، سعی کنید کودک از مصرف قندهای ساده مثل شکر، شکلات، آب نبات، تافی و… اجتناب کند. به علت اینکه قندهای ساده می‌تواند هورمون رشد کودکان را دچار اختلال کند. و هنگامی که هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نکند، در رشد قدی تا حدودی می‌تواند اختلال ایجاد کند. شیر بهترین خوراکی است که کودک قبل از خواب می‌تواند میل کند، زیرا کلسیم در زمان خواب بهتر جذب بدن می‌شود.

مجله تندرستی گیاه سلامتی

منبع: نی نی بان / عصر ایران

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن