تغذیهتغذیه سالم

افزایش تمرکز با مصرف غذاهای سالم

در این مطلب غذاهایی را معرفی می‌کنیم که برای سلامت مغز و افزایش تمرکز شما در روز، بسیار موثر هستند. قطعاً رژیم غذایی نقش بزرگی در سلامت همه بخش‌های بدن و بهبود توانایی‌های ما دارد. اما سوال اینجاست که چه غذاها و نوشیدنی‌هایی را باید مصرف کرد تا بهترین نتیجه را گرفت؟ ما اینجا هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم، بنابراین در ادامه با گیاه سلامتی همراه شوید.

 

کافئین می‌تواند شما را هوشیارتر کند

قهوه

هیچ راه معجزه‌آسایی برای افزایش IQ و باهوش‌تر شدن وجود ندارد اما برخی مواد مانند کافئین، قادر هستند شما را هوشیارتر کنند و انرژی را افزایش دهند در نتیجه تمرکز بیشتری خواهید داشت. کافئین را می‌توان در شکلات، قهوه و مواد انرژی‌زا پیدا کرد. البته تاثیرات این ماده بسیار کوتاه مدت هستند. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند باعث مشکلاتی شود.

 

شکر موجب افزایش هوشیاری می‌شود

شکر سوخت اصلی سلول‌های مغز شماست. البته منظورمان هر شکری نیست بلکه گلوکز را باید تامین‌کننده انرژی دانست. بهتر است این کربوهیدرات را از طریق مصرف نوشیدنی‌های سالم مانند آب پرتقال تازه یا میوه‌های دیگر به دست بیاورید تا توانایی‌های ذهنی و تفکر و هوشیاری شما برای مدتی بهبود پیدا کند. همواره در مصرف شکر مراقب باشید، زیرا مصرف بیش از حد آن قطعاً عوارض بدی برای مغر و بدن شما خواهد داشت. افزایش قند خون، رابطه مستقیمی با ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت دارد.

 

صبحانه بخورید تا مغزتان به درستی عمل کند

افزایش تمرکز با مصرف غذاهای سالم

می‌گویند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. چراکه می‌تواند انرژی مغز شما را تامین کند و علاوه بر آن، حافظه و تمرکز شما را در طول روز افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهدن، افرادی که صبحانه می‌خورند، عملکرد بهتری در طول روز دارند. بهترین انتخاب برای صبحانه می‌تواند غلات کامل و میوه‌ها و انواع لبنیات باشد. فقط سعی کنید بیش از حد نخورید، زیرا صبحانه‌ی پرکالری تاثیری منفی بر شما خواهد داشت.

 

ماهی غذای سالمی برای مغز است

ماهی را می‌توان منبع خوب پروتئین و غذایی بسیار مفید برای بهبود عملکرد مغز دانست. ماهی‌های دارای اسید چرب امگا ۳، برای سلامتی مغز و بدن بسیار مفید هستند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که ماهی باعث کاهش سرعت زوال عقل می‌شود و در عین حال می‌تواند حافظه را افزایش دهد. این غذا به‌ویژه برای افراد مسن، بسیار سودمند تلقی می‌شود. پس حتماً سعی کنید مصرف ماهی دارای امگا ۳ را در برنامه غذایی داشته باشید.

 

روزانه مقداری شکلات و آجیل بخورید

افزایش تمرکز با مصرف غذاهای سالم

شکلات و آجیل را باید به عنوان منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین E معرفی کرد که طبق تحقیقات، رابطه مستقیمی باحفظ سلامت مغز دارد. برخی انواع شکلات علاوه بر آنتی‌اکسیدان که بسیار مفید است، دارای کافئین نیز هستند که برای افزایش تمرکز موثر است. به نظر می‌رسد که مصرف روزانه‌ی مقداری شکلات و آجیل نظیر گردو و بادام، بتواند نقش مهمی در سلامت شما داشته باشد.

 

بلوبری خواص زیادی دارد

طبق برخی از تحقیقات، بلوبری در حفاظت از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد، نقش مهمی دارد و همچنین خطر بیماری‌های مغزی که در اثر سن ایجاد می‌شوند (مانند آلزایمر)، کاهش می‌دهد. خواص دیگر بلوبری، احتمالاً بهبود عملکرد ماهیچه و بهبود یادگیری است.

 

ویتامین و مواد مغذی

در ویترین داروخانه‌ها می‌توان محصولات زیادی را یافت که ادعا می‌کنند در سلامت شما تاثیر به سزایی دارند. بر اساس تعداد زیادی از تحقیقات، ویتامین‌هایی مانند E و B و C  و عناصری مانند منزیم در سلامت بدن بسیار موثر هستند. البته دانشمندان عقیده دارند که این مواد برای مغز مفید هستند ولی نیاز است که شواهد و مدارک بیشتری در این زمینه، ارائه شود.

 

خود را برای یک روز عالی آماده کنید

آیا می‌خواهید قدرت تمرکز شما افزایش یابد و روز خوبی را سپری کنید؟ روز خود را با آب‌میوه و غلات شروع کنید یا یک فنجان قهوه بنوشید. علاوه بر تعذیه مناسب، کارشناسان توصیه می‌کنند به موارد زیر هم توجه داشته باشید:

  • در طول شب خوب بخوابید
  • آب بدن خود را تامین کنید
  • از مدیتیشن یا روش‌های آرام کردن ذهن استفاده کنید

 

ترجمه از Webmd

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن